رئیس‌جمهور آمریکا ناقض معاهدات بین‌المللی است

 بعد از تهدید ترامپ به هدف قرار دادن ۵۲ مکان در ایران که برای فرهنگ ایران مهم هستند بسیاری از نهادهای مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی جهان از جمله یونسکو و اتحادیه موزه‌های امریکا واکنش نشان دادند.

گروه جامعه| نهادهای فرهنگی دنیا و فعالان عرصه فرهنگ از بازیگران و کارگردانان سینما گرفته تا مورخان و تحلیلگران فرهنگی به این تهدیدات واکنش نشان دادند. این نهاد‌ها حمله فرهنگ و اماکن تاریخی و فرهنگی یک کشور دیگر را برابر جنایت جنگی تلقی کردند. از جمله تازه‌ترین این واکنش‌ها می‌توان به اتحادیه‌ موزه‌های آمریکا، شورای بین‌المللی موزه‌ها و شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی اشاره کرد. موزه هنر مترو پولیتن هم در واکنش خود اعلام کرد: هدف قرار دادن اماکن میراث فرهنگی جهانی متضاد با ارزش‌های جمعی در جهان و جامعه ماست. ما می‌دانیم حفاظت از اماکن فرهنگی و تاریخی جهان چه ارزش‌هایی برای ما به ارمغان می‌آورد و تخریب آنها چه پیامدهایی دارد. در فضای چالش‌برانگیز کنونی باید به اهمیت حفاظت از اماکن فرهنگی اشاره کرد به اشیاء و مکان‌هایی که به‌واسطه آنها افراد به تاریخ و میراث خود متصل می‌شوند. جهانیان باید برای حفظ و پاسداری از این میراث مشترک جهانی جان دهند تا آینده‌ای امن و بهتر برای جهان به وجود آید. به گفته تحلیلگران و رسانه‌های فرهنگی غربی، جهت‌گیری‌های این‌چنینی و سیاسی توسط نهاد‌های فرهنگی در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. رئیس فعلی موزه‌های هنرهای زیبای سان‌فرانسیسکو، توماس کمپبل و ترسترام هانت، سیاستمدار سابق و مدیر فعلی موزه ویکتوریا و موزه آلبرت در لندن هم به این تهدیدات واکنش نشان داده‌اند. در بخشی از پیام اتحادیه موزه‌های آمریکا آمده است: «حمله به محوطه‌های فرهنگی در هرجایی از جهان تهدیدی علیه میراث جهانی‌مان و در تعارض با معاهده امضا شده توسط ایالات متحده آمریکا است که برای محافظت از میراث فرهنگی بشری در کنوانسیون 1954 لاهه، برای حفاظت از اموال فرهنگی در زمان جنگ است، همچنین خلاف قطعنامه 2347 شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون 1972 یونسکو در رابطه محافظت از میراث ملی و فرهنگی جهان است.» انجمن مدیران موزه هنر هم که نماینده 225 موزه هنر در آمریکای شمالی است در بیانیه‌ای گفته‌ است که ایران دارای آثار باستانی و مکان‌های باستان‌شناسی منحصربه‌فرد و غیرقابل‌جایگزینی است بنابراین نهاد‌های بین‌المللی باید به محافظت و حفظ میراث فرهنگی مشترک ما همت کنند. این واکنش‌ها به نهاد‌های فرهنگی محدود نشده و جهت‌گیری اشخاص فعال در حوزه فرهنگ را هم به دنبال داشته است؛ باستان‌شناس مشهور لهستانی، باربارا کایم، متخصص در باستان‌شناسی ایران و آسیای میانه، ترامپ را با بربرها مقایسه کرده و گفته است: من نمی‌فهمم که چگونه انسان مدرن می‌تواند به خود اجازه دهد حتی به فکر از بین بردن کالاهای فرهنگی باشد، آیا این همان عملکرد داعش نیست؟ تریسترام هانت، سیاستمدار پیشین که هم‌اکنون مدیریت موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن را بر عهده دارد، با ناراحتی تهدیدات ترامپ را محکوم کرد. به گفته این رسانه‌ها ایران دارای 22 مکان فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو است که از جمله آنها می‌توان به شهر باستانی تخت جمشید و مجتمع چغا زانبیل اشاره کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا ناقض معاهدات بین‌المللی فرهنگی است

در همین این راستا مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اظهار کرد: سازمان ملل متحد در آمریکا واقع شده اما رئیس‌جمهور این کشور ناقض تمام حقوق بین‌الملل و معاهدات فرهنگی در راستای حفاظت از آثار تاریخی و ثبت جهانی است. فریدون اله یاری با اشاره به تهدید مراکز فرهنگی ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا گفت: هرگونه تهدید و یا حمله مسلحانه به مراکز فرهنگی و تاریخی کشورهای دیگر برخلاف تمامی قوانین جهانی است که تاکنون در بیشتر سازمان‌های بین‌المللی در مورد حفاظت از این آثار به تصویب رسیده و بیشتر کشورها از جمله نمایندگان ایالات متحده آمریکا آنها را امضا کرده‌اند. او با اشاره به تدوین منشور سازمان ملل متحد پس از فجایع جنگ جهانی دوم تصریح کرد: اگرچه سازمان ملل متحد در کشور آمریکا واقع شده اما رئیس‌جمهور این کشور علاوه بر زیر پا گذاشتن دیگر اصول، ناقض تمام حقوق بین‌الملل و معاهدات فرهنگی در راستای حفاظت از آثار تاریخی و ثبت جهانی است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با یادآوری خسارات صدام حسین در طول جنگ تحمیلی به مراکز تاریخی و فرهنگی اصفهان گفت: اگرچه در طول جنگ آثار تاریخی همچون مسجد جامع اصفهان، مسجد تاریخی آقا نور اصفهان موردحمله صدام قرار گرفت و مرمت شد اما تهدید مراکز فرهنگی یک کشور مصداقی از جنایت جنگی است.

شناسایی ۲۲ هزار اثر واجد ارزش تاریخی و فرهنگی در اصفهان

او افزود: استان اصفهان در زمینه میراث فرهنگی یکی از استان‌های شاخص کشور است و ۲۲ هزار اثر واجد ارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان اصفهان شناسایی شده و بیش از دو هزار اثر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. اله یاری با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ مورد از آثار ثبت شده در استان اصفهان به سازه‌های معماری و ابنیه اختصاص دارد، گفت: ۱۴۰ مورد از آثار ناملموس ثبت شده استان اصفهان در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است که رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است. او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چهار هزار کارگاه مرمتی در استان اصفهان فعال بوده است، اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد کارگاه‌های مرمتی در استان اصفهان با مشارکت بخش خصوصی برپاشده که با جلب مشارکت عمومی تغییر رویکرد اداره کل میراث فرهنگی را در بر داشته است.

جایگاه نخست صنایع‌دستی استان اصفهان در کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اعلام جایگاه نخست صنایع‌دستی استان اصفهان در کشور اظهار داشت: ۱۹۹ رشته صنایع‌دستی در استان اصفهان نویدبخش جایگاه ویژه این استان در تولید صنایع‌دستی در کشور و جهان است. او با اشاره به ثبت رسمی بیش از ۱۴۰ هزار نفر در بخش صنایع‌دستی سامانه میراث فرهنگی تصریح کرد: تعداد فعالان در حوزه صنایع‌دستی بیش از این آمار است که نشان از جایگاه ویژه صنایع‌دستی در معیشت و اقتصاد استان اصفهان دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار