رونمایی از نو نوشته‌های اصفهان

هفت کتاب جدید با موضوع اصفهان، در آیین «نو نوشته‌های اصفهان» رونمایی شد.

هفت کتاب جدید با موضوع اصفهان، در آیین «نو نوشته‌های اصفهان» رونمایی شد.

«گلگشتی در باغ مصفای حجاری»، تألیف حمید فرهمند بروجنی، «تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی شهر اصفهان در زمان پهلوی اول»، تألیف سیدمسعود سیدبنکدار، «زیورآلات دوره قاجار» تألیف رویا عزیزی و ناهید مقاره‌عابد، «اسناد تاریخی دیوان ظل‌السلطان» تألیف محمدرضا کشانی و مولود ستوده، «چهل‌ستون از کاخ تا موزه»، تألیف آصفه بدر و فریناز فاتحی و «طراحی نقوش سنتی در اصفهان»، تألیف میثم براری و علیرضا اسماعیل‌پوراین، هفت کتابی است که به همت مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل و با مشارکت واحد انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به تازگی منتشر شده و 19 بهمن ماه در کتابخانه مرکزی اصفهان از آن رونمایی شد.
به گزارش ایسنا، جویا جهانبخش، نویسنده، محقق، پژوهشگر و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین رونمایی از این نو نوشته‌ها، با تأکید بر این نکته که در کار فرهنگ، کتاب و نشر به هیچ وجه کمیت ملاک نیست و کیفیت مهم است، این بحث که سرانه مطالعه در ایران بسیار کم است را رد کرد و گفت: ایرانی‌ها و اصفهانی‌ها با وجود تمام مشکلات و فراز و فرودهای سیاسی و تحریم‌ها هنوز کتاب می‌خوانند و اگر می‌بینید شمارگان کتاب کم شده، طبق بررسی‌ها در برخی کشورهای مهم دنیا نیز وضع همین بوده و این مسئله‌ای جهانی است.
وی افزود: اگر دست‌اندرکاران مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل همان‌طور که تا امروز با شور و دلبستگی به نشر کتاب‌های باکیفیت پرداخته‌اند، همچنان کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهند و اگر زمامداران شهر به کیفیت بیندیشند و کام اصفهانی‌ها و اصفهان‌دوستان را از کار باکیفیت فرهنگی شیرین کنند، برنامه‌های فرهنگی انبوه مخاطبان را به خود جذب می‌کنند.
این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: نازمایه‌های فرهنگی اصفهان بی‌شمار است و از دیرباز طالبان دانش و جویندگان فرهنگ به اصفهان رو می‌آوردند و بجا است که چنین کتاب‌هایی درباره اصفهان بیشتر به چاپ برسد.
وی با بیان اینکه اصفهان یکی از کانون‌های فرهنگ و کشورداری در ایران پیش و پس از اسلام است، گفت: ابونعیم اصفهانی، محدث بزرگ و صوفی و زاهد نامور در هزار سال پیش که جد اعلای خاندان مجلسی است، وقتی از خانه به مدرسه می‌رفت، طالبان علم در میان راه از او حدیث می‌پرسیدند و می‌نوشتند. نه تنها مردان اصفهانی، بلکه زنان اصفهانی نیز در ادب و فرهنگ نامور بوده‌اند و فاطمه جوزدانیه یک محدث بود که از اقصی نقاط جهان به نزد او می‌آمدند.
جهانبخش با بیان اینکه برای دوست داشتن اصفهان باید آن را شناخت، تصریح کرد: اصفهان از دیرباز جایگاهی برای شناختن، نوشتن و دانستن بوده است.
وی با بیان خاطره‌ای ادامه داد: زمانی که نخستین مقاله خود را نوشتم استادم به من گفت به هاروارد یا آکسفورد برو و اینجا نمان. من نرفتم اما چرا نباید ایران با این فرهنگ و سابقه به جایی تبدیل شود که از نویسنده حمایت شود و دیگر شاهد مشکلات امروز نباشیم؟
این نویسنده و پژوهشگر، با اشاره به تخریب برخی آثار تاریخی مانند حمام خسروآقا گفت: در جهان حمام زیاد است اما حمام خسروآقا ویژگی برجسته‌ای دارد و اینکه درآمد آن وقف بر استنساخ کتاب بود، یعنی پدران ما آنقدر فرهیخته بودند که درآمد حمام را به این امر اختصاص داده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: زمانی قصد داشتم کتابی از کتابخانه مرکزی اصفهان امانت بگیرم و چهار نسخه از آن کتاب در کتابخانه موجود بود اما همیشه در امانت بود. این خاطره شیرینی برای من است که نشان می‌دهد همشهریان من هنوز کتاب می‌خوانند و بهترین قدردانی از این مردم این است که کارهای فرهنگی خوب برای آنها انجام دهیم.
جهانبخش با بیان اینکه اصفهان و اصفهان‌شناسی مظلوم است، افزود: باید برای اصفهان و اصفهان‌شناسی بیشتر هزینه کرد.
وی با اشاره به اینکه میراث‌بران گذشتگان شایسته‌ای هستیم که ارزش کیمیاگونه کتاب را می‌دانستند، ادامه داد: بسیاری از آموزه‌های دینی ما در ارج علم، خواندن و آموختن است اما متأسفانه کتاب خواندن را یک ارزش دینی و فرهنگی محسوب نمی‌کنیم. در جامعه ما بر روی برخی ارزش‌های اسلامی بسیار تأکید می‌شود اما آیا همان‌قدر از تأکید اسلام بر علم‌آموزی سخن می‌رود؟ افرادی که نگران ارزش‌ها در جامعه هستند باید نگران کتابخوانی باشند. منظور هم تنها سرانه مطالعه نیست بلکه کیفیت خواندن و چه و چگونه و به چه قصد خواندن است.
این نویسنده و پژوهشگر گفت: ابوریحان بیرونی در حالی که در آستانه جان سپردن بود یک مسئله فقهی را از فقیهی که به دیدن او آمده بود پرسید. آن فقیه تعجب کرد و گفت حالا وقت پرسیدن است؟ ابوریحان گفت بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانم و بمیرم؟
وی تاکید کرد: نفس دانایی و نفس شناختن در اسلام ارزشمند و موجب تقرب به خداوند است که مصداق این نگاه، ابوریحان بیرونی و کتاب تحقیق ماللهند او است.
در پایان این آیین از هفت کتابِ منتشر شده، رونمایی شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار