۵۰ نفر در تنها مرکز اتیسم لنجان خدمات دریافت می کنند

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی لنجان گفت:مرکز اتیسم لنجان در سال ۹۵ افتتاح شد اما هنوز شرایط استاندارد لازم را ندارد و به علت هزینه های زیاد مرکز و کمبود منابع مالی برای تجهیز بخش های مختلف مرکز از جمله بخش کاردرمانی، گفتاردرمانی، مجموعه وسایل بازی و ورزشی و ارائه خدمات بهتر و موثرتر به این کودکان نیازمند حمایت های خیرین است.

کمال نوری در نشست حمایت از طیف اتیسم اظهار کرد: درخودماندگي يا "اوتيسم" يك اختلال رفتاري ذهني و احساسي است و كودكان مبتلا به اوتيسم در برقراري ارتباطات اجتماعي ناتوان‌اند و ممكن است برخي از اين كودكان تمايل داشته ‌باشند با ديگران ارتباط برقرار كنند اما شروع و ادامه ارتباط براي آن‌ها مشكل است.
وی افزود: متاسفانه تاكنون هيچ روش قطعي براي درمان مبتلايان به اوتيسم يافت نشده‌ است و افراد اوتيستيك براي تمام عمر اين بيماري را با خود به همراه خواهند داشت و اين در حالي است که تعداد افراد مبتلا به اين بيماري در جهان رو به افزايش است.
معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی لنجان تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی طی سال های گذشته اقدامات خوبی را در زمینه رسیدگی به اختلال اوتیسم انجام داده اند و اگر جایی کمبودی مشاهده می شود، علت آن نبود آگاهی در جامعه است.
وی ادامه داد: بهترين شيوه براي درمان اين كودكان تغيير رفتار كاربردي است و ابتدا ارزيابي اوليه‌اي از كودكان انجام مي‌شود سپس اين كودكان مهارت‌هايي را به صورت سلسله مراتبي در يك دوره ياد مي‌گيرند و سپس مورد ارزيابي مجدد واقع مي‌شوند و اين شيوه يك شيوه رفتاري مبتني بر ارتباط موثر با كودك و مشوق‌هاست که باید مورد توجه خانواده های دارای فرزند اوتیسم قرار گیرد.
نوری اضافه کرد: پس از اتمام مهارت‌آموزي فردي به شيوه توانبخشي درصورتي كه سرعت پيشرفت كودكان كافي باشد وارد مهارت‌آموزي گروهي و سپس مدرسه عادي مي‌شوند و به صورت كلي براي كودكان با نيازهاي ويژه توصيه نمي‌شود از محيط‌ عادي خارج شوند، چراکه ورود این كودكان به مدرسه عادي در سالهاي اوليه مدرسه با حضور يك معلم سايه آنان كاملا به شرايط نرمال زندگي بازمي‌گردند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۵۰ نفر در تنها مرکز اتیسم لنجان خدمات دریافت می کنند، عنوان کرد: مرکز اتیسم لنجان در سال ۹۵ افتتاح شد اما هنوز شرایط استاندارد لازم را ندارد و به علت هزینه های زیاد مرکز و کمبود منابع مالی برای تجهیز بخش های مختلف مرکز از جمله بخش کاردرمانی، گفتاردرمانی، مجموعه وسایل بازی و ورزشی و ارائه خدمات بهتر و موثرتر به این کودکان نیازمند حمایت های خیرین است.
معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی لنجان با بیان اینکه بدون تلاش خیران سرنوشت کودکان اتیسم معلوم نبود و امیدوارم همه افراد جامعه حضور بیشتری در انجام امور خیر داشته باشند، خاطرنشان کرد: فعالیت خیرین نوعی مشارکت اجتماعی به شمار می آید و باید فرهنگسازی لازم انجام گیرد تا حمایت از مراکزی که به صورت خیریه در جامعه فعالیت می‌کنند بیشتر سوق داده شود.
وی افزود: مراکز خیریه در بخش‌هایی که جامعه نیاز به علم و تکنیک دارد یاری‌رسان و حتی جایگزین دولت و نهادهای عمومی هستند و امیدوارم با تقویت خیریه‌ها و تعامل بین خیرین و دانشگاه‌ها شاهد بهبود شرایط و افزایش کیفیت زندگی نیازمندان باشیم.
نوری در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری گفت: برگزاری انتخابات در اسفند ماه مهمترین رویداد سیاسی در کشور و به تبع آن در لنجان است و ما تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر ، قانونمند و حضور حداکثری مردم در انتخابات انجام می دهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار