تلاش شهرداری برای تقویت حس تعلق در شهروندان

گروه اصفهان| شهردار اصفهان در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی بن مریم (ع)، اظهار کرد: هفته آینده آغاز سال نو میلادی است که به همین مناسبت این هفته را به تمام ارامنه که سال‌های زیادی است در شهر اصفهان در کنار سایر شهروندان زندگی توأم با صلح و آرامش دارند، تبریک می‌گویم. قدرت‌ا... نوروزی زندگی مسالمت‌آمیز ارامنه و سایر شهروندان اصفهانی را نشانه همزیستی مسالت‌آمیز ادیان مختلف در این شهر دانست و تصریح کرد: در سال گذشته و امسال به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی در محله ارامنه برنامه‌های خوبی اجرا و آذین‌بندی و زیباسازی متناسب با این دوران انجام شده است. در حال حاضر شهروندان مسیحی همچون سایر شهروندان از امکانات شهری استفاده می‌کنند. نوروزی با اشاره به نام‌گذاری پنجم دی‌ماه به‌عنوان «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی»، گفت: در مجموعه مدیریت شهری اصفهان، تاب‌آوری نشانه‌ای از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که در برابر بحران‌ها، حوادث و مسائل اجتماعی وجود دارد تا با استفاده از آنها شهر در کمترین زمان به حالت عادی بازگردد و بر مسائل پیش آمده غلبه و زندگی مردم به‌صورت عادی ادامه پیدا کند. نوروزی با بیان اینکه تاب‌آوری محور اصلی برنامه در حال تهیه «اصفهان ۱۴۰۵» است، اظهار کرد: معتقدیم برای داشتن شهر تاب آور در برابر تمام مسائل، حوادث و بحران‌ها، باید تمام شهروندان حس تعلق‌خاطر به شهر خود داشته باشند و همکاری‌های لازم را انجام دهند. شهروندان باید آموزش‌های لازم را ببینند تا شهری تاب‌آور داشته باشیم و در سایه آن آرامش و آسایش برای همه مردم تأمین شود و اطمینان داشته باشند که در صورت وقوع حوادث، آمادگی کامل برای بازگرداندن شرایط به حال عادی وجود دارد.

بسیج همگانی برای مقابله با فرونشست زمین

شهردار اصفهان با اشاره به فرونشست زمین در خیابان میر، گفت: هفته جاری فرونشست زیر پل شیخ صدوق به دلیل فرسودگی لوله‌های فاضلاب اتفاق افتاد و نیروهای شهرداری فوراً اقدامات لازم را انجام داد، البته این امکان وجود دارد که در سایر نقاط شهر نیز پدیده فرونشست اتفاق بیفتد، زیرا فرسودگی شبکه فاضلاب زمینه را بری وقوع بعضی حوادث فراهم کرده، البته بازسازی لوله‌های شبکه فاضلاب شهر در حال انجام است. نوروزی با تأکید بر اینکه برای مقابله با پدیده فرونشست باید اقداماتی را در شهر انجام داد، افزود: لازم است وضعیت ساخت‌وسازها در شهر کنترل شود تا در بعضی نقاط بارگذاری‌ها ادامه پیدا نکند، زیرا بارگذاری بی‌حدواندازه تاب‌آوری را کاهش می‌دهد. وی تصریح کرد: باید همه به مسئله فرونشست توجه داشته و با بسیج همگانی اجازه ندهیم شهر به سویی برود که در چنین حوادثی جان انسان‌ها به خطر بیفتد. شهردار اصفهان با بیان اینکه قراردادهای پژوهشی با دانشگاه اصفهان در موردسنجش میزان زلزله‌خیزی شهر و درباره شناسایی پهنه‌هایی که خطر فرونشست وجود دارد با دانشگاه هنر اصفهان منعقد شده است، گفت: اقدامات علمی دقیقی در راستای تأمین آرامش و آسایش شهروندان در حال انجام است؛ این نقشه‌ها نشان می‌دهد در چه نقاطی از شهر نباید ساخت‌وساز انجام و طرح‌های توسعه اجرا شود، البته مسیر استحکام‌بخشی به سازه‌های عمومی نیز مشخص می‌شود تا شهر در برابر حوادث مختلف بیمه شود.

غلبه بر مشکل آلودگی هوا یکی از مصادیق تاب‌آوری شهر

نوروزی با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان در هفته جاری، تصریح کرد: این هفته شهر دچار آلودگی‌های زیادی بود، هفته سختی را پشت سر گذاشتیم، کمیته اضطرار آلودگی هوا را تشکیل شد و همه مسئولان به دنبال رفع این مشکل هستند؛ یکی از مصادیق تاب‌آوری نیز غلبه بر مشکل آلودگی هوا است. وی تأکید کرد: تعطیلی مدارس نخستین و تنها راه کنترل آلودگی هوا نیست، اما مدارس برای در امان بودن دانش‌آموزان تعطیل شده است، البته تمام نهادها، کارخانه‌ها، شهرک‌های صنعتی، سازمان محیط‌زیست و دانشگاه‌ها باید در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل کنند تا شهر از این معضل نجات پیدا کند. شهردار اصفهان با بیان اینکه باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی گسترش پیدا کند، افزود: سال گذشته برای شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهرداری اصفهان ۵۰ دستگاه اتوبوس نو خریداری و ۵۰ دستگاه دیگر بازسازی شد؛ ۴۰ دستگاه دیگر به‌زودی به این ناوگان اضافه می‌شود و قراردادی برای بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز امضاء شده است.

امکان گزینش و انتخاب برای خرید اتوبوس وجود ندارد

شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت فعلی اتوبوس‌های شهر، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد اتوبوس‌های شهر دارای استاندارد یورو سه و چهار و نیمی از اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو دو است. نوروزی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد اتوبوس‌های شهر اصفهان مناسب شهروندان نیست که با خرید اتوبوس جدید می‌توان این مشکل را برطرف کرد. وی با بیان اینکه ۳۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری یورو پنج برای خرید در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در شرایط حاضر امکان گزینش و انتخاب برای خرید اتوبوس را نداریم و این موضوع کار را سخت می‌کند. شهردار اصفهان گفت: چندی پیش خبری در بعضی از شبکه‌های اجتماعی پخش شد مبنی بر اینکه هزار و ۵۰۰ اتوبوس فرسوده در شهر تردد می‌کند، درحالی‌که مجموع اتوبوس‌های بخش خصوصی و عمومی ‌هزار و ۲۰۰ دستگاه است و به‌طورمعمول ۹۰۰ دستگاه آن فعال است. نوروزی اظهار کرد: ‌هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر وجود دارد که به‌طورمعمول بین ۲۵۰ اتوبوس آن در حال تعویض روغن، تعمیر یا تعویض لاستیک است و اتوبوس مورداستفاده در شهر بیش از ۹۰۰ تا هزار اتوبوس است. وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان سال گذشته معاینه فنی را از خودروهای در اختیار و اتوبوس‌های شهر آغاز کرد، افزود: صنایع اطراف شهر نیز باید فیلتراسیون را انجام دهند تا شهر شاهد چنین وضعیتی در خصوص هوا نباشد.

نصب پلاک پستی منازل اقدام مشترک شهرداری و اداره پست

شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات منازل فاقد پلاک واقع در یکی از محله‌های خانه اصفهان، اظهار کرد: پلاک و شماره‌ای که دارای راهنمای شهروندان برای دسترسی به منازل است، وسیله تسهیل ارتباط دیگران با منزل است. نوروزی با بیان اینکه نصب پلاک کلیه معابر و کوچه‌ها بر عهده شهرداری است، تصریح کرد: نصب پلاک پستی منازل مشترکان، اقدام مشترک بین شهرداری و اداره پست است که در این راستا اقداماتی انجام و سازمان زیباسازی شهرداری پیگیری‌هایی انجام داده است، اما تحقق کامل آن نیاز به بودجه و اعتبار زیادی دارد به‌طوری‌که ۳۰ میلیارد تومان هزینه برای نصب پلاک‌های پستی باقی‌مانده نیاز است.

کنترل و پیشگیری از تخلفات ساختمانی

شهردار اصفهان با اشاره به ساخت‌وسازهای خلاف در خوراسگان، گفت: در محله‌ها رابطه‌های خویشاوندی و دوستی نباید باعث تضییع حقوق سایر شهروندان شود، البته نیروهای گشت و کنترل ساختمان در تمام مناطق در حال کنترل و پیشگیری از تخلفات ساختمانی هستند. وی ادامه داد: شهروندانی که قصد بازسازی منازل خود را دارند، در صورت انجام تعمیرات اساسی باید به شهرداری محل سکونت خود مراجعه و پروانه تعمیری دریافت کنند، ضوابط مربوط به گذر و عقب‌نشینی را انجام دهند تا تعریض کوچه‌ها انجام شود و البته اگر این اقدامات انجام نشود تخلف صورت گرفته و برخورد قانونی انجام خواهد شد. نوروزی تأکید کرد: اگر تخلفات ساخت‌وساز از دید نیروهای گشت و کنترل ساختمان مخفی بماند، قطعا در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی و حکم شایسته‌ای درباره آن صادر خواهد شد که حتی امکان دارد حکم تخریب باشد، زیرا نباید حقوق عمومی شهروندان نادیده گرفته شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار