اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار به خط 2 مترو
بنا به گفته معاون عمران شهری شهردار اصفهان شهرداری اصفهان نسبت به اجرای حدود ۳۳۰ پروژه در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر و بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد برای خط دو قطار شهری اصفهان و ۷۳۶ میلیارد تومان در مناطق مختلف شهر اقدام کردهاند.
به گزارش ایمنا، ایرج مظفر در بیست و هشتمین نشست تخصصی معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای ایران با ابراز تأسف از واقعه سیل خوزستان، اظهار کرد: خرسندیم که شهرداری اصفهان میزبان افرادی است که نقش مهم و تأثیرگذاری در تحقق برنامهها و سیاستهای عمرانی شهرها دارند؛ کسانی که تلاش و پیگیری آنها باعث به حرکت درآمدن چرخه سازندگی، ایجاد شورونشاط و امید در جامعه شده است و کنترلهای مستمر آنها باعث افزایش کیفیت ساختوسازها و ارتقای تابآوری شهرها شده و هوشمندی آنها باعث صرفهجویی، مدیریت انرژی و مصرف بهینه از منابع و مصالح شده است. او افزود: امروز میزبان افرادی هستیم که گرچه متولی بهرهبرداری اقدامات خود نیستند، اما مجری بخش اعظم سیاستهای بودجهای در بخش عمرانی شهرها که در اصفهان حدود ۷۰ درصد از کل بودجه را شامل میشود، هستند، افرادی که علاوه بر همت و تلاش مضاعف باید پاسدار زحمات عوامل زحمتکش در سایر بخشها باشند تا حاصل زحمات آنها برای برنامهریزی سیاستگذاری، تهیه طرح، تأمین بودجه و غیره در هنگام اجرا به بهترین وجه و منطبق با سیاستها و اهداف تعیین شده، اجرا شود؛ افرادی که با استفاده از پتانسیلهای فنی مشاوران و
پیمانکاران و ایجاد بستر مناسب در شهرها باعث شکوفایی استعدادها و رشد توان فنی و عمرانی در شهرها میشوند. معاون عمران شهری شهردار اصفهان تأکید کرد: برگزاری این نشستها برای تبادل تجربیات موفق، به اشتراکگذاری توانمندیها و توان تخصصی و گذران مصوبات مفید و مؤثر و به شرط حمایت تمام مراجع مربوطه برای رفع مشکلات احتمالی و قانونی میتواند زمینهساز بسترهای بسیار خوبی برای حرکتهای عمرانی در سطح شهرها باشد. او با بیان اینکه فعالیت معاونان عمران شهری شهرداریها در اوضاع اقتصادی موجود با حمایت مدیران شهرداریها و اعضای شورای اسلامی در شهرها پیگیری و انجام میدهند، علاوه بر انجام عملیات عمرانی همچون احداث معابر، ساختمانها، کانالهای دفع آبهای سطحی، تقاطعهای غیرهمسطح و ایجاد اشتغال، باعث بهبود قضاوتهای مردم نسبت به عملکرد شهرداریها میشود، گفت: در سالهای گذشته توقع مردم نسبت به ارائه خدمات شهری و عمرانی از شهرداریها بویژه در شهرهای بزرگی همچون اصفهان زیاد شده بهطوریکه تقریبا تمام امور شهر را از شهرداری مطالبه میکنند، بنابراین اقدام نکردن برای اجرای عملیات عمرانی در سطح شهر باعث رکود و ناامیدی در شهر میشود
که آثار آن افزایش آمار بیکاری، کاهش ساختوسازها، کاهش درآمد و در نهایت سطح خدمات به شهروندان است. مظفر خاطرنشان کرد: در این دوره از مدیریت شهری با سیاست اتمام پروژههای نیمهتمام و پروژههای تأثیرگذار با استفاده از تمام پتانسیلهای موجود در شهر تنها در بخش عمرانی علاوه بر اجرای ابر پروژههای خط دو قطار شهری، حلقه حفاظتی، مرکز همایشهای بینالمللی اصفهان، تقاطعهای غیرهمسطح، سالن گلستان شهدا، پایانههای مسافربری و غیره نسبت به اجرای حدود ۳۳۰ پروژه در سطح مناطق با مبلغ قراردادهای منعقد شده بیش از هزار میلیارد تومان در خط دو پروژه قطار شهری و ۷۳۶ میلیارد تومان در مناطق مختلف شهرداری اقدام کرده که این حرکت در وضعیت اقتصادی فعلی، ثبات نداشتن قیمتها، همخوان نبودن قوانین برای گرفتن تصمیمات مناسب در برخی بخشها، ایرادات بخشهای نظارتی، محدودیتهای ترافیکی، معارضات ملکی و تأسیساتی صرفاً به همت و عزم جدی، حضور و پیگیری مستمر مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر و همراهی مدیران استانی و شهری میسر شده است. او با بیان اینکه کلانشهر اصفهان امروزه به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، افزود: اقدامات عمرانی بزرگ و
کوچک در شهر اصفهان را به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل ساخته تا برگ زرین دیگری را برای اجرای همزمان این تعداد پروژه و با این مبلغ در اقدامات عمرانی شهری به افتخارات خود بیفزاید. معاون عمران شهری شهردار اصفهان پیشنهادهایی برای طرح موضوع در مجمع شهرداران کلانشهرها و کمیسیون فنی عمرانی این مجمع را ارائه کرد و افزود: یکی از این پیشنهادها آن است که با توجه به محدودیت منابع مالی و لزوم جذب سرمایهگذار برای تأمین مالی و استفاده از پتانسیلهای غیر نقدی شهرداریها، نسبت به وضع قوانین مربوطه برای تسهیل در این کار اقدام شود. او ادامه داد: پیشنهاد دوم تشکیل کمیسیون عالی فنی با اختیارات کافی و قانونی برای اتخاذ تصمیمات لازم در مواقع خاص از جمله تغییرات قراردادی، پرداخت ما به تفاوتهای ناشی از تغییر قیمتها و غیره در تمامی شهرها است. مظفر پیشنهاد سوم را تشکیل کارگروههای تخصصی زیرمجموعه کمیسیونهای مربوطه با حضور مدیران و کارشناسان حوزههای مرتبط در کلانشهرها و برگزاری جلسات فصلی در شهرهای مختلف با دستور کار مشخص و هدفمند برای بررسی کارشناسی و آماده کردن موضوع برای طرح و دریافت مصوبات لازم در کمیسیون مربوطه و مجمع
شهرداران کلانشهرها عنوان کرد و گفت: تدوین ضوابط و قوانین خاص برای ضمیمه کردن به قراردادهای شهری با توجه به تنوع کار و اختلاف شرایط متناسب هر شهر پیشنهاد چهارم است. او ادامه داد: پنجمین پیشنهاد ایجاد پرتال یا کانال اطلاعرسانی مشترک برای تبادل اطلاعات بین کلانشهرها است که جزو مصوبات قبلی بوده، اما اجرا نشده است.