طرح کرامت؛ تحولی در پیشگیری از اعتیاد

طرح کرامت به عنوان الگویی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر و راهکاری فرهنگی برای آگاه کردن مردم نسبت به معضل اعتیاد است، این طرح برای سال دوم در شهرضا اجرایی می‌شود.

به گزارش تسنیم، بیش از یک قرن از مبارزه با قاچاق و سوء‌مصرف مواد مخدر می‌گذرد. همسایگی ایران با افغانستان عامل مضاعفی است تا مافیای مواد مخدر در کشور نفوذ کند. چرا که ایران نزدیکترین راه برای قاچاق مواد مخدر به شمار می‌رود. موضوعی که سبب شد قبح خریدوفروش مواد مخدر در ایران فرو بریزد و زندان‌ها پر شود از مجرمانی که به امید کسب درآمد زندگی‌شان با مواد مخدر گره خورد. بعد از انقلاب اسلامی طرح‌های بسیاری برای مبارزه با این پدیده شوم اجرایی شده است که هرکدام نقاط ضعف و قوتی داشته است، همه این طرح‌ها در راستای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر بوده است. یکی از این طرح‌ها که بعد از اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اجرایی شده، طرح کرامت است، این طرح با هدف پیشگیری و فرهنگ‌سازی در حوزه اعتیاد اجرا می‌شود. در سال گذشته طرح کرامت در روستای قصرچم شهرضا برگزار شد که به اذعان فرمانده سپاه شهرضا طرح بسیاری موفقی در این روستا بود که سبب شده معتادان بسیاری پاک شوند و با همکاری و همراهی مردم خود روستا با موادفروشان نیز برخورد شود. یکی از مسائل مورد تأکید برای اجرایی شدن طرح کرامت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی اقشار مختلف ازجمله روحانیان و ائمه جماعات، افراد با نفوذ، روستاییان و شوراهای اسلامی برای تحقق این خواسته است. در سال دوم نیز با توجه به موفقیت‌آمیز بودن طرح کرامت، این طرح در یکی دیگر از محلات پرآسیب شهرضا اجرایی می‌شود. طرح کرامت در شش مرحله با شناسایی فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، بسترسازی برای مبارزه با اعتیاد، اقدامات فرهنگی و آگاه‌سازی، درمان و اقدام قضایی و صیانت با همکاری فنی و حرفه‌ای و اداره کار، کمیته امداد، بسیج سازندگی، در شهرضا عملیاتی شده است.

مبارزه با اعتیاد با اجرای طرح کرامت در شهرضا

فرمانده سپاه شهرضا با بیان اینکه در طرح کرامت در روستای قصرچم بیش از 50 برنامه اجرا شد، اظهار داشت: طرح کرامت با هدف پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته در روستای قصرچم اجرا شد و افراد بهبودیافته از اعتیاد مشغول به کار شدند. مسعود اکبری با اشاره به راه‌اندازی کارگاه پخت نان خانگی در روستای قصرچم افزود: ایجاد سالن ورزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبارزه با مواد مخدر، برگزاری مسابقات ورزشی بومی و محلی و تکمیل خانه عالم روستا و اعزام روحانی ازجمله اقدامات سپاه در این روستا بوده است. او با بیان اینکه رویکرد پیشگیرانه دومین رویکرد و سیاست دولت جدید در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: طرح کرامت از باارزش‌ترین عوامل در تحول نظام پیشگیری، درمان و کاهش آسیب است. فرمانده سپاه شهرضا با تأکید بر اینکه در طرح کرامت توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین و معلمان در مدارس با هدف پیشگیری از تمایل به اعتیاد در کنار حوزه‌های درمان پیگیری ‌شود، بیان کرد: برخورد با خرده‌‌فروشان، پاک‌سازی محلات، ساماندهی معتادان متجاهر ازجمله مواردی است که در این طرح با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌شود.

افزایش 30 درصدی کشفیات مواد مخدر در شهرضا

فرمانده انتظامی شهرضا با اشاره به افزایش 30 درصدی کشفیات مواد مخدر در شهرضا به‌واسطه ایست و بازرسی شهید امامی بیان کرد: در مدت این 10 ماه، 20 درصد افزایش دستگیرشدگان مرتبط با مواد مخدر را داشته‌ایم. صادق کاظم‌زاده با بیان اینکه افزایش مواد مخدر در کشور، افزایش معتادان را به دنبال داشته است، تصریح کرد: در طرح آرامش سال گذشته 140 نفر از معتادان پرخطر را در شهرضا دستگیر کردیم. او با تأکید بر این‌که معتادان پرخطر مشکلات بسیاری را نظیر سرقت ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: در ایام عید نیز معتادان پرخطر باید دستگیر شوند تا در شهر آرامش برقرار باشد.

از ظرفیت کمپ‌ها نسبت به جامعه مصرف خوب استفاده نکرده‌ایم

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به وجود 8 مرکز تخصصی درمان اعتیاد در شهرضا به تسنیم گفت: از این 8 مرکز 7 مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی است که مجموعه تحت پوشش مراکز هزار و 283 نفر هستند که هزار و 233 نفر مرد و 60 نفر زن هستند. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه 5/22 درصد جمعیت مصرف‌کنندگان مواد مخدر تحت پوشش درمان سرپایی هستند، افزود: 3 کمپ ترک اعتیاد مجوزدار نیز در شهرضا وجود دارد که 120 نفر ظرفیت کمپ‌ها است، اما از ظرفیت کمپ‌ها نسبت به جامعه مصرف خوب استفاده نکرده‌ایم. او با اشاره به وجود 10 گروه محلی ترک اعتیاد و انجمن NA در شهرضا بیان کرد: تأثیر گروه‌های NA در میزان پاکی و دوری مواد بسیار مثبت است و باید از این ظرفیت استفاده کرد. تنهایی با اشاره به اینکه در 9 ماهه گذشته از سال 61 مورد بازدید از عطاری‌ها و 9 مورد بازدید نیز از کمپ‌های سطح شهر انجام شده است، گفت: خدمات درمان برای زندانیان تازه آزاد شده و کارتن‌خواب رایگان است.

گروه‌های کنگره 60 و انجمن NA باید در جامعه گسترش پیدا کنند

کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به این‌که 250 میلیون معتاد در دنیا وجود دارد که 30 درصد از این آمار به دنبال درمان هستند، گفت: نرخ شیوع اعتیاد در کشور 4/5 و در استان اصفهان 4/2 درصد است. احسان شریفی تصریح کرد: بر اساس قانون در محلات و حاشیه‌های شهر که اماکن مخروبه وجود دارد که می‌تواند محلی برای تجمع معتادان شود، با دستور مقام قضایی، شهرداری می‌تواند آن را تخریب کند. او با بیان این‌که حضور روانشناس و پزشک در مراکز ترک اعتیاد و کمپ‌ها باید بیشتر شود تا لغزش نداشته باشیم، عنوان کرد: گروه‌های کنگره 60 و انجمن NA باید در جامعه گسترش پیدا کنند تا معتادان بیشتری ترک کنند.

آسیب‌های اجتماعی دغدغه همیشگی مسئولان

سرپرست فرمانداری شهرضا با بیان اینکه باید با همدلی و وحدت در راستای کاهش مصرف مواد مخدر قدم برداریم، گفت: با در نظر گرفتن آثار منفی اعتیاد در جامعه برای جلوگیری از افزایش این پدیده شوم در کشور باید آگاهی‌رسانی و مهارت‌افزایی در اولویت همه قرار داشته باشد. ناصر اسدی با بیان اینکه موضوع مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی باید همواره دغدغه همه مسئولان باشد و در راستای پیشگیری و گسترش این معضل باید کارهای جدی انجام گیرد، گفت: طرح کرامت که در یکی از محلات شهرضا اجرایی شده است و باید زمینه‌های اعتیاد به مواد مخدر در محلات آسیب‌زا کاهش پیدا کند. او با بیان اینکه کمیته امداد و بهزیستی افراد بیکار را در محلات هدف شناسایی و به اداره کار معرفی کنند، افزود: دستگاه‌ها باید در محله هدف اجرای طرح کرامت با ناحیه بسیج سپاه شهرضا همکاری کنند و در این محله اقدامات فرهنگی اجرایی شود. سرپرست فرمانداری شهرضا با بیان اینکه آموزش‌وپرورش شهرضا از مدارس محله هدف طرح کرامت فرهنگ‌سازی سوءمصرف مواد را آغاز کند، بیان کرد: در روستاهای شهرضا بنیاد برکت تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت می‌کند، می‌توان از این تسهیلات در محلات در معرض آسیب نیز استفاده کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار