اشتغال آفرینی با روش‌های روز دنیا در اصفهان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خبر داد

اشتغال آفرینی با روش‌های روز دنیا در اصفهان

اشتغال آفرینی با روش‌های روز دنیا در اصفهان
21 دی 1398, 16:42 / کد خبر:78784

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است، گفت: سیستم آموزشی دوگانه شکاف بین آموزش و صنعت را پر کرد.

محمد منزه:

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است، گفت: سیستم آموزشی دوگانه شکاف بین آموزش و صنعت را پر کرد.

آرش اخوان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ۵۳ مرکز دولتی و قریب به ۱۳۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: استان اصفهان با 5/10 میلیون نفر- ساعت در سال، بالاترین تعهد آموزشی را در بین ادارات آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارد. او با بیان اینکه در مجموعه آموزشی دولتی و خصوصی در اصفهان حدود ۱۲۰ هزار نفر دوره را در سال آموزش می‌بینند، افزود: تعداد ۶۰ هزار نفر در سال دوره را در مجموعه دولتی و همین تعداد در بخش خصوصی آموزش می‌بینند و در ۱۰ ماهه امسال قریب به هشت میلیون نفر ساعت دوره آموزشی را فرا گرفته‌اند. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: ضعف سیستم‌های آموزشی باعث شده است آن‌طور که باید نیاز بازار کار تأمین نشود و با بازنگری و نقد فعالیت‌هایمان توانسنیم راهکارهایی را به دست آوریم. بررسی سیستم‌های آموزشی موفق دنیا نشان داد کشور آلمان از سیستم‌های آموزشی بسیار موفق است. او ادامه داد: با استفاده از بسترها و قوانین موجود و تحلیل و بررسی نظام آموزشی کشور آلمان، این برنامه را در استان اصفهان بومی‌سازی کردیم و استارت سیستم آموزش دوگانه از استان اصفهان زده شد. به گفته اخوان در سیستم‌های آموزشی نظری افراد بعد از آموزش مدرک می‌گیرند اما در سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۰ درصد آموزش‌ها به‌صورت نظری و ۷۰ درصد به‌صورت عملی است. او ادامه داد: این مورد ضعف‌هایی هم داشت برای نمونه کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای توان انطباق با نیازها و متدهای روز را نداشت. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ۷۰۰ مرکز آموزشی در کشور دارد اما به روز نگه داشتن کارگاه‌ها غیرممکن است و در این زمینه آموزش دوگانه را ترسیم کردیم. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه یک سوم این آموزش به شیوه تئوری و عملی در محیط کارگاه آموزش داده می‌شود، اظهار کرد: دو سوم دوره در محیط واقعی کار انجام می‌شود. اکنون در نظام آموزش دوگانه با اتحادیه‌های مختلفی، کار در اصفهان آغاز شده و صنف خودروهای سبک اصفهان سرآمد آن‌ها است. او با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در آموزش‌های دوگانه چند اتفاق مبارک بوده است، افزود: اول اینکه دیگر عرضه محور، کار نمی‌کنیم. سیستم آموزشی نباید عرضه محور باشد و در سیستم آموزش دوگانه تقاضا محوری اصل است. اخوان تأکید کرد: ابتدا با پیدا کردن شغل و مصاحبه با افراد، برای آن جایگاه شغلی، آموزش می‌دهیم. سیستم‌های آموزشی اگر در هر جای دنیا مشکل دارد به دلیل شکاف با صنعت است. او با تأکید بر اینکه سیستم آموزشی دوگانه این شکاف را بین آموزش و صنعت پر کرد، گفت: مربی‌ها در طول دوره‌های آموزشی با تجربه صنوف، کمک‌های لازم را انجام می‌دهند. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان یادآور شد: سال گذشته اولین حرکت با صنف خودروهای سبک و از بهمن‌ماه سال قبل با امضای تفاهم‌نامه این کار آغاز شد، نمایندگی‌ها برای ۱۸ تکنسین اعلام آمادگی کردند و تلاش بر این بود با معرفی این تعداد نیاز آن‌ها برطرف شود. او تصریح کرد: در زمینه آموزش‌های دوگانه با صنف موبایل، گیاهان دارویی، خودروهای سنگین، پیرایش مردانه و زنانه، اتحادیه کافی‌شاپ‌ها، کارخانه نساجی وارد مذاکره شدیم. اخوان با تأکید بر اینکه بخش نساجی یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری است و اصفهان پتانسیل‌های قوی در این زمینه دارد، گفت: اتحادیه نساجی اصفهان، میز نساجی ایران، دو دانشگاه فرش ایران سپهر و موسسه آموزش عالی عقیق اصفهان که دارای مجوز دوره‌های نساجی هستند، دانشگاه نساجی صنعتی اصفهان و مرکز نساجی فنی و حرفه‌ای اصفهان را داریم و با آوردن شش صنف تأثیرگذار در صنعت نساجی و سیستم آموزشی دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای در حوزه نساجی و پوشاک و فناوری مد، استارت کار زده شده است. او ادامه داد: با گروه صنعتی انتخاب در صنف لوازم‌خانگی و شرکت آجر نماچین همکاری خوبی را در زمینه آموزش مربی‌ها و آموزش دوگانه آغاز کردیم. اکنون در ۱۵ اتحادیه کارهای سیستم آموزش دوگانه را تمام کردیم و در انجام فعالیت هستند و امیدوارم روزی برسد که همه اصناف را با آموزش‌های دوگانه اعلام کنیم و تلاش بر این است که سال آینده ۲۰ درصد فعالیت‌های استان اصفهان با سیستم دوگانه باشد. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: برآورد این است که برای سال ۱۴۰۰ با این شیوه و همکاری با اصناف استان اصفهان پیش‌بینی ایجاد ۳۰ هزار شغل در بخش خصوص و صنعتی با پتانسیل اصناف را داشته باشیم. او افزود: سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است و برای شاغلان صنعت سیستم صلاحیت حرفه‌ای را داریم و در این سیستم با ورود به شرکت و با توجه به اهداف سازمانی و تعیین چارت سازمانی نیروهای صنوف را تعیین می‌کنیم و شاغل آن صنعت را بر اساس شاخص‌ها تست صلاحیت می‌کنیم. اخوان ادامه داد: اگر فرد صلاحیت داشت انتخاب می‌شود و اگر کسر مهارت داشت آموزش‌های دوگانه برای کسب صلاحیت حرفه‌ای صورت می‌گیرد و مسیرهای ارتقای شغلی در سیستم صلاحیت حرفه‌ای تعریف می‌شود. او با اعلام اینکه در پتروشیمی جم در عسلویه این سیستم را اجرا کردیم که موفقیت‌های خوبی را در رده بین‌المللی کسب کرده است، گفت: امیدوارم با فرهنگ‌سازی در این بخش ادارات و صنایع به صلاحیت حرفه‌ای روی آورد و به شایسته‌سالاری دست یابیم و اکنون در بخش صنعت این برنامه اجرا شده و در نوع محصول و رونق اقتصادی آن‌ها بسیار مؤثر است. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه مسابقات مهارتی یکی از ابزارهای است که برای ترغیب جوانان به فراگیری آموزشی مؤثر و بهانه‌ای است برای تبادل‌نظر بین مربی‌ها و شاغلان مختلف تا بتوانند آموزش‌های را به روز کنند، اظهار کرد: تقریباً هر ماه یک مسابقه مهارت را در استان دارم و در شهریورماه رشته پیرایش مردانه مسابقه‌ای برگزار شد و بازخوردهای بسیار خوبی را در صنف آرایشگران به دنبال داشت، در صنف آجرنما چین هم برنامه‌ای بود که شاهد بازخوردهای خوبی بودیم. این مسابقات بهانه‌ای است برای شناسایی استعدادهای برتر و آموزش مهارت‌ها و ارتقای مهارت‌ها است. او اظهار کرد: در ۵۲ پادگان کارگاه‌های مهارتی را برای آموزش سربازان و ۱۱۴ کارگاه در روستاها ایجاد کردیم. ۵۳ کارگاه در زندان‌ها و ۲۷۰ کارگاه ضمن کار دایر است و تلاش می‌شود به اقشار خدمات‌رسانی صورت گیرد.


ارسال دیدگاه

نظر خود را با سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید

عکس خوانده نمی شود
روزنامه اصفهان امروز چهارشنبه 2 بهمن 1398، شماره 3713 ؛ 02 بهمن 1398
روزنامه اصفهان امروز چهارشنبه 2 بهمن 1398
  • آخرین ها
  • پربحث ترین
  • پرمخاطب ترین