صندلی‌های کاغذی

​لیگ برتر ایران در آستانه خلق یک رکورد عجیب‌وغریب است. با استعفای دراگان اسکوچیچ از صنعت نفت آبادان تاکنون مربیان 11 تیم لیگ تغییر کرده‌اند. ​

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: عددی که شاید به‌زودی به 12 هم برسد. امسال نیمکت تیم‌های لیگ برتری لرزان‌تر از همیشه شده‌اند و تا امروز 11 تیم از 16 تیم لیگ برتری کادر فنی. گذشته از مربیانی که به خاطر کسب نتایج ضعیف از سمت خود اخراج شده‌اند، امسال برای نخستین بار لیگ برتر با یک پدیده تازه نیز روبرو است. مربیانی که به خاطر مشکلات مالی از ادامه کار مربیگری خسته می‌شوند و بیکاری را به این مدل از کار کردن ترجیح می‌دهند. طعنه‌آمیز اینکه دقیقا در همان روزی که عبدا... ویسی، نخستین مربی اخراج شده در تیم جدیدی مشغول به کار شد، اسکوچیچ از نفت آبادان استعفا کرد تا در پایان هفته هجدهم به رکورد سال گذشته لیگ در تغییر مربی برسیم. سال گذشته در پایان هفته سی‌ام لیگ، فقط پنج مربی‌های اول فصل خودشان را حفظ کرده بودند؛ برانکو در پرسپولیس، امیر قلعه‌نویی در سپاهان، یحیی گل محمدی در شهرخودرو، مهدی تارتار در پارس جنوبی جم و علیرضا منصوریان در ذوب‌آهن، پنج مربی که از هفته نخست تا آخر لیگ هجدهم توانستند نیمکت تیم را حفظ کنند و بقیه تیم‌ها، مربیان خود را در طول فصل تغییر دادند. حالا در لیگ نوزدهم و درحالی‌که کمک کم به پایان این ماراتن سی‌هفته‌ای نزدیک می‌شویم فقط نیمکت‌های پنج تیم سپاهان، نفت مسجدسلیمان، فولاد، نساجی و سایپا بدون تغییر مانده است. تغییر روی نیمکت هشت تیم لیگ برتری همین حالا هم یک رکورد استثنایی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود و بی‌ثبات‌ترین فصل لیگ را رقم‌زده است. فصلی که نوزدهمین دوره برگزاری رقابت‌های لیگ برتر باشگاهی خلیج‌فارس به شمار می‌رود. لیگی از همان نخستین سال دهه هشتاد آغاز شد و تاکنون نیز تداوم پیداکرده است. اما جابجایی‌های مربیان بروی نیمکت تیم‌های ظاهرا قرار است فصلی استثنایی را برای فوتبال ایران رقم بزند. اوضاع در فصل جاری به‌گونه‌ای عجیب‌وغریب پیش می‌رود که تیمی در همان نیم‌فصل نخست چهار بار مربی عوض کرد و مربی کنونی چهارمین نفری به شمار می‌رود که سکان این تیم را در دست گرفته است. باشگاه گل گهر سیرجان که در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی لیگ جا خوش کرده و برای فرار از سقوط تلاش می‌کند. البته این داستان تنها مربوط به فصل جاری نیست بلکه در لیگ هجدهم هم تنها پنج تیم دست به تغییر در کادر فنی خود نزدند، یعنی ۱۱ تیم در کادر فنی خود تغییر ایجاد کردند و میزان تغییر در کادر فنی تیم‌ها بیش از ۶۸ درصد بود. روندی که به نظر می‌رسد تا اینجای لیگ نوزدهم هم ادامه دارد چراکه هم تا پایان نیم‌فصل، تیم‌های تراکتور، استقلال، نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن، پارس جنوبی جم، گل‌گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر سرمربی خود را تغییر داده‌اند.

نیمی از نیمکت‌ها لرزیده‌اند

آمار گویای این است که 50 درصد از تیم‎ها در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم، سرمربی خود را تغییر داده‌اند. در فصل جاری تیم سرمربیان خود را تغییر داده‌اند که چهار نفر از آن‌ها خارجی بوده‌اند و این آمار نشان می‎دهد مربیان خارجی که به ایران می‌آیند یا کیفیت و کارایی ندارند یا به دلیل مشکلات موجود، نمی‌توان پول آن‌ها را پرداخت کرد.

اخراج و ترک اختیاری

از میان تغییرات کادر فنی سرمربیان در فصل جاری، استراماچونی در استقلال، مهدی تارتار در نفت مسجدسلیمان فراز کمالوند در پارس جنوبی جم و دراگان اسکوچیچ در نفت آبادان خودشان تیم‌هایشان را رها کردند که هر چهار نفر به دلیل مشکلات مالی بود. احتمالا این پایان تغییرات کادرفنی در باشگاه‌ها در لیگ نوزدهم نخواهد بود و نگاهی به سایر تیم‌ها نشان می‌دهد برخی مربیان دیگر هم در لبه تیغ قرار دارند یا در آن‌سو خودشان می‌خواهند تیم‌هایشان را عمدتا به دلیل مشکلات مالی ترک کنند. دیگر مربیانی که نیمکت خود را ترک کردند از تیمشان اخراج شدند.

کوچ کالدرون و استراماچونی در اوج

اما مورد عجیب در مورد هشت تغییر بروی نیمکت تیم‌های لیگ برتری این است که بسیاری از این تغییرات به نتایج تیم‌های ارتباطی نداشتند. پرسپولیس و استقلال، از نتایج کالدرون و استراماچونی راضی بودند. کمالوند و خطیبی هم به خاطر مشکلات با مدیران باشگاه نیمکت تیمشان را ترک کردند. جابجایی گل‌محمدی و تارتار هم‌تغییری فنی نیست و به خواست مربی، انجام شد. این یعنی بیشتر از نصف تغییرات نیم‌فصل، نه به خاطر نتایج ضعیف که به خاطر نارضایتی مربیان از شرایط اتفاق افتادند.

قلعه‌نویی جایگاه محکمی دارد

سپاهان تنها تیم لیگ برتری در فصل جاری میان مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود که هیچ تغییری را روی نیمکت خودش احساس نکرده و امیر قلعه‌نویی با نتایجی که به دست آورده جای پای محکمی پیداکرده است. طلایی پوشان اصفهانی که دو فصل پیش هدایت تیمشان را به پرافتخارترین مربی لیگ سپردند حالا با قلعه‌نویی به قهرمانی بیش از هرزمانی نزدیک‌تر شده‌اند به‌ویژه که رقیبان آن‌ها یعنی پرسپولیس، استقلال، تراکتور و حتی شهر خودرو مجبور به تغییر مربیانشان شده‌اند. بر اساس باثبات‌ترین نیمکت تیم‌های در میان مدعیان قهرمانی این فصل سپاهان است و همین موضوع می‌توان زردپوشان اصفهانی را پس از پنج فصل دوری از قهرمانی فاتح لیگ نوزدهم کند.​
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار