وجود ذخیره قلم انسولین به‌اندازه نیاز سه‌ماهه کشور

شیوع دیابت در اصفهان دو درصد بالاتر از کشور است و بر همین اساس سهمیه استان باید افزایش پیدا کند

گروه رویداد| درحالی‌که گفته می‌شود ۹۷ درصد داروی موردنیاز کشور در ۱۲۰ شرکت داروسازی شیمیایی و ۱۳۰ شرکت داروسازی گیاهی داخلی تولید می‌شود که ۲۵ شرکت از بین آنها در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و به این ترتیب سهم اصفهان از تولیدهای دارویی کشور ۱۰ درصد است؛ در ماه گذشته شاهد زمزمه‌هایی از کمبود دارو بویژه قلم انسولین بودیم که نگرانی زیادی را برای مبتلایان به دیابت در اصفهان ایجاد کرد. در استان اصفهان ۸۷۰ داروخانه وجود دارد که حدود ۴۰۰ واحد از آن در کلان‌شهر اصفهان مستقر هستند اما در این مدت تعداد محدودی از آنها قلم انسولین را داشتند و این دارو نیز به‌صورت سهمیه‌بندی و محدود ارائه می‌شد. در همین راستا روز گذشته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه تنها سه درصد نیاز دارویی از خارج کشور تأمین می‌شود، در مورد کمبود قلم‌های انسولین در اصفهان گفت: ذخیره قلم انسولین به‌اندازه نیاز سه‌ماهه کشور وجود دارد، اما توزیع آن مدیریت می‌شود تا در اختیار تمام بیماران قرار گیرد، بااین‌حال گاهی عده‌ای از سر بی‌اطلاعی باعث نگرانی مردم شده و مردم هم در این شرایط می‌خواهند بیش از نیاز، دارو در منزل ذخیره کنند. اصلانی همچنین یادآور شد که شیوع دیابت در اصفهان دو درصد بالاتر از کشور است و بر همین اساس سهمیه استان باید افزایش پیدا کند. در اصفهان اجازه ندادیم ناصرخسرو ایجاد شود، قلم انسولین نوومیکس را به‌اندازه نیاز ۳ تا ۶ ماهه را در کشور داریم. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبودهای دارویی را متغیر دانست و گفت: مرتب این کمبودها جایگزین می‌شود و ممکن است دارویی کم یا زیاد شود. شرکت‌های داروسازی هم برای ۳ سال مواد اولیه دارند؛ مشکلی در تأمین داروی بیماران خونی در اصفهان نداریم و مرگ بر اثر کمبود دارو در این بیماری شایعه‌ای بیش نیست.
ابوالفضل اصلانی در مورد وضعیت دارو در کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون ۹۷ درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می‌شود. او با اشاره به فعالیت ۲۵۰ شرکت تولید داروی شیمیایی و گیاهی در کشور، افزود: با توجه به تعداد شرکت‌ها و ظرفیتی که در تولید دارو داریم مدعی هستیم که نه فقط داروی موردنیاز کشور، بلکه داروی خاورمیانه را می‌توانیم تأمین کنیم. اصلانی با اعلام اینکه هم‌اکنون سه درصد نیاز دارویی از خارج کشور تأمین می‌شود، افزود: ۶۸ درصد مواد اولیه دارویی و مواد جانبی در کشور تولید می‌شود و برای حدود ۳۲ درصد باقی‌مانده هنوز وابسته‌ایم که البته روز به روز کمتر می‌شود. همچنین بسته‌بندی اولیه و ثانویه دارو به‌صورت صد درصد در کشور انجام می‌شود. او با تأکید بر اینکه در مورد کمبودهای دارویی نظارت دقیقی وجود دارد و فرایند نظارت به‌صورت ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد، تصریح کرد: درمجموع در استان اصفهان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ قلم دارو داریم که تا شهریور سال گذشته حدود ۷۵ قلم کمبود دارویی داشتیم، درحالی‌که امروز حدود ۲۱ قلم کمبود دارویی داریم که عمدتا اقلام وارداتی و برندهای کمیاب هستند.

شیمی‌درمانی و بیماری‌های خاص، بیشترین کمبود دارویی

اصلانی با بیان اینکه اصفهان در ۱۵ ماه گذشته کمترین کمبود را در سطح کشور داشته، گفت: متوسط کمبود دارو در کشور دو برابر این عدد است و عمده‌ترین کمبودها هم مربوط به داروهای شیمی‌درمانی و بیماری‌های خاص است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ هزار واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر وارد شده، گفت: در حال ارزیابی هستیم که در صورت نیاز این واکسن‌ها در داروخانه هم عرضه شود. همچنین در مورد داروی تامی فلو که تا سال گذشته تولید می‌شد، اما مصرفی جز موارد اپیدمی در داروخانه‌های منتخب نداشت، پس از موج آنفلوانزا هم از خارج کشور وارد شد و در داخل هم تولید شد. به گفته او، داروی تامی فلو هم‌اکنون در چهار داروخانه امام سجاد، امیرالمؤمنین، الزهرا و امام حسین و یک داروخانه مرجع در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه توزیع داروهای خاص در داروخانه‌های منتخب و بر اساس نیازی که وجود دارد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سهمیه‌ای استان بر اساس جمعیت و نیاز دارویی تخصیص می‌یابد. او با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی نیز ۱۰ قلم کمبود داریم، تصریح کرد: این کمبودها عمدتا از طریق هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی تأمین می‌شود و بین بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. بیشترین کمبودی که هم‌اکنون در این زمینه داریم باتری‌های قلبی است. اصلانی با اشاره به اینکه وضعیت تولید داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی به‌اندازه دارو خوب نیست، افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد واردات داریم، با این وجود ۸۰ کارخانه تجهیزات پزشکی در اصفهان داریم که دو سوم منسوجات پزشکی کشور را تولید می‌کنند و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام کرده‌ایم که از این تجهیزات استفاده کنند. او ادامه داد: ۱۳ شرکت دانش‌بنیان نیز داریم که به این شرکت‌ها تأکید کرده‌ایم توجه به اقلام وارداتی بویژه برندهای آمریکایی داشته باشند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تحریم‌ها در این بخش به فرصت تبدیل‌شده، به‌طوری وضعیت امروز به‌مراتب بهتر از سال گذشته است، به‌طوری‌که در حوزه دارو تنها سه درصد اقلام موردنیاز را وارد می‌کنیم که ظرف سه سال می‌توانیم عمده اینها را در داخل تولید کنیم. البته گاهی تولید برخی اقلام برای شرکت‌ها، صرفه اقتصادی ندارد اما توان ما در حوزه دارویی بسیار زیاد است.

تفاوت 11 برابری قیمت داروی وارداتی با داروی تولید داخل

او با بیان اینکه به خاطر تحریم‌ها اول باید نیاز کشور را تأمین کنیم، اما تا پیش از این صادرات دارو نیز داشتیم، تصریح کرد: قیمت داروی وارداتی ۱۱ برابر به‌طور متوسط از داروی تولید داخل بیشتر است، درحالی‌که معمولا شرکت‌های داروسازی فرمول‌های متفاوتی دارند، اما ماده مؤثر اصلی یکسان است و در خارج از کشور هم این ماده مؤثر ثابت است. او تأکید کرد: از نظر کیفیت، داروهای تولید داخل کشور هیچ مشکلی ندارد و بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود. اصلانی در ادامه با اشاره به فعالیت با اشاره ۸۲۰ شرکت صنایع غذایی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: ۱۷۹ شرکت در سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند که امسال حدود ۱۰ شرکت به تولید برگشته‌اند، چون حوزه اشتغال بسیار خوبی دارد و حتی برخی از این شرکت‌ها توان صادرات نیز دارند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تصریح بر اینکه امکان ورود حتی یک داروی قاچاق در داروخانه‌ها در اصفهان وجود ندارد، گفت: اما حدود دو تا سه درصد مکمل‌های دارویی و حجم بالایی از اقلام آرایشی و بهداشتی وارداتی و قاچاق است، این در حالی است که تمام اقلام وارداتی باید برچسب اصالت دارویی داشته باشد. او با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ میلیارد در حوزه دارو و درمجموع ۵۰۰ میلیارد دارو و تجهیزات از بیمه‌ها و بویژه بیمه تأمین اجتماعی طلب داریم، تصریح کرد: تنها بیمه‌ای که به‌موقع بدهی‌های خود را پرداخت می‌کند نیروهای مسلح است. وقتی بیمه بدهی خود را به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت نکند، ما هم نمی‌توانیم هزینه تولیدکننده را بدهیم و این چرخه به هم می‌خورد.

اطلاع کمبود دارو به ۱۹۰

اصلانی به پاسخگویی سامانه ۱۹۰ برای کمبودهای دارویی خبر داد و بیان کرد: مردم می‌توانند با این سامانه تماس گرفته و مطلع شوند که کدام دارو در کدام داروخانه وجود دارد، در طول ۲۴ ساعت حدود ۳۰۰ تماس با این سامانه داریم تا یکشنبه هفته پیش ۹۰ درصد تلفن‌ها در رابطه با قلم انسولین نوومیکس بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار