فرصت توسعه زراعت چوب با استفاده از پساب در اصفهان

در مراسمی 308 پروژه بخش کشاورزی استان اصفهان به‌صورت هم‌زمان و به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری رسیدند.

احمدرضا منزه:

در این مراسم، سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه کشاورزان اصفهان همواره از کشاورزان موفق کشور هستند، اظهار کرد: کشاورزان این استان در هر نقطه از کشور که به فعالیت در بخش می‌پردازند، بسیار موفق عمل می‌کنند و بهره‌وری در تولیدات آن‌ها مشهود است.

خسرو شهبازی ادامه داد: فعالیت‌های کشاورزی در استان اصفهان به‌صورت علمی و برنامه‌ریزی شده شکل می‌گیرد و این موضوع به عملکرد مناسب این بخش کمک شایانی داشته است.

او ادامه داد: به مناسبت دهه فجر 499 پروژه در بخش‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور با اعتباری بالغ‌بر 522 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند، در تمامی این پروژه‌ها تلاش بر این است تا از مشارکت حداکثری بخش خصوصی و مردم استفاده شود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور نیاز است به سمت استفاده دقیق و صحیح از منابع آبی و توسعه روش‌های کشت مناسب همچون کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم، از طرفی ضروری است با استفاده از علوم روز از گسترش کانون‌های گردوغبار جلوگیری شود.

او اضافه کرد: طرح‌هایی در خصوص توسعه زراعت چوب در حال انجام است، بر اساس تحقیقات شکل گرفته، استان اصفهان یکی از مناطقی است که امکان توسعه زراعت چوب با استفاده از پساب در آن وجود دارد، این موضوع به اقتصاد استان کمک خواهد کرد و باید به آن توجه ویژه داشت، توسعه کشت گیاهان دارویی با توجه به مزیت‌های فراوان از دیگر مواردی است که نیاز به توجه جدی دارد.

*بهره‌برداری از یک هزار و 826 پروژه مختلف در استان

استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به برکات پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز توسعه تولید ملی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص آنکه تولیدات داخلی می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه باشد، در این شرایط توجه به تولید محصولات استراتژیک کشاورزی که امنیت غذایی استان و کشور را تأمین می‌کند از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

عباس رضایی افزود: در دهه فجر امسال یک هزار و 826 پروژه مختلف با اعتباری بالغ‌بر دو هزار و 375 میلیارد تومان در سراسر استان به بهره‌برداری می‌رسند.

او با بیان اینکه ایران مستقل‌ترین کشور در دنیا است، تصریح کرد: امروز شاهد سخت‌ترین تحریم‌های نظام استکبار علیه کشورمان هستیم، اما این مردم نشان داده‌اند اهل تسلیم شدن در برابر زورگویان نیستند، مقاومت ملت دشمنان را ناامید و تمامی نقشه‌های آن‌ها را خنثی می‌کند. مقایسه دستاوردهای کشور با زمان قبل از انقلاب به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه نیست و این در صورتی است که دشمنی استکبار به اوج خود رسیده اما هیچ اثری بر روی اراده ملت مقاوم ایران ندارد و هر روز شاهد موفقیت‌های مختلفی در سطح کشور هستیم.

استاندار اصفهان عنوان کرد: دیگر زمان کشت محصولات با روش غرقابی نیست، امروز باید به سمت استفاده از روش‌های علمی و جدید در تولید محصولات کشاورزی حرکت کنیم، بهره‌وری را به حداکثر برسانیم و کشت‌های جایگزین و الگویی مناسب را توسعه دهیم. همچنین نیاز است در تولید محصولات کشاورزی در استان به ایجاد تنوع در تولیدات توجه بیشتری شود.

او در ادامه در خصوص رفع محدودیت‌های تخصیص اعتبار برای طرح‌های منابع طبیعی استان، برطرف شدن مشکلات استفاده از اراضی در برخی شهرستان‌ها همچون آران و بیدگل و مبارزه با بیماری سالک با استفاده از مالچ رسی، از سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قول همکاری و مساعدت بیشتر گرفت.

*ایجاد و تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: افتتاح ۳۰۸ پروژه با اعتباری بالغ‌بر دو هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان هم‌زمان با ایام دهه فجر انجام می‌شود که با افتتاح آن‌ها برای ۷۸۶ نفر اشتغال‌زایی و برای ۳۲۳ نفر، تثبیت اشتغال صورت می‌گیرد .

مهرداد مرادمند اظهار کرد: از مجموع ۳۰۸ پروژه بخش کشاورزی، ۱۱۳ پروژه مربوط به بخش تولیدات گیاهی، ۹۶ پروژه مربوط به امور آب‌وخاک و فنی مهندسی، ۲۹ پروژه مربوط به بخش تولیدات دام، طیور و آبزیان، سه پروژه مربوط به بخش صنایع کشاورزی، یک پروژه مربوط به بخش تحقیقات کشاورزی، ۳۵ پروژه مربوط به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ پروژه مربوط به بخش امور عشایر، سه پروژه مربوط به بخش تعاون روستایی و سه پروژه مربوط به بخش دامپزشکی است .

او افزود: مجموع تسهیلات بانکی ارائه شده به این ۳۰۸ پروژه، ۳۷۹ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال است که تنها ۱۷ درصد از اعتبار کل پروژه‌های بخش کشاورزی را تأمین می‌کند و بیش از ۵۸ درصد از اعتبار مورد نیز برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها به مبلغ یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۲۲۲ هزار ریال، آورده شخصی کشاورزان بوده و ۵۸۸ میلیون و ۶۱۲ هزار ریال از اعتبار موردنیاز توسط دولت تخصیص یافته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تیران و کرون با ۸۷ پروژه، دهاقان با ۴۵ پروژه، سمیرم با ۳۳ پروژه، شهرضا با ۱۷ پروژه، نائین با ۱۶ پروژه، اصفهان با ۱۵ پروژه، کاشان با ۱۵ پروژه، چادگان با ۹ پروژه، فریدون‌شهر با ۸ پروژه، برخوار، نظنز، بویین و میاندشت با هفت پروژه، شاهین‌شهر و میمه، خوروبیابانک و گلپایگان با شش پروژه، فلاورجان، آران و بیدگل و اردستان با چهار پروژه، مبارکه و نجف‌آباد با سه پروژه و خمینی‌شهر، فریدن و خوانسار با دو پروژه به ترتیب بیشترین تعداد پروژه افتتاحی در بخش کشاورزی در ایام‌الله دهه فجر را خواهند داشت .

او اضافه کرد: شهرستان تیران و کرون به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، ظرفیت توسعه گلخانه‌ای و اصلاح الگوی کشت بیشترین تعداد پروژه افتتاحی با اعتباری بالغ‌بر ۴۵۰ میلیون و ۴۲۴ هزار ریال خواهد داشت و شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و اصفهان نیز از لحاظ اعتباری رتبه دوم و سوم افتتاح پروژه از نظر اعتباری را دارند .

مرادمند در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و 9/3 درصد از اراضی کشاورزی کشور، متنوع‌ترین تولیدات محصولات کشاورزی سردسیری و گرمسیری را دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار