گشایش ۳۰۸ پروژه کشاورزی اصفهان در دهه فجر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: افتتاح ۳۰۸ پروژه با اعتباری بالغ‌بر دو هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان در ایام دهه فجر در دستور کار قرار گرفته است که با افتتاح آن‌ها برای ۷۸۶ نفر اشتغال‌زایی و برای ۳۲۳ نفر، تثبیت اشتغال صورت می‌گیرد.

احمدرضا منزه:

مهرداد مرادمند، در نشست خبری به مناسبت افتتاح طرح‌های کشاورزی استان اصفهان در دهه مبارک فجر، اظهار کرد: از مجموع ۳۰۸ پروژه بخش کشاورزی، ۱۱۳ پروژه مربوط به بخش تولیدات گیاهی، ۹۶ پروژه مربوط به امور آب‌وخاک و فنی مهندسی، ۲۹ پروژه مربوط به بخش تولیدات دام، طیور و آبزیان، سه پروژه مربوط به بخش صنایع کشاورزی، یک پروژه مربوط به بخش تحقیقات کشاورزی، ۳۵ پروژه مربوط به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ پروژه مربوط به بخش امور عشایر، سه پروژه مربوط به بخش تعاون روستایی و سه پروژه مربوط به بخش دامپزشکی است .

او افزود: مجموع تسهیلات بانکی ارائه شده به این ۳۰۸ پروژه، ۳۷۹ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال است که تنها ۱۷ درصد از اعتبار کل پروژه‌های بخش کشاورزی را تأمین می‌کند و بیش از ۵۸ درصد از اعتبار مورد نیز برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها به مبلغ یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۲۲۲ هزار ریال، آورده شخصی کشاورزان بوده و ۵۸۸ میلیون و ۶۱۲ هزار ریال از اعتبار موردنیاز توسط دولت تخصیص یافته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تیران و کرون با ۸۷ پروژه، دهاقان با ۴۵ پروژه، سمیرم با ۳۳ پروژه، شهرضا با ۱۷ پروژه، نائین با ۱۶ پروژه، اصفهان با ۱۵ پروژه، کاشان با ۱۵ پروژه، چادگان با ۹ پروژه، فریدون‌شهر با ۸ پروژه، برخوار، نظنز، بویین و میاندشت با هفت پروژه، شاهین‌شهر و میمه، خوروبیابانک و گلپایگان با شش پروژه، فلاورجان، آران و بیدگل و اردستان با چهار پروژه، مبارکه و نجف‌آباد با سه پروژه و خمینی‌شهر، فریدن و خوانسار با دو پروژه به ترتیب بیشترین تعداد پروژه افتتاحی در بخش کشاورزی در ایام‌الله دهه فجر را خواهند داشت .

او اضافه کرد: شهرستان تیران و کرون به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، ظرفیت توسعه گلخانه‌ای و اصلاح الگوی کشت بیشترین تعداد پروژه افتتاحی با اعتباری بالغ‌بر ۴۵۰ میلیون و ۴۲۴ هزار ریال خواهد داشت و شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و اصفهان نیز از لحاظ اعتباری رتبه دوم و سوم افتتاح پروژه از نظر اعتباری را دارند .

مرادمند در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و 9/3 درصد از اراضی کشاورزی کشور، متنوع‌ترین تولیدات محصولات کشاورزی سردسیری و گرمسیری را دارد .

او افزود: در سال‌های عادی و بدون بحران، ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مربوط به کشت گیاهان زراعی و مابقی آن مربوط به کشت در باغات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان‌ با بیان اینکه تولیدات محصولات باغی و گلخانه‌ای در سال‌های نرمال ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود، تصریح کرد: بر اساس آمار ۱۸۵ هزار نفر از مردم استان اصفهان در بخش کشاورزی شاغل هستند .

او اضافه کرد: اصفهان با تولید بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیرخام، رتبه اول تولید این محصول در کشور را دارد، رتبه اول تولید ماهیان زینتی، بوقلمون و شترمرغ نیز به استان اصفهان اختصاص دارد.

مرادمند با بیان اینکه، بارندگی‌های مناسب در سال زراعی گذشته موجب شد تا شاهد رشد مناسب تولید محصولات کشاورزی در استان باشیم، عنوان کرد: اقداماتی در خصوص آمادگی و مقابله با خشک‌سالی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته که اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان مهم‌ترین این اقدامات است، بر اساس برنامه‌ریزی سعی کرده‌ایم تا کشت گیاهان مقاوم به خشکی و شوری در استان را توسعه دهیم .

او با تأکید بر نقش اساسی جایگزین کردن ارقام گندم و جوی گواهی شده برای مقابله با خشک‌سالی و تأمین امنیت غذایی، خاطرنشان کرد: استقبال از بذرهای گواهی شده توسط کشاورزان اصفهانی بسیار چشمگیر بود و به دلیل استقبال کشاورزان در اصفهان حتی یک کیلوگرم بذر گواهی شده نیز مازاد نبوده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: تغییر تاریخ کاشت برای محصولاتی که امکان کاشت آن‌ها بجای بهار در پاییز فراهم بود نیز صورت گرفته تا بتوانیم از بارش‌های پاییزه و زمستانه در استان‌، نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم. توسعه کشت نشائی یکی دیگر از اقدامات برای آمادگی در برابر خشک‌سالی است و استفاده از نشاء در روند تولید محصولات کشاورزی‌، مصرف آب را کاهش داده و اطمینان از ثمردهی محصول را افزایش می‌دهد .

او با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت غدد مینی تیوبر سیب‌زمینی، ادامه داد: باغات مقاوم به خشکی همچون پسته، انار، گل محمدی، بادام و انگور در استان توسعه پیدا کرده است. مساحت گلخانه‌های استان نیز در حال گسترش است و این جای خوشحالی دارد.

مرادمند با اشاره به توسعه کشت ارقام مختلف گیاهان دارویی همچون موسیر، زعفران و بابونه در استان، تصریح کرد: کشاورزان فعال در این حوزه از میزان درآمد و بازار محصولات خود رضایت کامل دارند .

او اضافه کرد: توسعه و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نیز یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کمبود منابع آبی و مقابله با خشک‌سالی است و اطلس مدیریت منابع آبی استان نیز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تدوین شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: سیل فرودین ماه امسال، ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرد و بیشترین خسارات در شهرستان‌های فریدون‌شهر، بویین و میاندشت، سمیرم، فریدن و چادگان به ثبت رسیده است که اقدامات گسترده‌ای برای جبران خسارات و کمک به کشاورزان شکل گرفت.



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار