ثبت نیمی از طلاق‌های اصفهان در 5 سال نخست زندگی

 کاهش باروری در استان اصفهان موضوعی است که مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان در نشست خبری خود که به مناسبت صدمین سال تأسیس ثبت‌احوال در کشور برگزار شد مطرح کرد.

فاطمه کاویانی| حسین غفرانی کجانی در تشریح کاهش باروری در استان اصفهان و به دنبال آن افزایش جمعیت سالمند گفت: بدون شک ضرورت دارد تا تدابیر لازم برای پدیده‌ای که در حال حاضر شاهد آن هستیم داشته باشیم چراکه در کنار کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزند آوری جمعیت استان به سمت پیری در حال حرکت است. غفرانی تراکم جمعیتی استان اصفهان را بر اساس سرشماری سال 95 حدود 48 عنوان کرد که در کشور رتبه 21 را داراست. او تأکید کرد: 30 درصد جمعیت استان اصفهان در سال ۱۴30 وارد مرحله پیری خواهد شد. غفرانی اظهار کرد: مطابق اعداد و ارقامی که در سرشماری سال 95 در استان اعلام‌شده نشان می‌دهد تعداد زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر بوده‌اند. مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان بابیان اینکه جمعیت تخمینی این استان ۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۹ نفر اعلام‌شده است اضافه کرد: جمعیت بالای ۶۵ سال ۴۲۱ هزار و ۲۵۴ هزار نفر معادل هشت درصد کل جمعیت استان برآورد می‌شود. غفرانی در ادامه به نسبت‌های جنسیتی جمعیت استان اصفهان پرداخت اذعان کرد: این نسبت در استان 103 اعلام‌شده از سوی دیگر نسبت جنسیتی ولادت در 9 ماهه امسال به ازای تولد هر 104 پسر 100 دختر بوده است. به گفته او خانوارهای یک نفر ۱۰ درصد ۲ نفر ۲۲ درصد سه نفره ٣٠ درصد، چهارنفره ۲۷ درصد، پنج‌نفره و بیشتر ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. غفرانی در مورد نرخ ولادت در سال ۹۷ برای استان اصفهان را 6/14 مورد در هزار نفر بیان داشت افزود: میانگین سن مادر در ۹ ماهه امسال 16/30 سال بوده است. مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان امید به زندگی در زنان را همچنان بیشتر از مردان اعلام کرد افزود: امید به زندگی بر اساس سرشماری سال ۹۵ برای مردان ۷۴ و برای زنان ٧٧ است.
نزدیک به 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال ابتدایی زندگی مشترک
مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان به آمار ازدواج و طلاق در سال 97 و 9 ماهه سال جاری نیز پرداخت گفت: ۲۷ هزار و ٣٩٣ معادل 5/5 مورد در هر هزار نفر در سال گذشته و ۱۹ هزار و ۲۲۷ با 5/5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان اصفهان گزارش‌شده این در حالی است که میانگین سن ازدواج بار نخست در ۹ ماهه ابتدایی امسال را 31/28 سال برای زوج و 24/24 سال برای زوجه به ثبت رسیده است. او در مورد طلاق نیز عنوان کرد: میانگین سن طلاق بار اول نیز برای زوج 04/38 سال برای زوج و 37/33 سال برای زوجه بوده است. غفرانی با اشاره به اینکه 47 تا 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال ابتدایی زندگی مشترک رخ می‌دهد بیان داشت: ۱۱ درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی و ۶۷ درصد هم در ۱۰ سال دوران زندگی مشترک ثبت‌شده است. او درباره گروه سنی افراد در زمان ازدواج خاطرنشان کرد: برای زوج بیشترین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ٣٩ درصد نسبت به‌کل و برای گروه سنی زوجه بیشترین رده گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ با ۲۳ درصد بوده‌اند. مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان تصریح کرد: گروه سنی افراد در زمان طلاق ۳۰ تا ۳۴ سال با ۲۴ درصد نسبت به‌کل برای زوج و ۳۰ تا ۳۴ سال با ۲۳ درصد برای زوجه بوده است.
حرکت ثبت‌احوال به سمت الکترونیکی شدن
مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان بابیان اینکه کارت‌های ملی قدیمی را فاقد اعتبار است اضافه کرد: ۹۰ درصد از مردم استان اصفهان کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند و بقیه نیز به‌محض رسیدن کارت خام هوشمند و درج مشخصات آن می‌توانند پس از دریافت پیامک برای گرفتن کارت خود اقدام کنند. او رویکرد ثبت‌احوال را حرکت در مسیر الکترونیکی کردن اسناد دانست اظهار کرد: پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور با ظرفیت ورود ۱۱۰ میلیون انواع اسناد هویت ایرانیان از ابتدای تأسیس توانسته انواع مشخصات کامل مانند نَسَبی، عکس، آدرس و دیگر شاخص‌ها را به ثبت برساند. غفرانی آموزش را اولویت دیگر ثبت‌احوال اعلام کرد بیان داشت: حرکت در این راستا باعث شد به کسب هشت رتبه نخست کشوری از سوی این اداره کل در یک سال گذشته داشته باشیم و این در حالی است که در این مدت بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش به‌صورت حضوری و مجازی برای کارکنان اجرایی شد.
بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر عوامل مرگ‌ومیر
مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به آمار فوت در سال ۹۷ تصریح‌ کرد: ۲۳ هزار و ۹۷۰ معادل نرخ 8/4 مورد در هزار نفر در این استان آمار فوت ثبت‌شده و همچنین در ۹ ماهه امسال 85/67 درصد برای میانگین سن فوت‌شدگان ثبت‌شده است. غفرانی در مورد فراوانی علل مرگ‌ومیر اصفهانی‌ها گفت: چهل درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. او در ادامه در مورد علل دیگر مرگ‌ومیر در استان اصفهان اظهار کرد: در این استان ۹ درصد مرگ‌ومیرها به خاطر بیماری‌های دستگاه تنفسی و ۱۳ درصد به خاطر تومورها و سرطان‌ها بوده است.
تغییر نام به‌صورت حضوری و ثبت در سامانه
مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان تقاضا برای تغییر نام را موضوع بااهمیت دیگری دانست و در مورد آن گفت: در ۸ ماهه امسال برای تغییر نام به‌صورت حضوری و ثبت در سامانه یک هزار و ۲۶ مورد تصویب شد و ۱۳۴ مورد نیز مورد تصویب نشد و همچنین در این مدت پنج هزار و ١۶١ مورد تغییر نام خانوادگی گزارش‌شده است. این مدیرکل ادامه داد: در این مدت ۳ هزار و ۶۳ مورد گواهی مشخصات، ۱۴۲ مورد گواهی تجرد، سه هزار و ٢٣٩ مورد استعلام تک‌فرزندی، ٢٠ هزار و ٣١٩ استعلامات مراجع دولتی و ۳۵ هزار و ۳۷۴ مورد گواهی فوت انجام یا صادر شد. او درباره چندقلوزایی در سال 98 در استان اصفهان گفت: 723 مورد دوقلو، 35 سه‌قلو، 1 چهارقلو در استان اصفهان متولدشده‌اند. به گفته غفرانی ثبت ولادت در مهلت قانونی ١۵ روزه در ۹ ماه امسال 74/99 درصد و ثبت فوت در مهلت قانونی١٠ روزه 7/99 دهم درصد اعلام‌شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار