خطر شیوع دوباره‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز هم در طبیعت وجود دارد اظهار داشت: برای مقابله با این ویروس باید همیشه یک گام جلوتر بود اما متأسفانه ما در حال حاضر صدگام عقب‌تر هستیم.

خطر شیوع دوباره‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، شهرام موحدی در پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان که با محوریت پیشگیری و کنترل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برگزار شد، با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک معضل بین‌المللی است، اظهار داشت: شیوع گسترده‌ این بیماری در همه‌ کشورهای اروپایی (به‌جز نروژ) مؤید این موضوع است و شناسایی بیش از 500 کانون آلوده به آنفلوانزا در آلمان تنها در سال 2017 نشان از قدرت این ویروس دارد.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اصفهان با اشاره با اقدامات گسترده انجام‌ شده برای کنترل این بیماری در استان اصفهان گفت: سازمان دامپزشکی تنها یک قطعه از پازل کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود و سایر قطعات توسط سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان تکمیل شد.

موحدی با تأکید بر اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز هم در طبیعت وجود دارد اظهار داشت: برای مقابله با این ویروس باید همیشه یک گام جلوتر بود اما متأسفانه ما در حال حاضر صدگام عقب‌تر هستیم.

وی ساختار نادرست و متراکم مرغداری‌ها و مراکز تولید فاقد مجوز را از مهم‌ترین عوامل گسترش این بیماری دانست و ادامه داد: اصلاح این ساختار و برخورد مناسب با متخلفان نیازمند مشارکت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان است.

موحدی عدم مشارکت و حمایت از سازمان دامپزشکی در معدوم‌سازی پرندگان مبتلابه این بیماری را از دیگر مشکلات کنترل این بیماری دانست و اضافه کرد: اگرچه قوانین و آیین‌نامه‌ها وظیفه‌ هر بخش و هر دستگاه را هنگام بروز ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان مشخص کرده است اما در عمل کمتر به این قوانین اعتنا می‌شود.

کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیازمند حمایت و تعامل بخش خصوصی و دولت است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه برای پیشگیری و کنترل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیاز به یک روایت مشترک داریم، گفت: تعامل و هم‌افزایی در کنار یک هدف مشترک و داشتن یک استراتژی مناسب می‌تواند از بروز مجدد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری و خسارات ناشی از آن را کاهش دهد.

حمیدرضا قلمکاری با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از 100 میلیارد تومان به اقتصاد استان اصفهان در سال گذشته خسارت وارد کرده است، گفت: با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اتاق بازرگانی می‌توان چالش‌ها، معضلات و راهکارهای مدیریت این بیماری را در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری کرد.

وی با اشاره به روابط عمیق کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی اظهار داشت: این کمیسیون می‌تواند کانونی برای تجمع آرا و نظرات همه‌ نهادهای درگیر با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان مشکل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشابه با مشکلات حوضه‌ آب ریز زاینده‌رود دانست و اضافه کرد: نبود یک روایت مشترک از مشکل ایجادشده موضوعی است که هم در بحث زاینده‌رود و هم در بحث آنفلوانزا وجود دارد و این امر مانع از رسیدن به یک راهکار و نتیجه‌ مطلوب می‌گردد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار