فعالیت میز اتاق اصفهان در بانک مرکزی

میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی، برای نخستین بار در کشور جهت پیگیری هدفمند و مؤثر مشکلات ارزی فعالان اقتصادی اصفهان تشکیل شد.

احمدرضا منزه:

خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران، آغازگر تحمیل جنگ اقتصادی بزرگی بر کشور بود که تبعات نامطلوب اقتصادی به‌ویژه تضعیف پول ملی و خروج بی‌سابقه ارز از کشور را به دنبال داشت. افزایش چند برابری نرخ ارز و به دنبال آن رشد لجام‌گسیخته تورم یکی از آثار سوء این تحرکات آمریکا و هم پیمانانش برای آسیب‌رسانی به اقتصاد کشور بود که بانک مرکزی ایران به‌منظور ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی در کشور و کاهش تلاطمات ارزی؛ مجبور به ورود هدفمند و مؤثر در این زمینه و کنترل بیش‌ازپیش ورود و خروج ارز از کشور و همچنین نظارت ویژه بر بازگشت ارز حاصل از صادرات و مدیریت تخصیص ارز به واردات شد. این اقدام بانک مرکزی تبعات سوء و مشکلاتی هم برای فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی و به‌ویژه صادرات و واردات در پی داشت که اتاق بازرگانی دوره نهم به عنوان پارلمان بخش خصوصی اصفهان و یک اتاق مسئله محور و شاخص گرا، به‌منظور کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی و حمایت از تحقق رونق تولید به این مسئله ورود یافت که در ابتدا با مطالعه و شناسایی ریشه‌ای مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه و سپس برگزاری جلسات متعدد با رئیس‌کل و مدیران ارشد بانک مرکزی، مشکلات احصاء شده را مطرح نمود و با توجه به تعدد و گوناگونی درخواست‌ها و مشکلات و همچنین ضرورت ایجاد ساختاری نظام‌مند برای پیگیری و رفع مستمر مشکلات ارزی فعالان اقتصادی، مقرر شد میز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در بانک مرکزی تشکیل شود . با تشکیل میز اتاق در بانک مرکزی، خدمات آن در چند سطح به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی در حال ارائه است؛ در گام نخست ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی و آشنایی آن‌ها با آخرین تغییرات قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود و اطلاع‌رسانی مناسب این قوانین سبب رفع بخشی از مشکلات اعضاء شده است. در گام دوم، در مواردی که نیازمند مکاتبه با بانک مرکزی است، ضمن راهنمایی فعالان اقتصادی برای چگونگی تنظیم درخواست‌ها، پس از ثبت نامه درخواست توسط فعالان اقتصادی در دبیرخانه بانک مرکزی، با اعلام شماره ثبت این نامه‌ها به مسئول میز اتاق، پیگیری مستمر و مؤثر نامه‌ها و درخواست‌ها از سوی اتاق تا حصول نتیجه انجام خواهد شد. به‌رغم تازه تأسیس بودن این خدمت؛ تاکنون پیگیری بیش از 70 درصد از درخواست‌ها و نامه‌های فعالان اقتصادی استان به ثمر نشسته است. در گام سوم نیز میز اتاق در بانک مرکزی بستر مناسبی برای پیگیری مشکلات کلان استان و کشور در حوزه ارزی و همچنین درخواست صدور بخشنامه‌های تسهیلگر برای فعالیت بخش‌های تولیدی و مولد است که تاکنون آثار مثبت و توفیقات قابل‌توجهی برای فعالان اقتصادی در این زمینه داشته است . اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان؛ چنانچه با مشکلات احتمالی در زمینه تخصیص ارز، رفع تعهد ارزی کوتاژهای صادراتی یا وارداتی، اخذ یا بازپرداخت تسهیلات ارزی و یا سایر مشکلات ارزی مواجه هستند و تاکنون با خدمات میز اتاق اصفهان در بانک مرکزی آشنا و بهره‌مند نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به واحد بررسی‌های اقتصادی واقع در طبقه دوم ساختمان شماره 2 اتاق بازرگانی اصفهان؛ از خدمات مشاوره مسئول میز اتاق استفاده نموده و با ارائه شماره ثبت نامه‌های ارسالی به بانک مرکزی؛ از پیگیری‌های مسئولانه اتاق اصفهان در این حوزه بهره‌مند شوند.

* پنجره‌ای از اتاق به بانک مرکزی

اما برای روشن‌تر شدن ماجرا و فعالیت‌های میز اتاق بازرگانی اصفهان باید نگاهی به روند کار طی چند ماه گذشته بیندازیم.

در حال حاضر بیش از نه ماه از شروع فعالیت اتاق بازرگانی دوره نهم اصفهان می‌گذرد. مجموعه‌ای که با شعار «شاخص محوری» و با ایده شکل دادن به «نسل سوم اتاق‌های بازرگانی» پای به عرصه کار نهاد و تشکیل میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی نیز در راستای همین اهداف بوده است. میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی برای نخستین بار در کشور، برای پیگیری و رفع مشکلات بانکی فعالان اقتصادی یک استان در بانک مرکزی تشکیل شد . مسائل بانکی شاخص‌ترین چالشی بود که از ابتدای دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان مورد مطالبه فعالین اقتصادی قرار داشت . مسئله فراگیری که با پیگیری‌های انجام شده در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸ پای رئیس بانک مرکزی را به میان فعالین اقتصادی اصفهان کشاند .

مطالبات اعضای اتاق از رئیس بانک مرکزی چه بود؟

از جمله برخی مشکلات می‌توان به تعدد بخشنامه‌ها، نوسانات قیمت ارز، رفع تعهد ارزی واردات، مالیات، سامانه نیما، صرافی‌های غیرمجاز، تخصیص ارز، سامانه سنا و... اشاره کرد. ماحصل برنامه‌ریزی و جلسات انجام شده، اخذ مصوبه تشکیل میز اتاق اصفهان در بانک مرکزی در جلسه شورای گفتگوی ۲۶ تیرماه، جهت پیگیری مطالبات فعالین اقتصادی استان بود.

عموما برای چه کارهایی اعضا به میز اتاق اصفهان در بانک مرکزی مراجعه می‌کنند؟

تخصیص ارز از بانک مرکزی، رفع تعهدات ارزی، اخذ یا بازپرداخت تسهیلات ارزی و سایر مشکلات ارزی از جمله این موارد است. فعالان اقتصادی می‌توانند جهت بهره‌مندی از خدمات میز بانک مرکزی با واحد امور اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان واقع در ساختمان شماره دو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان واقع در فلکه فیض تماس بگیرند . فعالان اقتصادی اصفهان، از نتایج و دستاوردهای استفاده از میز اتاق در بانک مرکزی می‌گویند .

*رفع مشکلات با کمک اتاق اصفهان

سید قاسم قاسمی‌نیا، مدیر عامل شرکت فرمان خودرو سپاهان، از تجربه خود در استفاده از میز اتاق در بانک مرکزی می‌گوید . شرکت فرمان خودرو سپاهان در زمینه تولید قطعات خودرو فعال است .

سید قاسم قاسمی‌نیا در خصوص چالش‌های ارزی و تجربه میز اتاق در بانک مرکزی اظهار کرد: قیمت‌های شناور ارز و تخصیص ارزی که با تأخیر همراه بود مشکلات زیادی را برای مجموعه فرمان خودرو در چند سال اخیر ایجاد کرده بود. در جریان تولید شرکت اثرات منفی داشت . برای حل این مشکلات نزدیک به چهار سال برای بانک مرکزی نامه‌نگاری کردم اما ماجرای خوب زمانی اتفاق افتاد که من در جلسه‌ای که توسط اتاق بازرگانی اطلاع‌رسانی شده بود حضور پیدا کرده و با مسئول مستقیم صحبت کردم. علی‌رغم پاسخ مناسبی که سال‌ها دریافت نمی‌کردم بعدازاین جلسه و جلسات بعد و هم چنین آشنایی با میز مشکلاتم به مرور حل شد .

او ادامه داد: فکر می‌کردم ارتباط یک نفره با بانک مرکزی به جایی می‌رسد ولی بعد از آشنایی و نتیجه گرفتن از طریق میز فهمیدم پیگیری جمعی از طریق اتاق بهترین گزینه برای ارتباط با بانک مرکزی است . به فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم که ارتباطشان را با میز اتاق بیش‌تر کنند.

*میز مشکل‌گشا

پاشا امندخت، مدیر بازرگانی داروسازی رها، از تجربه سازمان مطبوع خود در استفاده از میز اتاق در بانک مرکزی می‌گوید . شرکت داروسازی رها، یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت داروسازی کشور است .

پاشا آمندخت، مدیر بازرگانی شرکت داروسازی رها از 9 سال پیگیری‌های بی‌اثر خود رفع مشکل ارزی شرکتش گفت و اظهار کرد: باور نمی‌کردم این گره کور 9 ساله با پیگیری میز اتاق در بانک مرکزی حل شود .

او ادامه داد: امروزه همه درگیر مشکلات ارزی هستیم و مشکلات ما بیش‌تر در خصوص انتقال پول به اروپا برای خرید مواد اصلی داروهایمان بود و در وهله بعد هم به خاطر تغییر سیستم ثبت سفارشات از حالت دستی به الکترونیک ما درگیر مشکلات ثبت سفارش و شماره‌های ثبت شدیم؛ که خوشبختانه بعد از مدتی حل شد . در جلسات مختلفی حاضر می‌شدیم و با نامه‌های مکرر خواستار رفع مشکلاتمان بودیم که هر چه پیگیری می‌کردیم کم‌تر به نتیجه می‌رسیدم. بعد از مدتی از طریق میز اقدام کردیم و طی دو ماه مشکلاتمان حل شد. آن روز را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم چون برايم شبیه معجزه بود . از بانک تماس گرفتند و گفتند بخش‌نامه‌ای آمده و فقط برای مشکل شماست و خوشبختانه برطرف شد. اگر می‌خواستم به تنهایی این کار را بکنم تا هزار و چهارصد هم حل نمی‌شد .

این فعال اقتصادی گفت: به تمام شرکت‌ها توصیه می‌کنم که مشکلاتشان را از طریق میز اتاق بازرگانی حل کنند. چون این میز «میز مشکل‌گشاست».

*تحریم ظالمانه؛ درمان مدبرانه

مجید سرجویی، مدیر عامل شرکت اشکان شیمی، نیز از تجربه سازمان مطبوع خود در استفاده از میز اتاق در بانک مرکزی می‌گوید. شرکت اشکان شیمی، یکی از صادرکنندگان نمونه استان و کشور است که بیش از 80 درصد تولیدات خود را صادر می‌کند .

مجید سرجویی مدیر عامل این شرکت با بیان چالش‌های عدیده ارزی پیش روی صادرکنندگان؛ درمان مدبرانه مشکلات را راهکار اصلی مواجهه با تحریم‌های ظالمانه دانست و تشکیل میز اتاق در سایر دستگاه‌های اجرایی را نیز از نیازهای بخش خصوصی برای عبور موفق کشور از شرایط موجود عنوان کرد .

او تصریح کرد: شرکت اشکان شیمی سال هشتاد و شش ثبت شده، هشتاد و نه به بهره‌برداری رسیده و از سال نود و سه هم به‌صورت مستمر صادرکننده نمونه این صنعت بوده است. چراکه بالای هشتادوپنج درصد از محصولات به سی کشور دنیا صادر می‌شود و می‌دانیم مشکلات صادرکننده چه چیزهایی است . تشکیل میز اتاق در بانک مرکزی بسیار سودمند و پسندیده است و افرادی که از طرف اتاق برای حل مسائل بر سر میز گمارده می‌شوند مسلط به ماجرا هستند و حضورشان تأثیرات خوبی روی روابط با بانک مرکزی داشته است .

*میز اتاق اصفهان؛ دریچه‌ای نو به سمت بانک مرکزی

علی سر شوقی، مدیر عامل شرکت کامور، نیز از تجربه سازمان مطبوع خود در استفاده از میز اتاق در بانک مرکزی می‌گوید. شرکت صنایع غذایی کامور یکی از شرکت‌ها بزرگ استان در حوزه صنایع غذایی است .

علی سرشوقی، مدیر عامل شرکت صنایع غذایی کامور، فعالیت‌های جدید اتاق بازرگانی و تشکیل میز اتاق را دریچه‌ای نو به سمت بانک مرکزی معرفی کرد.

او گفت: قبل از تحریم‌ها و مشکلات ارزی یک دستگاه ضروری را برای کارخانه خریده بودیم و مقداری از پول را به حساب فروشنده واریز کردیم و بعد از افزایش نرخ ارز با مشکلات اقتصادی روبرو و در نهایت نتوانستیم مبلغ کامل را بپردازیم . صبر کردیم، نامه‌نگاری کردیم ولی مشکلمان تعزیراتی شد و درگیر مسائل پیچیده‌ای شدیم . خوشبختانه بعد از جلسه‌ای که اتاق بازرگانی با حضور مدیران و معاونین بانک مرکزی تشکیل داد مشکلمان به مرور حل شد .

این فعال اقتصادی اضافه کرد: قبل از تشکیل میز، ما برای ارتباط با بانک مرکزی گاهی حتی نمی‌توانستیم از انتظامات بانک رد شویم و برویم داخل ولی این میز آمد و شأن فعال اقتصادی حفظ شد. امیدوارم این روند پیگیرانه را در تمامی حوزه‌ها داشته باشیم که این حرکت‌ها می‌تواند تأثیرات مثبتی برای صنعت و تولید اصفهان داشته باشد .

*رفع مشکلات ارزی در کنار فعالان اقتصادی

بهنام ابراهیمی، مسئول میز اتاق در بانک مرکزی نیز با تشریح خدمات این میز، از پیگیری هفتگی همه درخواست‌های اعضای اتاق در بانک مرکزی خبر داد .

او گفت: میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی، برای نخستین بار در کشور جهت پیگیری هدفمند و مؤثر مشکلات ارزی فعالان اقتصادی اصفهان تشکیل شد.

بهنام ابراهیمی، مسئول میز اتاق در بانک مرکزی، از به ثمر نشستن بخش قابل‌توجهی از درخواست‌های فعالان اقتصادی از طریق این میز خبر داد .

او بیان کرد: مدیریت جدید اتاق با ایجاد سازوکار این میز در بانک مرکزی، درصدد کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار استان برآمد . در صورت نیاز موضوعات و درخواست‌های اعضاء را فراتر از بانک مرکزی نیز پیگیری خواهیم کرد و از ظرفیت‌های ویژه اتاق بازرگانی مانند شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل، گمرک و ... برای رفع مشکلات استفاده خواهیم کرد .

مسئول میز اتاق در بانک مرکزی تصریح کرد: اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان می‌توانند جهت پیگیری درخواست‌های خود در حوزه ارزی که در حالت معمولی امکان رفع آن وجود ندارد، به دفتر بررسی‌های اقتصادی واقع در طبقه دوم ساختمان شماره 2 اتاق بازرگانی اصفهان مراجعه نمایند . علاوه بر این جهت اخذ مشاوره و آشنایی با آخرین بخشنامه‌ها و قوانین در حوزه ارزی نیز می‌توانند به این واحد مراجعه کنند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار