اصفهان؛ مهاجرپذیرترین شهر کشور

۴۵۰ هزار حاشیه‌نشین در کلان‌شهر اصفهان سکونت دارند

گروه جامعه| عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به زندگی ۴۵۰ هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی کلان‌شهر اصفهان، بر لزوم ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی تأکید کرد.
کوروش محمدی درباره گشایش نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در منطقه ۱۰ گفت: تلاش‌ها برای ایجاد این دفتر از حدود یک سال و نیم پیش شکل گرفت و مجوز تأسیس چهار دفتر تسهیلگری و توسعه محلی از وزارت کشور گرفته شد. او با بیان اینکه این اقدام پروسه‌ای طولانی و زمان‌بر بود، افزود: ایجاد دفاتر تسهیلگری در اصل در اختیار وزارت کشور و جزو وظایف این وزارتخانه است و شهرداری‌ها از نظر قانونی هیچ وظیفه‌ای نسبت به ایجاد و مدیریت این دفاتر ندارند، اما بر اساس احساس مسئولیت مدیریت شهری و کمیسیون اجتماعی شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که باید به این موضوع ورود کنیم. رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی طرح موفقی در کشور بوده است و در دو سال گذشته در برخی کلانشهرها اجرا شده و به توفیقات خوبی دست یافته است. وزارت کشور تاکنون تنها توانسته بود در چهار منطقه از ۹ منطقه حاشیه‌نشین اصفهان دفتر تسهیلگری ایجاد کند و لازم بود که شهرداری به کمک وزارت کشور بیاید و با همان نگاه، در همان راستا و بدون موازی‌کاری بلکه با نظارت وزارت کشور این دفاتر را راه‌اندازی کند.

ایجاد دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در منطقه ۱۰

محمدی گفت: ایجاد دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در منطقه ۱۰ زمان‌بر بود چون به ردیف اعتباری نیاز داشت که با حمایت اعضای شورای شهر در بودجه ۹۸ به تصویب رسید. شهردار اصفهان و معاون فرهنگی اجتماعی ایشان نیز برای تخصیص بودجه حمایت بسیار خوبی داشتند و امروز به این نقطه رسیدیم که دفاتر تسهیلگری در چهار منطقه شهر اصفهان ایجاد شود. او مشکل حاشیه‌نشینی در اصفهان را جدی دانست و تصریح کرد: اصفهان جزو کلانشهرهای مهاجرپذیر و بهتر است بگوییم مهاجرپذیرترین شهر کشور است. البته واژه مهاجرپذیری معادل مهمان‌پذیری است و اصفهان از سراسر کشور مهاجر دارد و مهاجرت در ذات خود پدیده نامبارکی نیست و حق هر شهروندی است که محل زندگی خود را تعیین کند اما هم‌اکنون این مهاجرپذیری اصول ندارد و به‌نوعی بی‌رویه است و از هیچ اصولی پیروی نمی‌کند که این امر قطعا تبدیل به آسیب‌هایی چون ایجاد مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی خواهد شد. رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بسیاری از مهاجرانی که بی‌هدف و بی‌برنامه وارد کلانشهرها می‌شوند هزینه اسکان در مرکز شهر را ندارند، بنابراین به سمت مناطق ارزان‌قیمت می‌روند که همان سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که بعدها تبدیل به محدوده و حاشیه می‌شود. او با بیان اینکه نزدیک به ۴۵۰ هزار حاشیه‌نشین در کلان‌شهر اصفهان زندگی می‌کنند، افزود: پس نیاز است که دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در شهر اصفهان توسعه یابد تا بتواند احساس تعلق شهروندی را در این افراد ایجاد کند. چون افراد ساکن در این مناطق به‌واسطه اینکه از امکانات و وسایل رفاهی مرکز شهر برخوردار نیستند حس تعلق خود به شهر را کم‌کم از دست می‌دهند و دفاتر تسهیلگری ایجاد می‌شوند که این حس تعلق را افزایش داده، به مردم دانش و آگاهی داده و برای آنها مطالبه‌گری کنند. محمدی خاطرنشان کرد: درست است که ۹ منطقه حاشیه‌نشین در اصفهان وجود دارد اما هر دفتر می‌تواند جمعیت خاصی را پوشش دهد و برخی مناطق حاشیه‌نشین به تأسیس بیش از یک دفتر تسهیلگری نیاز دارند. مؤسس و رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ادامه داد: امیدوارم با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد و دفاتر تسهیلگری بتوانیم بخشی از مشکلات و آسیب‌های مناطق حاشیه‌نشین را کم کنیم و عوارض حاشیه‌نشینی که در شهر خودش را نشان می‌دهد را نیز کنترل کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار