جریمه روزانه 5 هزار خودرو فاقد معاینه فنی در اصفهان

استفاده از تجهیزات هوشمند برای کاهش جان‌باختگان تصادف در اصفهان در دستور کار

مینا عباسپور| امروز آیین بهره‌برداری رسمی از سامانه‌های هوشمند و تجهیزات زیرساختی ترافیکی شهر اصفهان با حضور مدیریت شهری و رئیس پلیس راهور اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد و تجهیزات زیرساختی ترافیکی شهر اصفهان در راستای ۵۸۰ سامانه هوشمند ترافیکی، ۱۳ سامانه متحرک ثبت تخلفات ایستایی و هفت پروژه زیرساختی کنترل ترافیک با هزینه‌ای بیش از ۴۰۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
در این مراسم شهردار اصفهان بر اهمیت برقراری نظم تأکید کرد و گفت: نظم، محور اصلی توسعه است و باید در شعار و عمل موردتوجه قرار گیرد. قدرت ا... نوروزی با بیان اینکه مدیریت شهری ضامن توسعه و نظم در شهرها است، اظهار کرد: توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ابزار مشترکی به نام نظم دارد، گرچه دایره نظم بویژه نظم عمومی به‌قدری وسیع است که یک تعریف واحد برای آن مشکل است، اما اگر در توسعه زیرساخت‌ها نظم وجود نداشته باشد، متوقف‌شده و یا به انحراف کشیده می‌شود بنابراین باید توجه داشت که وجود نظم یک مسئله بسیار مهم است. وی با اشاره به اهمیت نظم از دریچه حمل‌ونقل گفت: نظم دریای بزرگی است که هر موضوعی می‌تواند با آن ارتباط پیدا کند؛ فلسفه تشکیل حکومت‌ها برقراری نظم بوده چراکه انسان‌ها با نظم به آرامش و آسایش می‌رسند. شهردار اصفهان با بیان اینکه نظم امری اساسی برای توسعه است، تأکید کرد: باید برای ایجاد شادی که خود عامل استقرار نظم است بسترسازی کرد زیرا غصه و غم عامل مهمی برای برهم زدن نظم به شمار می‌رود. با توجه به اینکه امروزه شهروندان گرفتاری‌های متعدد کاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی دارند باید با تدابیر ویژه تلاش کنیم آنها منفعل نشوند و در گرداب غم اسیر نشوند و بی‌نظمی آنها را به مسیرهای غیرانسانی نکشاند. نوروزی با بیان اینکه شهرداری باید ساختارها، راهکارها و زیرساخت‌های نشاط اجتماعی را فراهم کند اگر شهروندان به وضع شهر خود خوش‌بین نباشند و از آن تلقی مثبتی نداشته باشند انجام امور برای همه سخت می‌شود. بهترین وسیله برای تقویت امید و ایجاد شادابی در جامعه نظم است تا انسان بتواند از محیط خود استفاده شایسته‌ای داشته باشد و به شهر خود احساس تعلق‌خاطر کند بنابراین باید با زمان‌سنجی مناسب، حرکت‌ها را متناسب با زمان پیش ببریم و مدیریت زمان داشته باشیم. باید ارائه خدمات به شهر و شهروندان به‌موقع انجام شود تا اثربخش باشد؛ اگر خدمات به‌موقع انجام نشود، خود از عوامل اخلال در نظم خواهد بود. نوروزی با بیان اینکه شهرداری را نباید یک سازمان دید، گفت: باید باور کنیم شهرداری یک‌نهاد اجتماعی است و اگر تفاوت نهاد با سازمان را شناخته و نهاد اجتماعی را از نهاد سیاسی جدا دانستیم آن زمان جایگاه واقعی آن را درک خواهیم کرد. شهردار اصفهان با بیان اینکه قرن حاضر به‌سرعت در تمام بخش‌ها در حال حرکت است، تصریح کرد: در بخش‌های علمی و اجتماعی هرروز اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد، شهرها جهانی می‌شوند و جهانی‌شدن شهرها در همه افکار غلبه پیدا می‌کند بنابراین اگر با نگاه‌های کهنه و سیستم‌های عقب‌مانده و با فاصله از فناوری‌های نوین شهر را اداره کنیم به نتایج خوبی دست پیدا نخواهیم کرد. او با اشاره به افزایش جمعیت شهرها در جهان اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ جمعیت شهرهای جهان به پنج میلیارد نفر و در سال ۲۰۵۰ به شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر خواهد رسید که باعث گسترش فقر، نابرابری، فرسایش محیط‌زیست، افزایش آلودگی‌ها و ناامنی اجتماعی می‌شود. کشورهای پیشرفته با چاره‌اندیشی شهرها را هوشمند می‌کنند و بر مشکلاتی که قاتل انسان‌ها می‌شود، فائق می‌آیند تا ایمنی را افزایش دهند. کلانشهرها باید به سمت هوشمند شدن حرکت کنند، در شهرداری اصفهان نیز باید در این مسیر گام‌های بیشتری برداریم و اگر امروز برای بهره‌برداری رسمی از سامانه‌های هوشمند و تجهیزات زیرساختی ترافیکی شهر گرد هم آمده‌ایم و از به‌کارگیری این تکنولوژی‌های نوین در شهر رونمایی می‌کنیم برای برقراری نظم و آسایش عمومی است.
جریمه روزانه 5 هزار خودروی فاقد معاینه فنی در اصفهان
رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز در این برنامه گفت: تاکنون اتفاقات خوبی در حوزه کنترل ترافیک شهر اصفهان افتاده که جای تحسین دارد، هرچند شاید این اقدامات همچنان شایسته مردم شهر نباشد اما باید تلاش کرد تا هر آنچه درخور شأن شهروندان و گردشگران است، رقم بخورد. سرهنگ محمدرضا محمدی با بیان اینکه گردشگران زیادی پس از سفر به ایران به شهر اصفهان به عنوان یک جهان شهر سفر می‌کنند، افزود: اگر مردم توقع‌های زیادی از مسئولان دارند دلیل آن این است که اصفهان را فراتر از آنچه هست از مسئولان می‌خواهند. امروز در رویکرد پلیس به حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی توجه ویژه شده و اصفهان در به‌کارگیری تجهیزات هوشمند پیش‌گام است؛ بهره‌برداری از ۱۳ دستگاه خودروی مکانیزه تاکنون در هیچ شهری از کشور رقم نخورده است. محمدی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال آمار تصادفات درون‌شهری کاهش داشته است، افزود: بر این باور هستیم که امروزه یک دوربین ثبت تخلف و نظارت تصویری با توجه به قابلیت‌هایی که دارد مؤثرتر از فعالیت چندین مأمور راهنمایی و رانندگی است؛ هرچند حضور مأموران در شهر ضروری است و مردم باید پلیس را در معابر شهر ببینند. تلاش می‌کنیم نظم و انضباط ترافیکی را در شهر ایجاد و از وقوع تصادفات و بروز خسارت‌های مالی و تلفات جانی تا حد امکان جلوگیری کنیم. معتقدیم آلایندگی هوا مختص خودروها نیست بلکه تمامی وسایل نقلیه موتوری آلودگی ایجاد می‌کند. در سایر حوزه‌های صنعتی شرایط بدتری وجود دارد و شاید بتوان گفت بخش عظیمی از آلودگی هوای شهر اصفهان به دلیل فعالیت مراکز صنعتی باشد. محمدی با اشاره به کارایی سیستم‌های هوشمند شهر خاطرنشان کرد: از ۲۰ آذرماه دوربین‌های محدوده زوج و فرد برای اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی نیز فعال شده‌اند و روزانه بیش از پنج هزار خودروی فاقد معاینه فنی در شهر اصفهان اعمال قانون می‌شود؛ حتی بعضی از خودروها در یک هفته تا پنج مرتبه جریمه شده‌اند، بنابراین تأکید می‌شود شهروندان نسبت به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت کارت مربوطه اقدام کنند. دوربین‌های ثبت تخلف نصب‌شده در معابر شهر با دقت و بدون خطا اعمال قانون می‌کنند. رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه روزانه بیش از سه هزار خودرو در محدوده زوج و فرد شهر اصفهان اعمال قانون می‌شود، افزود: باید محدوده زوج و فرد توسعه پیدا کند از این‌رو بیش از ۱۰۰ دستگاه دوربین در مرحله تست قرار دارد تا پس از حصول اطمینان مورد استفاده قرار گیرد. هوشمند سازی نیاز شهر اصفهان است و باید در این مسیر با شتاب بیشتری حرکت کنیم.
کاهش آمار جان‌باختگان تصادف در اصفهان
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این برنامه اظهار کرد: شهر اصفهان امروزه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و به عنوان یک شهر جهانی با تعداد زیادی گردشگر شهری خلاق بشمار می‌رود. داریوش امانی افزود: شهر اصفهان در آستانه ورود به شهر دوستدار کودک است و مجموع این اتفاقات خوشایند می‌طلبد که مباحث ایمنی حمل‌ونقل روان و سریع در شهر موردتوجه قرار گیرد. با همکاری پلیس راهور در یک اقدام جهادی اتفاقات خوبی در مورد کاهش تصادفات درون‌شهری رقم خواهیم زد. او با بیان اینکه آلودگی هوا از سال‌های گذشته به عنوان یک چالش دست ساخت بشر شهر اصفهان را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: با دستور شهردار اصفهان و حمایت شورای شهر قرار است برای کاهش آلودگی هوای شهر یک برنامه عملیاتی تدوین شود تا سال آینده شاهد روزهای پاک بیشتری در شهر باشیم. امانی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: با وجود اینکه در زمینه خرید ناوگان جدید با مشکلاتی مواجه هستیم تا پایان سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه زیرساخت‌های خطوط بی آر تی همچنین خرید ناوگان نو هزینه می‌شود. تا پایان سال جاری ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه ‌می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به نوسازی و بازسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده هزار دستگاه تاکسی نوسازی و هزار تاکسی دیگر نیز بازسازی می‌شود. او با بیان اینکه از سال ۹۴ دوربین‌های ثبت تخلف و نظارت تصویری به‌مرور در معابر شهر اصفهان نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، اظهار کرد: اصفهان به سمت ایجاد حمل‌ونقل هوشمند گام برمی‌دارد و امیدواریم در زمینه کاهش تصادفات درون‌شهری نیز آمار تصادفات کاهش پیدا کند. در سال ۹۵ آمار جان‌باختگان تصادفات درون‌شهری ۱۶۸ نفر، سال ۹۶ تعداد ۱۴۸ نفر و در سال گذشته ۱۶۳ نفر بوده است که با افزایش تجهیزات هوشمند می‌توان این آمار را کاهش داد. باید شهر را به تجهیزات نوین هوشمند مجهز و به روان‌سازی و ایمن‌سازی ترافیک کمک کرد؛ امیدواریم با اقدامات انجام شده سال آینده در رویداد قصه آدم و هوا خبرهای خوبی برای شهروندان داشته باشیم. در سال ۸۵ یک پروژه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات وزارت راه انجام که بر اساس آن مشخص شد هزینه مادی کشته شدن هر فرد یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است چرا که بیشتر متوفیان نیروهای مولد جامعه بوده و سرپرست خانواده محسوب می‌شوند. امانی با اشاره به پروژه سیاح گفت: این پروژه که همان سامانه یکپارچه اطلاعات حمل‌ونقل است، تمامی اطلاعات حمل‌ونقلی مرکز کنترل ترافیک را جمع‌آوری، تولید و دیتا می‌کند تا مورد استفاده مدیران ارشد استان برای برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد. سامانه‌های هوشمند در رینگ سوم شهر توسعه پیدا می‌کند و بنا داریم تا پایان سال جاری با تعداد دوربین‌های موجود اجرای طرح زوج و فرد از در منازل که یکی از خواسته‌های کمیته بحران استان برای مواقع ضروری است، عملیاتی ‌شود.
توجه شهرداری به اختصاص بودجه برای رفع آلودگی هوا
در این جلسه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان نیز به ویژگی‌های شهر هوشمند اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم، از سال ۹۴ حرکت در این مسیر سرعت یافته و امروز شاهد بهره‌برداری از تجهیزات ایجادشده در این حوزه هستیم. مثلت انسان، جاده و خودرو سبب ایجاد ترافیک در شهر شده که تمام تلاش مدیریت شهری این است که علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها و مهندسی ترافیک، بحث آموزش را نیز در دستور کار قرار دهد. امیراحمد زندآور گفت: امروز در حوزه حمل‌ونقل دچار مسائلی هستیم که رفع آنها نگاه ویژه مدیران را می‌طلبد، ما در شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به حوزه حمل‌ونقل توجه ویژه‌ای داریم تا در راستای حل مشکلات این حوزه بهترین تصمیمات اتخاذ شود. امروز آلودگی هوا در ردیف مشکلات کلانشهرها از جمله اصفهان قرار دارد بنابراین باید برای تنفس آسان مردم برنامه‌ریزی کنیم، سال گذشته نیز نیمی از بودجه شهرداری به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافت که برای سال آینده نیز باید نگاه ویژه‌ای برای اختصاص بودجه به این حوزه صورت گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار