مدارس اصفهان یکشنبه ٨ دی ٩٨ تعطیل نیست

تعطیلی مدارس اصفهان در روزهای چند هفته گذشته گرچه به منظور حفاظت از کودکان و نوجوانان و تلاش برای کاهش آلودگی شهر صورت گرفت، اما سبب مشکلات آموزشی نیز شده است. اما بر اساس آخرین اخبار اعلام شده، مدارس اصفهان فردا تعطیل نیستند و جریان آموزشی به روال عادی ادامه دارد.

سونامی تعطیلات مدارس، دودی که به چشم دانش‌آموزان می‌رود
کافیست یک حساب سرانگشتی داشته باشید تا با تعداد زیادی روز تعطیل به دلیل آلودگی هوا و حوادث این چنینی مواجه شوید، امری که جدا از غیرمترقبه بودنش آشوب و بهم ریختگی‌ای در بحث تعلیم آموزش و پرورش به پا کرده است.
اگرچه این تعطیلی‌ها خبری خوشایند برای دانش‌آموزان است اما بیشترین آسیب را به همین قشر می‌رساند.
در این بین معلمان آموزش و پرورش دل پردردی از آموزش و پرورش دارند، تعطیلاتی ناگهانی که تمام انرژی آنها برای درس‌های تدریس شده ماقبل آن را می‌گیرد.

در زمینه آلودگی هوای اصفهان فارس گفتگویی با منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران اصفهان انجام داده است که بخشهایی از آن را در زیر می خوانید:

به عنوان کسی که مسؤول مدیریت بحران هستید، نگاه مردم به شما چیست و در زندگی شخصی چه برخوردی با شما دارند؟
شیشه‌فروش: شهروندان با من تماس گرفته و اطلاعات می‌گیرند چون به عنوان هماهنگ کننده دستگاه‌ها هستیم، باید ۹۶ ساعت قبل دستگاه‌های مربوطه از جمله هواشناسی بحران را پیش‌بینی کنند و در ادامه مدیریت بحران نتایج جلسات بررسی را اعلام می‌کند.
چند سال قبل زلزله حبیب‌آباد اصفهان که اتفاق افتاد، مردم از خانه‌ها بیرون آمدند و گفتند تا مدیریت بحران اطلاع‌رسانی نکند در خیابان می‌مانیم، ساعت یک نیمه شب به خیابان آمدم و در مصاحبه با رادیو اعلام کردم همه بررسی‌ها انجام شده و مردم با اطمینان به منازل بروند. مردم باید بدانند این کمیته همان کمیته‌ای است که برای آلودگی هوا تعطیل می‌کند و گاهی هم تعطیل نمی‌کند، باید به تصمیمات کمیته مدیریت بحران احترام گذاشت.گاهی اطمینان‌‌ها کنار می‌رود، در چند ساله گذشته مردم اطمینان پیدا کردند که این کمیته برای مصالح‌شان کار کرده است.
بحث داغ این روزهای اصفهان بشویم، ملاک‌های آلوده بودن هوا و تصمیم‌گیری برای تعطیل کردن مدارس چگونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟ انتقادات زیادی هم درباره کیفیت این تعطیلی و این که چرا گاهی دانشجویان و دبیرستانی‌ها را در بر نمی‌گیرد وجود دارد.
شیشه‌فروش: در این باره قضاوتی که می‌کنیم باید صحیح باشد و اطمینان به افراد متخصص داشته باشیم، در جلسه کمیته مدیریت بحران هواشناسی سرعت و جهش باد و رطوبت هوا را اعلام می‌کند، زمانی آلودگی وجود دارد و مه نیست بنابراین مردم آلودگی را نمی‌بینند و قضاوت می‌کنند.
نرم‌افزاری هم که محیط زیست در اختیار مردم قرار داده است یک عدد خام را اعلام می‌کند بنابراین مردم باید آموزش‌های لازم را ببنید تا این عدد را تفسیر کنند. آلودگی اصفهان با تهران و جو آن فرق می‌کند، این عدد یک شاخص و خام است، جمعیت و تراکم در محاسبه آلودگی تأثیر دارد، با در نظر گرفتن همه این شرایط در نهایت متأثر از قانون هستیم و تفسیر اعداد بر اساس دستورالعمل‌ها برای نتیجه‌گیری بسیار مهم است.
برای آلودگی هوا یک تصمیم آنی نمی‌توان گرفت تا برنامه مردم بهم بریزد و هرج و مرج به وجود آید، باید آن را مدیریت کرد. اصفهان ایستگاه هواشناسی منحصر به خود ندارد و نصب این ایستگاه ۶ میلیارد هزینه دارد، خوراک ما مطالعاتی است که به ما می‌دهند و بر اساس آن تصمیم گرفته می‌شود. مرجع رسمی پیش‌بینی‌ها هواشناسی است، محیط زیست غلظت‌ها را می‌دهد و بهداشت تصمیم می‌گیرد که مدارس تعطیل شوند یا نه.
تعطیل کردن مدارس در زمان آلودگی هوا یک راهکار کوتاه مدت است و هزینه‌ای به کشور، دولت، خانواده‌ها تحمیل می‌کند، آیا راهکار بلندمدت در این زمینه وجود ندارد؟
شیشه‌فروش: استان اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک با شرایط جوی خاص است، علت آلودگی منابع ثابت و سیار است، منابع سیار مانند خودروها و منابع ثابت صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها هستند.
دولت قانون هوای پاک را ابلاغ کرده و همه دستگاه‌ها ملزم هستند این قانون را اجرا کنند، درخواست اصلی ما از دستگاه‌ها این است که مفاد قانون هوای پاک را اجرا کنند، برنامه‌ای را هم استان با محوریت محیط زیست با عنوان طرح کنترل و پیشگیری آلودگی هوا تدوین کرده و در حال اجرا است. قانون‌گذار کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوا تعریف کرده که اگر شرایط جوی به حالت خاص رسید باید چند اقدام را انجام داد.
این تعطیلی‌ها خسارت وارد می‌کند و همیشه در پاییز و زمستان با آلودگی هوا روبه رو هستیم و علل آن شکل گرفتن صنایعی در اطراف اصفهان، گسترده شدن شهر و به دنبال آن افزایش است و این‌که هر خانه‌ای یک یا دو خودرو دارد. کنترل آلودگی هوا یک طرح بلندمدت می‌خواهد که محیط زیست باید دنبال کند، خروج صنایع آلاینده، ریخته‌گری‌ها و کوره‌پزی‌ها از ۵۰ کیلومتری شهر، تولید موتورسیکلت و ماشین‌های برقی، استفاده از سوخت پاک به جای گاز که در سقف خانه‌ها انرژی پاک نصب شود این موارد باید برای شهرهای بزرگ شکل بگیرد.
اما در کوتاه مدت؛ با توجه به این‌که تصادفات بیشتر در شهریور شکل می‌گیرد، پیشنهاد داده‌ایم که می‌توان بر تقویم آموزشی کار کرد، وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی محیط زیست، در آذر و دی که بیشترین آلودگی هوا را داریم، بخشی از تعطیلات تابستانه را در این بازه اجرایی کنیم با دو هدف کاهش تصادفات در شهریور و پیشگیری از افزایش آلودگی هوا در پاییز و زمستان؛ به آموزش و پرورش استان پیشنهاد داده‌ایم که بر روی آن کار کنند.
در حال حاضر یک میلیون ۸۰۰ هزار مشترک گاز در استان اصفهان وجود دارد که بخشی از آلودگی هوا خانگی است، اگر مردم در موقع آلودگی یک درجه دمای هوای خانه را کاهش دهند، این آلودگی کاهش پیدا می‌کند، به همه ادارات دستور داده‌ایم همه موتورخانه‌ها را ساماندهی و هوشمند کنند و همه کارکنان را تشویق کنند تا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
صنایع در آلودگی هوای اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شیشه‌فروش: ۴۳ صنعت که بار آلودگی دارند، توسط محیط زیست شناسایی شده و به صنعت و معدن اعلام کرده که در شرایط اضطرار کار نکنند، مانند کوره‌پز خانه‌ها که در موقع آلودگی هوا تعطیل می‌شوند.
به گفته شهردار تهران اگر آلودگی هوا به نقطه خطرناک برسد باید تهران را تخلیه کرد. به نظر شما اگر آلودگی اصفهان نیز به آن نقطه برسد آیا تخلیه شهر انجام می‌شود؟ اصلا این حرف درست است؟
شیشه‌فروش: این اعداد شاخص آلودگی خام هستند و نمی‌توان بر روی آن نظر داد، قانون‌گذار دستورالعمل هوای پاک را تهیه کرده و در آن آمده که کمیته‌ای تشکیل ‌شود، اگر عدد بین صفر تا ۵۰ باشد هوا سبز و پاک است، ۱۰۱ تا ۱۵۰ نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم قرمز، اگر ۳۰۰ بیشتر شود، قهوه‌ای و خطرناک می‌شود، اما پیوست‌هایی دارد که اگر تنفس مشکل شود، باید اقدام کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار