همراهی مردم و مسئولان چاره مقابله با آلودگی هوا

آلودگی هوای اصفهان در یک‌ماهه گذشته باعث ۱۰ روز تعطیلی مدارس این کلانشهر شده است و بر اساس گفته کارشناسان و مسئولان امر این وضعیت هوا تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، به‌تازگی اطلاعات خام پژوهش سیاهه آلودگی هوای کلانشهر اصفهان از سوی دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان منتشر شد که بر اساس آن ۶۷ درصد آلاینده‌ها مربوط به صنایع است که در تولید ذرات معلق نقش مهمی دارند؛ همچنین حمل‌ونقل ریلی و خودروها سهم بسزایی در تولید آلاینده ناکس یا اکسید نیتروژن دارند، بر اساس این پژوهش گاز مونوکسید کربن با ۶۴ درصد بیشترین آلاینده منتشره از خودروهای سواری و ۸۳ درصد از آلاینده‌های شهری ناشی از تردد ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت است.

طرح پژوهشی سیاهه آلودگی هوای اصفهان ابهامات منابع آلاینده را برطرف می‌کند

محمد کوشافر عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و فعال محیط‌زیست معتقد است طرح پژوهشی سیاهه آلودگی در حال حاضر می‌تواند گویاترین سند برای مشخص کردن منشأ آلودگی هوای اصفهان باشد که اگر نتایج آن به‌طور کامل منتشر شود بسیاری از ابهامات از بین می‌رود. او اظهار کرد: نتایج این پروژه پژوهشی از سوی شورای شهر اصفهان اعلام شد اما هنوز کامل ارائه نشده است؛ انتظار داریم با نهایی شدن نتایج آن اطلاعات بیشتری در دسترس جامعه قرار گیرد. این استاد دانشگاه افزود: با وجود این در حالت کلی منشأهای مختلفی برای آلودگی هوای اصفهان وجود دارد که می‌توان آنها را به فصول سرد و گرم تقسیم‌بندی کرد. کوشافر ادامه داد: آلودگی‌های ناشی از سیستم حمل‌ونقل و صنایع از مهمترین علل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان بشمار می‌رود اما اینکه سهم هرکدام چقدر است داده‌های مختلفی وجود دارد که نتیجه نهایی طرح پژوهشی دقیق‌تر مشخص خواهد کرد. عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: اگرچه گفته می‌شود حمل‌ونقل سهم زیادی در آلودگی هوا دارد، بخشی از حمل‌ونقل به دلیل صنایع مستقر در اصفهان است که با هدف خرید یا خروج کالا و حمل‌ونقل کارکنان آنها صورت می‌گیرد. کوشافر با بیان اینکه نوع دیگری از آلودگی هوا به‌صورت گردوغبار و ریزگرد است، گفت: این پدیده به شرایط آبی کشور و بویژه اصفهان بستگی دارد که منشأ درون استانی آن بیشتر در شرق اصفهان است و بسیاری مناطق استان و کشور را می‌تواند درگیر کند.

شاخص‌های کیفی هوا بیانگر ناکام ماندن طرح کاهش آلودگی هوا

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شاخص کیفی هوا از نظر کمی و کیفی موردبررسی است، افزود: بنا بر اظهارات مسئولان حفاظت محیط‌زیست شمار ایستگاه‌های پایش هوا برای اصفهان کم است؛ اگر راجع به آلودگی هوا بخواهیم برداشت دقیق‌تر و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم باید تعداد آنها را افزایش دهیم ضمن اینکه برخی آلاینده‌های جوی نیز وجود دارد که در حال حاضر در این سیستم گزارش نمی‌شود. او درباره طرح جامع کاهش آلودگی هوا، افزود: این طرح در دوره حدود پنج‌ساله انجام شد و ظاهرا پس از تصویب قانون هوای پاک بر روی این قانون متمرکز شد. کوشافر ادامه داد: شاخص‌های کیفی هوا نشان می‌دهد که در کنترل آلودگی هوای اصفهان چندان موفق نبودیم اگرچه سال‌هایی وضعیت بهتر و سال‌هایی بدتر بوده است اما ناموفق بودن این طرح دلایل مختلفی دارد. این فعال محیط‌زیست با اشاره به اقدامات مثبت در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان، گفت: پلمپ مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری و فعالیت و تلاش بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی و سمن‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا در سال‌های گذشته از گام‌های مثبت در این زمینه بوده است. او خاطرنشان کرد: با وجود این هر سال با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم که نشان می‌دهد در هیچ‌کدام از این اقدامات موفقیت کامل نداشتیم.

تعادل میان توان سرزمین و بارگذاری‌ها راهکاری برای کنترل آلودگی هوا

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در چرخه‌ای از توسعه نامتوازن قرار گرفته است، تصریح کرد: این کلانشهر تا از این چرخه رها نشود و آن را مهار نکند با آلودگی هوا روبه‌روست. او با تأکید بر اینکه فعالیت‌های انسانی در تأثیر متقابل با اقلیم آلودگی هوا را تشدید کرده است، وجود اراده مردم و مسئولان را برای حل این معضل مؤثر دانست و گفت: به عقیده من اگر مردم و مسئولان با یکدیگر همراه باشند کنترل آلودگی هوا هنوز امکان‌پذیر است. این فعال محیط‌زیست بیان کرد: تنظیم روابط توان سرزمین با بارگذاری‌ها از راهکارهای مهم کنترل کیفیت هواست. کوشافر با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا دو راهبرد وجود دارد، اظهار کرد: از یک‌سو وقتی آلودگی هوا تولید می‌شود باید برای کنترل و کاهش منابع ثابت و متحرک آلاینده تلاش کرد و از سوی دیگر وقتی به هر دلیلی هوا آلوده است مواجهه با این معضل و حفظ سلامتی بویژه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از جمله کودکان و دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.

آلودگی هوا یکی از هزینه‌های توسعه ناپایدار و نامتوازن است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هم‌اکنون شمار روزهای تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، شاخص آشکاری بر اشکالات بی‌شمار برنامه‌ریزی‌ها و مسیر توسعه اصفهان است، خاطرنشان کرد: شاید سیاست اصلی این تعطیلی‌ها حفظ سلامت فرزندانمان در برابر آلودگی هوا است که اگر بر اساس واقعیت و دستورالعمل‌ها صورت بگیرد برای حفظ سلامت کودکان لازم است؛ حمل‌ونقل نیز در کنار تعطیلی مدارس کم‌تر می‌شود که بر کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است. کوشافر با تأکید بر اینکه آلودگی هوا تنها یکی از هزینه‌های توسعه نامتوازن است، افزود: هزینه‌های آلودگی هوا به‌مراتب بیشتر از تعطیلی مدارس است؛ اگر اشکالی در پیش‌بینی‌ها و تعطیلی‌ها به وجود می‌آید نباید از اصل موضوع که همان حفظ سلامت فرزندان شهر است، غافل بود، همچنین باید در کنار تعطیلی مدارس به کنترل صنایع آلاینده و سوخت‌های مصرفی آنها توجه بیشتری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار