تقویت جبهه مقاومت در پی شهادت سردار

نقش آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی تضعیف می‌شود

گروه رویداد| خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی از لحظه‌ای که مخابره شد واکنش و تحلیل‌های بسیاری را به دنبال داشت و همچنان بر میزان و شدت آن افزوده می‌شود. در حالی که امروز مراسم تشییع پیکر آن شهید در ایران برگزار می‌شود ، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در تحلیل این واقعه اظهار کرد: فعلا ترامپ مشغول شادی است چرا که فکر می‌کند ضعف‌های گذشته‌اش در منطقه خاورمیانه را با به شهادت رساندن سردار سلیمانی پوشانده است، اما معلوم نیست که این اقدام ترامپ چه پیامدهایی برای منطقه داشته باشد. با شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها در عراق موجی از نفرت در سراسر منطقه شکل گرفت و برای بسیاری این سؤال پیش آمد که سرنوشت جبهه مقاومت در منطقه چه خواهد شد و از این پس معادلات و تحولات میدانی چگونه رقم می‌خورد.

مردم متوجه خلوص سردار شهید سلیمانی بودند

محمدعلی بصیری در مورد شهادت سردار سلیمانی و اینکه محبوبیت ایشان به‌عنوان یک چهره ملی از چه بابت بود؟ به ایسنا گفت: افرادی مانند سردار سلیمانی سابقه‌داران بحث جبهه، جهاد و شهادت بودند و او نیرویی بود که خالصانه برای کشور کار می‌کرد و مردم این خلوص او را متوجه شده بودند. سردار سلیمانی جزو سرداران جنگی بود که از نظر فکری و مالی همانی مانده بود که در اوایل انقلاب بود. افراد ثابت‌قدم در افکار و زندگی شخصی محبوبیت پیدا می‌کنند، اضافه بر اینکه ایشان، سردار موفقی هم بودند و در بسیج توانایی‌های خود را ثابت کردند و به مدارج بالای نظامی رسیدند. او افزود: شهید سردار سلیمانی از یک فرمانده گردان به یک فرمانده جبهه مقاومت تبدیل شد و موفقیت‌های بسیاری در منطقه رقم‌زده بود و داعش و گروه‌های تروریستی را شکست داده و در دفاع از مظلومان موفق بود. این عوامل دست به دست هم داده بود و از ایشان یک چهره محبوب نه تنها در ایران بلکه در منطقه و جهان ساخته بود.
نام سردار سلیمانی مانند نام چگوآرا در آمریکای لاتین می‌شود
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: به‌احتمال‌قوی نام ایشان به‌عنوان اسطوره و نماد مقاومت اسلامی در منطقه خاورمیانه در آینده ثبت می‌شود، مانند «ارنستو چگوآرا» که در آمریکای لاتین برای همیشه به‌عنوان یک نماد مقاومت در برابر امپریالیسم مطرح و از محبوبیت بالایی برخوردار است و تصویرش همه‌جا به چشم می‌خورد. سردار سلیمانی هم تقریبا چنین وضعیتی را در خاورمیانه و ایران دارد.

شهادت سردار سلیمانی سبب ایجاد ضعف در جبهه مقابل می‌شود

بصیری در پاسخ به این سؤال که شهادت سردار سلیمانی آیا باعث همبستگی بیشتر مردم، علیه آمریکا و هم پیمانانش می‌شود؟ گفت: معمولا بحث شهادت چنین افرادی باعث رویش می‌شود و یک شوک فکری و روحی در جامعه ایجاد می‌کند و خیلی از دلسردی‌ها را به دلگرمی، اختلافات را به اتحاد و واگرایی‌ها را به هم‌گرایی بدل می‌کند. همچنین جوشش و موج جدیدی در نیروهای مسلمان هم در ایران و هم در منطقه ایجاد می‌کند و سبب ایجاد موج ضعف در جبهه مقابل می‌شود. جبهه مقاومت مجددا انرژی پیدا می‌کند و جذابیتش بیشتر می‌شود و نیروهای جدیدی به آن اضافه خواهند شد. این آثاری است که در گذشته هم وقتی نیروی شاخصی شهید می‌شد چنین نتایجی را در جامعه به بار می‌آورد. او به دلایل تصمیم ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی اشاره و تصریح کرد: این تصمیم ناشی از شکست‌های متعددی است که ترامپ در مسائل منطقه خورد. بعد از اینکه آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جنگ‌های بی‌پایه، بر اقتصادشان ضررهای زیادی وارد می‌شود این زمزمه در آمریکا به وجود آمد که این کشور در هزینه‌های جنگ بازنده شده است. به همین دلیل نیروهای نیابتی در منطقه خاورمیانه درست کردند تا از این طریق منطقه را مدیریت کنند تا آن هژمونی آمریکایی رخ دهد. این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: این نیروهای نیابتی با هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در نهایت شکست خوردند و این شکست را ترامپ از ناحیه افرادی مانند شهید سردار سلیمانی می‌دید که در میدان نبرد بساط را جمع کردند. به علاوه تحقیرهایی که آمریکا در منطقه شد بویژه بعد از ساقط شدن پهباد که عکس‌العمل جدی نداشتند و عدم استقبال از ایجاد ائتلاف توسط آمریکا در منطقه، زدن آرامکو توسط حوثی‌ها، سبب شد که ترامپ دست به این ترور بزند. بصیری اظهار کرد: فعلا ترامپ مشغول شادی است چراکه فکر می‌کند ضعف‌های گذشته‌اش در منطقه خاورمیانه را با به شهادت رساندن سردار سلیمانی پوشانده است، اما معلوم نیست که این اقدام ترامپ چه پیامدهایی برای منطقه داشته باشد.

در سال‌های آینده آمریکا از منطقه خارج می‌شود

او ادامه داد: آمریکایی‌ها در وادی مسائل ماتریالیستی و لیبرالیستی هستند و دنیا را هم به این شکل می‌بینند و بسیاری از مسائل منطقه را درک نمی‌کنند و تصور می‌کنند با زور مسائل حل و سلطه‌شان تثبیت می‌شود، اما واقعیت این است که در تفکر جبهه مقابل خیزش و مقاومت تقویت می‌شود. این است که در ۴۰ سال گذشته این خطای محاسباتی باعث شده که حضور آمریکا کمرنگ‌تر شود و منافعی که دارد بیشتر لطمه بخورد. این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: دو جبهه قوی مقاومت و عبری - عربی در منطقه شکل گرفته است و در واقع جنگ دو اراده است. جبهه مقاومت سعی بر نفی استعمار دارد و جبهه عبری - عربی بر تثبیت سلطه استعمار تأکید دارد. خیلی از پیش‌بینی‌ها این است که آمریکا در سال‌های آینده از منطقه خارج شود. هم‌اکنون آمریکا پایگاه‌های خود در خاورمیانه را کمتر و شمار نیروهایش را کاهش داده است. تصورشان این بود که با اشغال افغانستان و عراق هزینه‌های جنگ را می‌توانند از چاه‌های نفت تأمین کنند، اما در عمل چنین نشد و دولت‌های این کشورها چنین اجازه‌ای را به آنان ندادند؛ بنابراین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که منطقه را به تدریج ترک کنند و آن را در اختیار بازیگرانی قرار دهند که در منطقه تعاملاتشان بهتر است، مانند اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها. عملا این روند را مشاهده می‌کنیم و ترور سردار سلیمانی نیز یکی از این پازل‌ها است که با وجود تصور آمریکایی‌ها جبهه مقاومت را ضعیف نمی‌کند. این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سؤال که با شهادت سردار سلیمانی، معادلات منطقه تا چه اندازه بر خلاف تصورات آمریکا تغییر خواهد کرد، گفت: شهادت ایشان موجی از وحدت را در جریان‌های ضدآمریکایی و ضد امپریالیستی در عراق، سوریه و لبنان دارد که این امر خودش را روز گذشته نشان داد. پس جبهه مقاومت بیشتر تقویت می‌شود. بصیری خاطرنشان کرد: همچنین کشورهای مخالف ایران اعتراف کرده‌اند که این اقدام آمریکا بر خلاف موازین و قوانین بین‌المللی است چراکه نقض قوانین عراق بوده است. پس دستاورد این اقدام برای جبهه مقاومت بیشتر است.

ترور سردار سلیمانی سبب تضعیف نقش آمریکا در دنیا می‌شود

هم‌چنین دیگر کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به ترور و شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: به تعبیر حضرت امام (ره) شهادت هنر مردان خدا است. حاج قاسم سلیمانی به خوبی در رویارویی با استکبار هنرنمایی کرد و برکت خون این شهید را از ساعاتی بعد از شهادتش در بیشتر نقاط جهان شاهد بودیم.‌ محمدعلی محمدی به ایمنا گفت: شهید قاسم سلیمانی بامداد روز جمعه برای بررسی تحرکات جدید عراق وارد بغداد می‌شود و هنگامی‌که ابومهدی المهندس برای استقبال سردار عازم فرودگاه می‌شود منابع اطلاعاتی آمریکایی درمی‌یابند که قطعا مقام مهمی وارد عراق شده است و از همین رو این کاروان را مورد اصابت موشک قرار می‌دهند که موجب شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌شود. محمدی با اشاره به برکات شهادت قاسم سلیمانی ادامه داد: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بین طیف‌ها و جناح‌های سیاسی کشور وحدت و انسجام ایجاد شد. همچنین مردم با حضور در بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی با نظام مقدس جمهوری اسلامی تجدید بیعت کردند. این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر موقعیت دشواری دارند و نه تنها در منطقه بلکه در کل دنیا از لحاظ امنیتی با مشکلاتی روبرو هستند و هیچ جای از اقدامات خودجوش نظام مقدس اسلامی در امان نیستند. او تأکید کرد: این جنایت باعث شد چهره آمریکا به‌عنوان یک جنایتکار مبتنی بر تروریست دولتی برای دنیا آشکار شود زیرا آمریکا برای از بین بردن مخالفان خود در منطقه قائل به تروریست دولتی است، از همین رو این موضوع سبب تضعیف نقش آمریکا در دنیا می‌شود؛ کشورهای اروپایی گفته‌اند این اقدام باعث افزایش ناامنی و تنش در منطقه می‌شود؛ بنابراین اگر ترامپ و مشاورانش از عقل استراتژی برخوردار بودند هیچ زمان این اقدام را انجام نمی‌دادند. محمدی خاطرنشان کرد: ایران ممکن است در پاسخ این جنایت صبورانه عمل کند، اما قطعا پاسخی جدی به مواضع نامشروع آمریکایی‌ها در منطقه یا حتی در آمریکا خواهد داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار