تعامل شهرداری و دانشگاه در کاهش آلودگی هوا

گروه اصفهان| به تازگی شهردار اصفهان در نشست با مدیران دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی زمینه‌های مشترک برای همکاری پرداخت که استفاده از ظرفیت دانشگاه در حل مشکلات شهری، لزوم کاربردی شدن مقالات علمی و پژوهشی، کمک دانشگاه به ارتقای حوزه مدیریت پسماند و تبدیل به انرژی‌های قابل استفاده، مدیریت آب، دوچرخه‌های برقی، گردشگری، پژوهشکده مدیریت شهری، حمل‌ونقل، عمران، خدمات شهری و حوزه فضای سبز از مجله مهمترین پیشنهادهای مطرح شده دو طرف برای توسعه همکاری میان دانشگاه صنعتی و شهرداری اصفهان بود.
شهردار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند در تحقق پروژه‌ها و اهداف مدیریت شهری نقش تأثیرگذاری ایفا کند. به‌طور نمونه برای کنترل آلودگی هوا بدون کمک دانشگاه نمی‌توان اقدام مؤثری انجام داد. قدرت اله نوروزی گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به‌سوی توسعه پایدار حرکت می‌کند و در حوزه فناوری و صنعت یکی از معروفترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود. در حوزه بین‌الملل نیز دانشگاه صنعتی اصفهان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است و ارجاع به مقالات منتشر شده از سوی محققان دانشگاه صنعتی در مجلات معتبر نشان از اهمیت این دانشگاه دارد. شهردار اصفهان به نقش دانشگاه صنعتی اصفهان در تشکیل شهرک علمی - تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و افزود: این اقدام دانشگاه از فعالیت‌های مطلوب پژوهشی، فناوری و آموزشی مطلوب محققان حکایت دارد. او با بیان اینکه دستاوردهای تحقیقاتی باید در زندگی مردم ملموس باشد، گفت: محیط پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، چنین فضایی را فراهم کرده است و می‌تواند در همکاری‌های مشترک شهر و دانشگاه از آن بهره برد. بهبود زندگی مردم و کیفی سازی زندگی در شهرها از جمله توانمندی‌های دانشگاه صنعتی است. نوروزی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید خارج از فضای دانشگاه هم تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: طرح‌های دانشگاهی علاوه بر موفقیت‌های علمی، در حوزه ارتقای سطح زندگی و اصلاح شرایط زندگی هم می‌تواند کارکرد عملی داشته باشد تا دانشگاه محدود به مباحث صرفا تئوری نشود. او به فرصت همکاری با دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه مهندسی معکوس در قسمت‌هایی همچون قطار شهری اشاره کرد و گفت: استفاده از چنین دستاوردهایی می‌تواند سرآغاز فعالیت‌های جدید در شهر و استفاده بیشتر از امکانات باشد. در مباحثی که در این نشست مطرح شد، دانشگاه صنعتی می‌تواند در تحقق پروژه‌ها و اهداف مدیریت شهری نقش تأثیرگذاری ایفا کند که در این زمینه به‌طور نمونه برای کنترل آلودگی هوا بدون کمک دانشگاه نمی‌توان اقدام مؤثری انجام داد. او به همکاری شهرداری اصفهان با دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان در مورد آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: نتیجه تحقیقات تیم‌های دانشگاهی باید از سوی دستگاه‌های اجرایی موردپذیرش قرار گیرد چراکه راهکار برخی مشکلات فقط از سوی دانشگاه و گروه‌های تحقیقاتی قابل ارائه است.

کمک مؤثر دانشگاه در فناوری‌های موردنیاز شهرداری

در ادامه این نشست، سید مهدی ابطحی به رتبه دانشگاه صنعتی در رتبه‌بندی مجله تایمز اشاره کرد و افزود: طبق اعلام این مجله از سال 2014 این دانشگاه در بین 800 دانشگاه برتر جهان و 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته است. او از جایگاه سوم این دانشگاه در ایران در رتبه‌بندی یو اس نیوز خبر داد و گفت: یکی از اهداف ما در یک دهه آینده دستیابی به مرجعیت علمی آسیا است که این مهم با تربیت دانشجویان با تراز بالای جهانی در حوزه اخلاق و مهارت محقق می‌شود. رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه این دانشگاه حرکت به‌سوی بین‌المللی شدن را دنبال می‌کند، به دستیابی به منابع پایدار مالی و تحقق محیط علمی مبتنی بر کیفیت به‌عنوان اهداف مهم این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: در مرکز نوآوری این دانشگاه تاکنون ۳۱ طرح فناور مورد حمایت قرار گرفته است، همچنین بیش از ۵۰ عضو هیئت‌علمی این دانشگاه در ۴۵ شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند. او تصریح کرد: ارائه ایده راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در کشور برای نخستین بار، راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشگاه، استقرار مرکز رشد دانشگاه در شهرک، توافق و همکاری نزدیک با شهرک و پیگیری موضوع راه‌اندازی کریدور علم و فناوری اصفهان از دیگر دستاوردهای این دانشگاه است.

بیش از 26 میلیارد قرارداد ارتباط با صنعت

ابطحی با اشاره به اینکه در سال گذشته دانشگاه صنعتی، ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قرارداد ارتباط با صنعت داشته که در سال جاری این مبلغ به ۳۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: از سال 94 تاکنون ۸۰ پروژه مشترک با شهرداری اصفهان اجرا کرده‌ایم. او افزود: زمینه‌های همکاری بسیار مناسبی میان دانشگاه و شهرداری اصفهان وجود دارد که از جمله می‌توان به همکاری در امور بین‌الملل، حوزه نوآوری، تجاری‌سازی فناوری، ایجاد پژوهشکده مشترک، همکاری در بخش آموزش‌های آزاد الکترونیکی و فناوری‌های موردنیاز شهرداری اشاره کرد. گفتنی است در پایان این نشست، معاونان و مدیران شهرداری اصفهان و مدیران پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان به بحث و بررسی در مورد زمینه‌های همکاری مشترک پرداختند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار