طرح های ویژه اشتغال و کار آفرینی برای جوانان شاهین شهری برنامه ریزی شده است

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: با توجه به پتانسیل بالای جوانان تحصیلکرده شهرستان طرح های ویژه ای برای اشتغال و کارآفرینی در نظر گرفته شده است.

کریم علینقی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اصفهان امروز گفت: همدلی و هماهنگی بین فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های متولی در شهرستان بسیار قابل توجه و مثبت است بطوریکه با هماهنگی دانشگاه پیام نور و معاونت روستایی طرح ایجاد اشتغال و کار آفرینی در شهرستان برنامه ریزی شده است .

وی در خصوص تشریح اجرای طرح فوق گفت: با توجه به مشکلات جوانان تحصیلکرده و جویای کار، افراد علاقمند به کارآفرینی در صورت نیاز به آموزش در هر زمینه ای در واحد ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور آموزش و مشاوره لازم را دریافت سپس از طریق کارگروه اشتغال شهرستان و همیاری معاونت روستایی ریاست جمهوری تسهیلاتی برای راه اندازی کارآفرینی مورد نظر ارائه می شود، همچنین نکته بازاریابی و فروش محصولات در این طرح در نظر گرفته شده است که بسیاری از افراد، توانمندی لازم برای اشتغال را دارند اما در فروش محصول خود و فن بازاریابی دچار مشکل هستند که به صورت ویژه آموزش لازم را خواهند دید .

  • پتانسیل بالای شهرستان در مشاغل پشتیبان

علینقی یکی دیگر از نکات مثبت شهرستان را افراد آماده به کار عنوان کرد و افزود: حدود 500 نفر در این شهرستان اعلام آمادگی برای انجام مشاغل خانگی در منزل توسط فرد پشتیبان کرده اند و این نشان از پتانسیل بالای مشاغل پشتیبان در شهرستان دارد، خوشبختانه فرهنگ مشاغل خانگی در شهرستان وجود دارد و از آغاز اجرای قانون مشاغل خانگی در سال 1390 تاکنون در حدود 5 هزار مجوز در 2 بخش پشتیبانی و مستقل صادر شده است .

وی از نیازهای شهرستان در ایجاد اشتغال سخن گفت و بیان داشت: خلاء شهرک علمی و تحقیقاتی در شهرستان وجود دارد، در صورتیکه مراکزی در شاهین شهر برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد شود مسلماً جذب افراد تحصیلکرده را در پی دارد، ما در این شهر آمار بالای فارغ التحصیلان را داریم که باید از این نکته مثبت، مسیری مثبت را هدف گذاری و انجام دهیم .

  • بررسی طرح ایجاد شهرک پوشاک در شاهین شهر

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گفت: در سال جاری با ابلاغ استاندار شورایی تحت عنوان شورای سرمایه گذاری به ریاست فرماندار تشکیل شد و تشکیل این شورا یکی از قدم های مثبت برای اشتغال جوانان این شهرستان است و در حال حاضر طرح ایجاد شهرک پوشاک در حال بررسی و جانمایی می باشد، با توجه به اینکه صنعت پوشاک به نسبت سرمایه ایجاد علاوه بر اینکه صنعتی پاک محسوب می شود اشتغال قابل ملاحظه ای از افراد را در پی دارد .

علینقی به آمار تعداد واحدهای تولیدی شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده ارزی که کل کشور را تحت تأثیر قرار داده است واحدهای تولیدی این شهرستان حتی با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند و تعداد واحدهایی که به طور کامل تعطیل شده باشند، کم است و طبق آمار در شهرستان 2 هزار و 300 واحد تولیدی صنعتی و خدماتی از زیر 10 نفر تا بالای 3 هزار نفر و حدود 10 هزار واحد صنفی از یک نفر تا 20 نفر داریم .

  • کاهش 21 درصدی درخواست های بیمه بیکاری

وی ادامه داد: آمار درخواست های بیمه بیکاری افراد در شهرستان نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود 21 درصد کاهش داشته است، در سال جاری یک هزار و 401 نفر و در سال گذشته یک هزار و 704 نفر درخواست بیمه بیکاری داشته اند و ان شاءالله هر سال با توجه به راهکارهای ایجاد شغل این رقم کاهش بیشتری داشته باشد .

رئیس اداره تعاون، کار شاهین شهر اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی تنظیم روابط کار فی بین کارگر و کارفرما است و نیروهای این وزارت تمام تلاش خود را برای بهبود فضای کار و ایجاد صلح و سازش و توافق بین آنها می کند، روابط بین کارگر و کارفرما طی 2 مرحله بررسی می شود بدوی هیئت های تشخیص و تجدید نظر که هیئت حل اختلاف مستقر در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، همچنین ما در ادارات، صنایع بزرگ، کوچک و ... واحد بازرسی کار داریم که به واحدهای صنعتی خدماتی به صورت برنامه دوره ای و یا موردی مراجعه می کنند، رعایت قانون کار، ایمنی کارگران محیط کاری و مشاوره در این بازرسی ها بررسی می شود، در واحدهای بزرگ رابطینی وجود دارند که مسئول ایمنی و بهداشت کارگران می باشد و با این اقدام آمار حوادث کار 20 درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشته است .

علینقی در ادامه به اعتبارات اشتغال اشاره کرد و افزود: در بخش اشتغال پایدار روستایی در مجموع 132 طرح با مبلغ 9 میلیارد و 148 میلیون تومان تسهیلات داشتیم که با این رقم 233 اشتغال جدید ایجاد شد، در بخش اعتبارات فراگیر 74 میلیارد و 864 میلیون تومان پرداختی در قالب 15 طرح و اشتغال یک هزار 419 نفر، در بخش مشاغل خانگی 109طرح مستقل با اعتبار یک میلیارد و 900 میلیون تومان، در بخش پشتیبان 34 طرح با آمار پرداختی 2 میلیارد و 390 میلیون تومان ثبت شده است .

وی بیان داشت: در این شهرستان از طرح اشتغال روستایی استقبال خوبی شد و مشاغل خانگی را خیلی خوب جذب کردیم، اما متأسفانه در سال جاری اعتبار 500 میلیون تومان به شهرستان ابلاغ شد در حالیکه ما به بیش از 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم .

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهین شهر گفت: بیشترین استفاده از تسهیلات اشتغالزایی در طرح فراگیر در بخش صنعت و بخش کشاورزی رسته های دامپروری، کاشت زعفران و ایجاد گلخانه اختصاص یافت .

علینقی در پایان به فضای کسب و کار شهرستان که متأثر از فضای کلی کشور است اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار نهاد بین المللی ایران رتبه 127 را دارد که رتبه خوبی قلمداد نمی شود و با توجه به شرایط بوجود آمده و مشکلات نقدینگی کشور طی یک سال و نیم گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی کشور و در پی آن استان ها و شهرستان ها با مشکل نقدینگی مواجه شده اند و اگر بانک ها نیز با محدودیت های پیش رو روبرو نبودند و توانایی پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش را داشتند قائدتاً بسیاری از مشکلات برطرف می شد .

وی افزود: بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی که در کمیسیون کارگری شهرستان به ریاست فرماندار مطرح می شود کمبود سرمایه در گردش به علت افزایش نرخ ارز می باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار