توضیحات الهیاری در خصوص مرمت گنبد شیخ لطف الله

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع با اشاره به اینکه بهتر است برای موضوع گنبد شیخ لطف الله نشست تخصصی برگزار شود، گفت: بسیاری از کارشناسان کار ما را تأیید کردند هر چند برخی از آن‌ها ایراداتی گرفتند اما هیچ کس نگفت صد در صد مرمت گنبد خراب شده است چراکه هنوز هفت هشتم این گنبد مرمت نشده است.

به گزارش ایمنا، فریدون الهیاری صبح امروز _پنجشنبه ۳ بهمن ماه_ در پنجمین گردهمایی سراسری شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه توسعه اجتماعی و فرهنگی جایگاه مهمی دارند و وقتی موضوعات ارزشمند جامعه توسط آن‌ها پیگیری می‌شود ارزش کار آن‌ها بیش از گذشته خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نقش سازمان‌های مردم نهاد کاهش شکاف دولت ملت است، افزود: پیگیری مطالبات جامعه و سوق دادن دستگاه‌های دولتی به انجام وظایف خود از مهم‌ترین اقدامات سازمان‌های مرم نهاد است و زمانی که این سازمان‌ها تخصصی می‌شوند قطعاً اظهار نظر آن‌ها هم باید به صورت تخصصی باشد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان میراث فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: از نظر تعداد سازمان‌های مردم نهاد این استان ۷۰ تشکل در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری دارد که انصافاً با دلسوزی و تلاش صادقانه در حال فعالیت هستند و طبیعی است که به عنوان متولی میراث فرهنگی از نظرات ارزشمند آن ها استقبال کنیم.

الهیاری با بیان اینکه اظهار نظرهای دورادور منتج به نتیجه نمی‌شود، گفت: باید با گفت و گو برای اهداف مشترک تلاش کنیم و این گفت و گو در همه حوزه‌های کشور لازم و سرمایه بزرگی است که همه متولیان باید به آن احترام بگذارند و سازمان‌های مردم نهاد هم به جای گرفتار شدن در حواشی موضوعات به امور تخصصی خود بپردازند.

وی در خصوص گنبد شیخ لطف الله تصریح کرد: خوشحالیم که شورای شهر به این مسائل توجه دارد و بهتر است که این توجه‌ها به صورت حضوری و رو در رو باشد چرا که اظهار نظرهای دورارور مانند ویزیت یک بیمار توسط طبیب از راه دور است قطعا بدون مشاهدات آزمایشات بیمار نمی‌توان نسخه‌ای برای او تجویز کرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در تمام مرمت‌های آثار باستانی در کل کشور حفظ میراث فرهنگی هدف است، ادامه داد: با وجود تنگناهای عظیم بودجه‌ای و محدودیت‌های قانونی و زمانی که برای دستگاه‌های دولتی وجود دارد، اما باید پاسخگوی چندین نهاد نظارتی نیز باشیم.

الهیاری با اشاره به اینکه بهتر است برای موضوع گنبد شیخ لطف الله نشست تخصصی برگزار شود، اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان کار ما را تأیید کردند هر چند برخی از آن‌ها ایراداتی گرفتند اما هیچ کس نگفت صد در صد مرمت گنبد خراب شده است چراکه هنوز هفت هشتم این گنبد مرمت نشده است.

وی در تشریح این موضوع گفت: وقتی تنها یک هشتم این گنبد مرمت شده وجود تفاوت در سیما و منظر آن کاملاً طبیعی است و در مورد مرمت آثار باستانی میراث فرهنگی برخلاف تصورات عده‌ای فرایندهای بسیار زیاد کارشناسی و تخصصی دارد که گزارشات روزانه آن به دقت کنترل می‌شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به بازدید مسئولان و کارشناسان از گنبد شیخ لطف الله تصریح کرد: با دستور وزیر محترم جمعی از اعضای شوراهای تخصصی، رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی، اعضای شورای فرهنگی، اساتید و پیشکسوتان رشته مرمت از این اثر تاریخی بازدید کردند و حرف نهایی آن‌ها این بود که زیر سازی گنبد باید اصلاح می‌شد و کار دیگری نمی‌شد انجام داد.

الهیاری با تاکید بر اینکه هیچ چیز در این کشور تمام شده نیست، گفت: مطالعات دو ترک دیگر آغاز شده و داربست‌ها نصب شده است و تا آخرین لحظات نقطه نظرات گرفته شده را اعمال می‌کنیم و به لحاظ عملکردها آماده پذیرش همه پیشنهادات هستیم، تا پیشنهادات کارشناسی را دریافت و در مرمت گنبد اعمال کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار