زمزمه‌های امید در میان تاروپود

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دومین نمایشگاه مداِکس (مد، لباس و کفش) دو نمایشگاهی که به‌صورت هم‌زمان طی روزهای سوم تا ششم دی‌ماه امسال در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان و در بیش از ۸۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی برپا شدند.

احمدرضا منزه:
سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی که ۵۸ شرکت را گرد هم جمع کرد، فضایی را فراهم ‌آورد تا شرکت‌های فعال در حوزه‌های صنایع نساجی شامل ریسندگی، بافندگی، بی‌بافت، رنگرزی و چاپ و تکمیل کالاهای نساجی، تولید مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی، خط تولید و تعمیرات و نگهداری این صنعت، کالاها و خدمات خود را به نمایش بگذارند .

در کنار این نمایشگاه، دومین نمایشگاه مداِکس اصفهان نیز برگزار شد که به نمایش توانایی‌های ۶۳ مشارکت‌کننده از جمله طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس، ماشین‌آلات دوخت و برش، اکسسوری و تزئینات، استودیوهای عکاسی و صنعتی، آموزشگاه‌ها و مراکز آکادمیک و فروشگاه‌های اینترنتی پرداخت.

*بهبود وضعیت صنعت نساجی

اما در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نساجی کشور که در حاشیه برگزاری این دو نمایشگاه برگزار شد، دبیر کل انجمن نساجی ایران گفت: باید به این موضوع توجه داشت که نساجی یک صنعت مادر است و رونق آن می‌تواند موتور محرک بسیاری از صنایع دیگر باشد .

حسن نیل‌فروش‌زاده ادامه داد: امروز بیش از 90 درصد واحدهای فعال در بخش نساجی به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند و این موضوع به حفظ تعاملات کمک می‌کند زیرا فعالان بخش خصوصی منافع مشترک زیادی دارند و با مشکلات و مسائل نیز به‌خوبی آشنا هستند، همین تعاملات نزدیک کمک می‌کند زنجیره‌های تولید نساجی تشکیل و روند فعالیت خود را حفظ کنند .

او ادامه داد: ایجاد تعامل بین واحدهای تولیدی این صنعت بسیار مهم است، خوشبختانه با فعالیت‌های شکل گرفته از ابتدای سال 98 آرامش در این بخش حاکم شد و با شرایط سخت سال 97 فاصله گرفتیم، نیاز است در این بخش با همکاری فعالان صنعت در مسیری حرکت کنیم که مشکلات را با همکاری یکدیگر رفع کنیم .

دبیر کل انجمن نساجی ایران تصریح کرد: اصلاح افکار یکی از اقداماتی است که باید در این صنعت شکل بگیرد، همگی باید به فکر رشد کشور باشیم و به منفعت جمعی فکر کنیم و ایجاد سود در زنجیره تولید را مدنظر داشته باشیم .

او افزود: نیاز است تمامی انجمن‌ها و کمیته‌های تخصصی و تشکل‌های صنعت نساجی کشور دور هم جمع شوند، با هم همفکری و در راستای رفع مسائل و مشکلات فعالیت کنند، ضروری است در شرایط کنونی به سمت تفکرات صنعتی و تولیدی حرکت کنیم، همان‌گونه که امروز در نساجی ترکیه، بخش خصوصی حرف اول را می‌زند و پیشرفت این کشور در زمینه نساجی هم به همین دلیل است .

نیل‌فروش‌زاده تأکید کرد: خوشبختانه طی یک سال اخیر انجمن‌های نساجی به‌عنوان بازوی مشورتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت نساجی در حال فعالیت هستند و این حرکت به بهبود اوضاع کمک چشمگیری داشته است .

او اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه صنعت نساجی دارد، واردات محصولات خارجی نوعی خیانت به تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود .

دبیر کل انجمن نساجی ایران گفت: خوشبختانه با فعالیت‌های شکل گرفته، امکانات شاخه‌های مختلف صنعت بزرگ نساجی در کشور شناسایی شد تا بتوان از این ظرفیت‌ها برای رونق تولید بهره جست، از طرف دیگر ضروری است سرمایه‌گذاران برای ورود به این صنعت تشویق و ترغیب شوند، در شرایطی که واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند لازم است با اتخاذ تدابیر مختلف به سمتی حرکت کنیم که واحدهای صنعت نساجی با ظرفیت کامل به تولید بپردازند و اشتغال بخش حفظ شود .

او سرمایه‌گذاری در مواد اولیه صنعت نساجی را مناسب دانست و گفت: تولید پنبه کشور در حال افزایش است و این در شرایطی است که ظرفیت ریسندگی واحدها هم گسترش یافته و امید است با اتخاذ تدابیر مناسب شاهد رفع مشکلات در بخش تأمین پنبه مورد نیاز صنایع باشیم .

نیل‌فروش‌زاده افزود: کیفیت محصولات تولید داخل بسیار بالا است و این نشان از توانمندی صنایع داخلی است، محصولات تولید داخل علاوه بر آن که می‌توانند نیاز کشور را به‌طور کامل برطرف نمایند این توانایی را دارند که به کشورهای مختلف جهان صادر شوند، امروز محصولات ایرانی می‌توانند بازارهای جهانی را تسخیر کنند و باید در جهت افزایش صادرات محصولات نیز تعامل و هم‌اندیشی صورت گیرد و در این بخش فعالیت‌های بیشتری شکل گیرد .

او تصریح کرد: کشور در جنگ اقتصادی است اما همه در حال تلاش هستند تا از این شرایط عبور کنیم و به‌طورقطع با همدلی و همراهی می‌توانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم .

دبیر کل انجمن نساجی ایران در پایان گفت: رقابت باید عادلانه باشد، در زمینه تعرفه‌های واردات باید تدابیری اندیشیده شود تا تولیدکننده داخلی بتواند جلوی کالاهای خارجی بایستد، از طرفی برخی ادارات دولتی برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد می‌کنند و سخت‌گیری‌های بی‌مورد انرژی زیادی از فعالان صنعتی می‌گیرد، لازم است تا زنجیر از پای تولیدکنندگان باز شود تا بتوان در راستای افزایش تولید محصولات و اشتغال‌آفرینی قدم برداشت .

*حرکت در مسیر سلیقه مشتری

در ادامه، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان نیز اظهار کرد: خوشبختانه شایستگی اصفهان در صنعت نساجی موجب شد میزبانی میز صنعت نساجی به استان اصفهان واگذار شود، البته این میز متعلق به تمامی فعالان این صنعت بزرگ در سراسر کشور است و در این زمینه آماده همکاری با فعالان سراسر کشور هستیم .

حبیب‌الله شاه‌کرمی افزود: در جلسه‌ای بیش از 60 تا 70 مورد از پیشنهادات فعالان بخش نساجی مطرح شد و در نهایت چهار مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و به تائید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز رسید، امیدواریم با پیگیری این موضوعات تا حدودی از مشکلات این صنعت کاسته شود .

او افزود: در خصوص کشت پنبه در نقاط مختلف اقدامات خوبی شکل گرفته اما این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان است، در زمینه واردات محصولات نساجی باید توجه شود نمونه مشابه محصولات داخلی وارد کشور نشود چون این اقدام به تولید داخلی ضربه خواهد زد، خوشبختانه امروز صنعت نساجی کشور توانایی‌های بسیار بالایی دارد، متخصصان توانمندی در این بخش در حال فعالیت هستند و در بسیاری از کالاها نیاز به واردات نیست، امیدواریم مسئولان نیز به این موضوع مهم توجه داشته باشند و جلوی واردات بی‌رویه منسوجات نساجی گرفته شود .

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه شرایط صنعت نساجی نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده و توجه مسئولان به تولیدات داخلی افزایش یافته است، امروز کشور ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای بازار محصولات نساجی ایران است درحالی‌که ما در داخل دارای صنایع بزرگ و مناسبی در زمینه نساجی هستیم، باید همگی دست‌به‌دست هم دهیم و با همکاری و همدلی علاوه بر تأمین کامل نیازهای بازار داخلی به فکر صادرات چشمگیر محصولات به کشورهای مختلف و به‌خصوص همسایگان باشیم .

او تأکید کرد: امروز بانوان ایرانی ترجیح می‌دهند از محصولات ساخت داخل استفاده کنند و پوشاک ایرانی بپوشند، پس لازم است تولیدکنندگان نیز توجه بیشتری به خواسته مشتریان و نیاز بازار داشته باشند و تولیدات خود را به روز و مطابق با نظر مردم تولید کنند تا بتوانیم به‌خوبی به نیازهای بازار داخلی پاسخ دهیم و از ورود کالاهای خارجی و ایجاد بازار زیرزمینی جلوگیری کنیم .

شاه‌کرمی گفت: در انجمن نساجی اصفهان تلاش بر این است که فعالان بخش را با سلایق بازار و آخرین تکنولوژی‌ها در این زمینه آشنا کنیم، پارچه‌ها و طرح‌های جدید در جلسات انجمن در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و تمام تلاش بر این است که بهترین تولیدات و با بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

*عزم ویژه برای تولید چادر مشکی

دبیر بخش صنعت کارگروه مد و لباس کشور هم در این جلسه گفت: در شرایط کنونی نیاز است تولیدکنندگان ما ارتباط گسترده‌تری با طراحان برای تولید محصولات جدید داشته باشند، باید به سلایق مشتری توجه شود و محصولات مطابق با نیاز بازار تولید شود .

حمیدرضا نیک طبع افزود: نساجی، صنعتی است که به یک نمایشگاه دائمی نیاز دارد، نیاز ضروری این صنعت است که تولیدکنندگان و طراحان این بخش تعامل و ارتباطات نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند و به تولیدات متنوع‌تر فکر کنند .

او ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید چادر مشکی در کشور فراهم است اما باید برای تولید این محصول یک عزم ویژه شکل گیرد و مشکلات موجود بر سر راه تولید نیز برطرف شود تا بتوان چادرمشکی با کیفیت مناسب تولید کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان نیز گفت: خوشبختانه با تلاش‌های شکل گرفته میزبانی میز نساجی کشور به استان اصفهان رسید که این موضوع می‌تواند به رونق صنعت نساجی در استان کمک خوبی داشته باشد.

مظفر چلمقانی تصریح کرد: 17 جلسه در انجمن نساجی استان اصفهان برگزار شد، کمیته‌های تخصصی تشکیل و مسائل و مشکلات این صنعت با حضور کارشناسان و اساتید مورد بررسی قرار گرفت و خرسندیم که تمامی این فعالیت‌ها منجر به استقرار میز نساجی در اصفهان شد.




ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار