غفلت از تربیت عامل رشد اپوزیسیون در دانشگاه

وقتی از غرب سوغات آموزش را آوردیم، معنای لغوی را طوری تغییر دادیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در افتتاحیه کنگره ملی بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین (ع) گفت: غرب در دانشگاه الگوی تربیت اجتماعی داشت که ما صرفا مدل آنها را وارد کردیم و در این زمینه، مفروض است که باید اپوزیسیون تربیت شود.
به گزارش فارس، محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد: دانشگاه نیازمند معارف اهل‌بیت است و اگر می‌خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم، باید در نظام مدیریتی و تربیتی از معارف اهل‌بیت استفاده کنیم، ارتقای فرهنگ قرآن و عترت از وظایف ماست؛ وقتی از غرب سوغات آموزش را آوردیم، معنای لغوی را طوری تغییر دادیم که تربیت را در محیط دانشگاه ترجمه نکردیم و تربیت را از دانشگاه گرفتیم. او ادامه داد: دانشگاه را به یک نهاد آموزشی تقلیل داده‌ایم که نخواستیم در آن تربیت باشد و باید در آن الگوهای چیستی این موضوع را ببینیم؛ اگر بخواهیم تربیت را در محیط دانشگاه ببینیم، باید از منظر مختلف نگاه کنیم و این در حالی است که غرب در دانشگاه الگوی تربیت اجتماعی داشت که ما صرفا هم مدل آنها را وارد کردیم و در این راستا مفروض است که باید اپوزیسیون تربیت شود. طهرانچی تصریح کرد: تربیت در دانشگاه باید از ابعاد مختلف بررسی شود و چون رعایت نمی‌کنیم، دانشجوها از این منظر درست تربیت نمی‌شوند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره نامه ۳۱ نهج‌البلاغه گفت: توجه به زمان تربیت مهم است و نمی‌توان به بعد موکول کرد و اگر به موقع عمل نکنیم، دل جوان در اختیار دیگری می‌افتد، اینکه برای خواندن نماز ثانیه‌ها هم اهمیت دارد به این منظور است که درس زمان‌شناسی یاد بگیری از همین رو با توجه به زمان، اهمیت تربیت دانشگاه مشخص می‌شود؛ اشتباه است که می‌گوییم دانشجو بعد از تعلیم و تربیت وارد آموزش عالی شده و دیگر نیازی به تربیت ندارد ولی می‌بینیم که در سه سال نخست دوره کارشناسی در همین زمینه مشکلاتی داریم و به همین دلیل است که می‌آیند و جوانان ما را طوری پرورش می‌دهند که خودشان برداشت کنند. او در ادامه گفت: باید تجارب را منتقل کنیم، ۴۰ سال اول انقلاب گذشت که پر از تجربه بود؛ امام هم در نامه ۳۱ می‌گوید من به تو تجاربم را منتقل می‌کنم که این تجربه در کنار تعلیم تاریخی است؛ کسی که فراموشی داشته باشد فردایی ندارد و برای داشتن فردا لازم هست که تجربیات دیروز را درک کرد و اینکه چگونه با تاریخ همراه شویم نکته مهمی است ولی ما از آن غفلت می‌کنیم. طهرانچی ادامه داد: آمریکا از ۲۸ مرداد تاکنون با ما دشمنی می‌کند و برای ما در دانشگاه عیب است که تجربیات این جنایات را نمی‌توانم منتقل کنیم، عیب است که مردم فراموش کنند همین آمریکا گفت هواپیمای شما را به اشتباه زدیم ولی به فرمانده‌اش مدال افتخار می‌دهد ولی فرمانده ما در مقابل مشابه همین حادثه عذرخواهی می‌کند و همین تجربه برای حقانیت جمهوری اسلامی کافی است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت تاریخی در دانشگاه را باید توجه کنیم، اذعان کرد: تربیت وظیفه است نه امر مستحب؛ اگر در دانشگاه دانشجوها را دوست نداشته باشیم، نمی‌توان آنها را تربیت کرد. او بیان داشت: خدا برای هدایت بشر یک کتابی را به‌عنوان معجزه پیامبر خاتم فرستادند ولی ما چقدر در تربیتمان در تفسیر این کتاب تلاش می‌کنیم؟ اینکه آموزش ما قرآن محور نیست و توجه به عقاید آن نداریم در آینده در مورد آن از ما سؤال می‌شود. طهرانچی با بیان اینکه هر علمی را نباید آموخت و علمی را باید آموخت که سودمند باشد، افزود: شبهه افکنی باید مورد توجه باشد و حضرت می‌گوید که جوان از هشدار دادن خوشش نمی‌آید مگر درجایی که هلاکت مطرح است؛ باید توجه داشت که هلاکت در شبهات است و جوان امروز ما در معرض شبهات است که باید به این نکته توجه کنیم. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بنده خدا بودن نکته مهمی است که در تربیت‌پذیری بسیار مهم است، عنوان کرد: نسبت به روزی و درآمد فرزندانمان در آینده تلاشی نمی‌کنیم و نوجوان می‌گوید می‌خواهم دکتر شوم که پول بیشتری در بیاورم؛ این یعنی تربیت اقتصادی و معیشتی را در دانشگاه نداریم و این موضوع جز اصولی است که در نامه ۳۱ به آن اشاره شده است. او مطرح کرد: فضای مجازی باعث شده جوان ما بدون تفکر بنویسید و خودش را عرضه کند؛ پرگویی به‌عنوان یک الگو القا شده که جوان باید درباره همه‌چیز بنویسید در حالی که پرگویی مخالف دین است؛ با رفاقت‌های مبهم در فضای مجازی جوانان ما را درگیر می‌کنند، باید اصول مدیریت را در دانشگاه به جوانان یاد داد.

تداوم کار کنگره در دانشگاه آزاد

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد واحد اصفهان نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: باید جامعه علمی از نتایج این همایش بهره ببرند و این اتفاق مستمر خواهد بود؛ دبیرخانه آن تشکیل شده تا در حوزه نهج‌البلاغه ادامه دهیم و نتایج این همایش مستمر ادامه پیدا کند.

تحقق ۷۰ درصدی اهداف کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین (ع)

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی به‌عنوان دبیر علمی کنگره نیز اظهار کرد: کنگره بازخوانی شخصیت امیرالمؤمنین (ع) با هدف بازشناخت فضایل حضرت از منظر قرآن و معرفی ابعاد شخصیتی ایشان، بازشناخت نهج‌البلاغه، تداوم ارزش‌های انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی ظهور خلاقیت‌های جامعه علمی برگزار شد در پایان به ۷۰ درصد از اهداف آن رسیدیم. دبیر علمی کنگره مطرح کرد: کل آثار ۱۰۸۲ اثر شامل ۴۷۵ مقاله، ۱۳۱ کتاب ۸۸ پایان‌نامه، ۳۰۵ شعر و تعدادی آثار هنرهای تجسمی بود که در بین پایان‌نامه‌ها ۸ رساله دکتری و ۲۲ پایان‌نامه ارشد وجود داشت که از این تعداد ۳ مورد به‌عنوان اثر برتر انتخاب شد و ۷ مورد نیز قابل‌تقدیر انتخاب شد. او ادامه داد: ۳۶۰ مقاله ارزیابی شد که ۱۹۰ مورد قابل‌قبول است و ۳۲ مورد برای ترجمه انتخاب شد، ۳ مورد برتر و ۷ مورد قابل‌تقدیر انتخاب شد و در نهایت ۱۴ جلد کتاب در قالب مجموعه مقالات برای چاپ انتخاب شدند. رضایی با بیان اینکه کنگره ملی بود ولی از ۹ ملیت دیگر از جمله عراق، افغانستان، هندوستان، تونس، بنگلادش و ... هم حضور داشتند، گفت: ۶ کمیسیون علمی در حاشیه کنگره برگزار خواهد شد و ۷ پیش نشست برگزار شده است؛ همچنین ۳۰ مرکز در کنگره همکار ما بودند و در پایان ۳۰ نفر نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. دبیر علمی کنگره عنوان داشت: باید مرجعیت علمی امیرالمؤمنین (ع) را به جهانیان ارائه کرد که از سه منظر تاریخی، ولایی و علمی می‌توان به این موضوع پرداخت؛ این کنگره خدمت بزرگی به علوم انسانی دارد و حرکت آن به سمت نقش حضرت در علوم انسانی از محورهای کنگره بود که ۶ جلد کتاب هم در این راستا به سمت چاپ رفته است. او در پایان بیان داشت: پیامدهای مرجعیت علمی این است که قرآن و پیامبر و مرجعیت علمی امیرالمؤمنین (ع) عامل اتحاد در جهان است و همه مسلمین را متحد می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار