حمایت صریح عضو کنگره آمریکا از حمله تروریستی به تهران

عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و از متحدان نزدیک به ترامپ به‌صراحت می‌گوید که حمله تروریستی به تهران «یک چیز خوب» است.

حمایت صریح عضو کنگره آمریکا از حمله تروریستی به تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته و در شرایطی که تنها دو روز از حمله تروریستی به تهران و جان‌باختن 17 تن از شهروندان کشورمان گذشته بود، دانا روهرباکر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی این مجلس درباره حزب‌الله، با اشاره به حملات تروریستی تهران گفت: «اخیراً شاهد یک حمله علیه ایران، و دولت ایران بودیم، من بر این باورم که نیروهای سنی به آنها حمله کرده‌اند». به‌گفته روهرباکر این حمله شاید بتواند موجب «تشدید»‌ تعهدات دولت آمریکا علیه ایران شود.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه سخنان خود در نشست کمیته روابط خارجی این مجلس گفت‌: «آیا این یک چیز خوب نیست که بالاخره ببینیم آمریکا از سنی‌هایی حمایت می‌کند که به حزب‌الله و تهدید شیعه ضد ما، حمله می‌کنند؟ آیا این یک چیز خوب نیست؟ و اگر این‌طور باشد، احتمالاً ... این یک راهبرد ترامپ برای حمایت واقعی از یک گروه علیه یکی دیگر باشد، با توجه به اینکه دو سازمان تروریستی وجود داشته باشد».

روهرباکر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «شاید لازم باشد که به‌فکر واداشتن گروه‌های تروریستی مسلمان به نبرد علیه یکدیگر باشیم».

نزدیکی روهرباکر و ترامپ

نکته جالب توجه در این میان نزدیکی روهرباکر به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است، تاجایی که روهرباکر حتی برای تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا مدنظر ترامپ قرار گرفته بود.

نزدیکی روهرباکر و ترامپ را می‌توان در نوع واکنش رئیس جمهوری آمریکا به حملات تروریستی به تهران نیز مشاهده کرد، جایی که ترامپ حملات تروریستى تهران را نه‌تنها محکوم نکرد بلکه مجدداً ایران را حامى تروریسم دانست. ترامپ در پیام خود عنوان کرده بود «ما براى قربانیان بیگناه حملات تروریستى در ایران، و مردم ایران که اوقات چالش‌برانگیزى را تجربه مى‌کنند، اندوهگین هستیم و دعا مى‌کنیم. ما تأکید مى‌کنیم که کشورهایى که از تروریسم حمایت مى‌کنند، خطر قربانى شدن براى شرارتى را که ترویج مى‌دهند تجربه مى‌کنند».

دولت ترامپ و اتحاد با عربستان

ترامپ در شرایطی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند که حدود سه هفته پیش، با حضور در نشست ریاض، تلاش کرد همکاری آمریکا با عربستان را در زمینه «مقابله با تروریسم» تقویت کند. هرچند این همکاری به‌بهای انعقاد بیش از 480 میلیارد دلار انواع قراردادهای نظامی و غیرنظامی بین دو کشور حاصل آمد، قراردادهایی که در تمامی آنها عربستان «خریدار» و آمریکا «فروشنده» است.

و به‌بهای همین معاملات بود که ترامپ از شعارها و سخنان‌ خود در زمان کارزارهای انتخاباتی آمریکا دست برداشت. با یک جستجوی اینترنتی می‌توان به متن صحبت‌ها و اظهارات ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یافت، زمانی که تأکید داشت «این بشار و روسیه و حزب الله و ایران هستند که با داعش می‌جنگند و اولویت وی هم مبارزه با داعش است». و یا در یک مورد دیگر به‌شدت از قانون موسوم به «جاستا» حمایت می‌کرد، قانونی که به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک اجازه می‌داد علیه سعودی‌ها به‌علت مداخله در این حملات شکایت کنند.

اما مقامات سعودی با شناخت نیاز آمریکا به سرمایه‌گذاری و پول همچنین با توجه به حجم عظیم ثروت انباشته‌شده خاندان آل‌سعود، تصمیم گرفتند فرمول معادله را تغییر دهند و به‌ازای 480 میلیارد دلار، حمایت ترامپ را از ریاض تضمین کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار