ثبت به موقع وقایع حیاتی یکی از مشکلات پیش روی ثبت احوال

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنجان گفت: باید پراکندگی شهرها و روستاهای شهرستان موجب دیر ثبتی وقایع حیاتی شود و باید به نکته توجه داشت که ثبت آمار دقیق وقایع حیاتی، بررسی علمی عوامل مرگ و میرها و بروز حوادث اجتماعی جهت کنترل و کاهش این آسیب ها، امری ضروری است.

ثبت به موقع وقایع حیاتی یکی از مشکلات پیش روی ثبت احوال

محسن اسماعیلی در نشست کارگروه ثبت وقایع حیاتی شهرستان لنجان اظهار کرد : آمار نقش اول را در مسیر توسعه کشور دارد بنابراین ثبت احوال در ارائه آمار دقیق و به موقع نیازمند همکاری و مساعدت افراد، سازمان‌ها و دیگر ادارات است .

وی افزود: شهرداری ‌ ها و دهیاری ‌ های شهرستان لنجان در خصوص ثبت به موقع وقایع حیاتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و دستگاه ‌ های نظارتی و عضو شورا نیز در این خصوص باید دقت عمل بیشتری را به کار بگیرند .

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت ثبت به موقع وقایع حیاتی، تصریح کرد: مردم در فرآیند ثبت وقایع حیاتی باید حساس باشند، چرا که مهلت اعلام ولادت حداکثر ۱۵ روز پس از تاریخ ولادت طفل و مهلت اعلام فوت نیز حداکثر ۱۰ روز پس از تاریخ فوت است .


وی ادامه داد: چنانچه افراد در مهلت قانونی برای ثبت این دو واقعه مهم با ثبت احوال همکاری لازم را نداشته باشند در ادامه راه با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد .
وی ثبت به موقع وقایع حیاتی را یکی از مشکلات پیش روی ثبت احوال دانست و اضافه کرد: نباید پراکندگی شهرها و روستاهای شهرستان موجب دیر ثبتی وقایع حیاتی شود و باید به نکته توجه داشت که ثبت آمار دقیق وقایع حیاتی، بررسی علمی عوامل مرگ و میرها و بروز حوادث اجتماعی جهت کنترل و کاهش این آسیب ها، امری ضروری است

اسماعیلی عنوان کرد: اگر آمارهای وضعیت چهار گانه ثبت احوال با دقت نظر بیشتر و به طور علمی- پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد، علاوه بر شناخت دقیق عوامل و آسیب های اجتماعی، راه پیشگیری از آن ها نیز هموارتر می شود .
وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر بحث دیر ثبتی وقایع حیاتی در شهرستان لنجان کاهش یافته است اما هنوز بسیاری از مردم به اهمیت ثبت وقایع حیاتی آشنا نیستند بنابراین باید با آموزش و فرهنگ‌سازی به سمتی حرکت کنیم که در جامعه امکان ارائه آمارهای دقیق و مستند فراهم شود .


رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنجان با اشاره به افتتاح چندین دفتر پیشخوان در شهرستان لنجان اذعان کرد: یکی از اهداف اداره ثبت احوال شهرستان لنجان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به منظور کیفی‌سازی ارائه خدمات ثبت احوال و توسعه خدمات دولت الکترونیک است .

وی خاطرنشان کرد: دفاتر پیشخوان ثبت احوال در شهرستان لنجان خدماتی چون صدور شناسنامه المثنی و تعویض شناسنامه مستعمل، عکس‌دار کردن شناسنامه و صدور کارت ملی هوشمند را به متقاضیان ارائه می‌دهند .

اسماعیلی با اشاره به صدور شناسنامه تحت وب یاداور شد: با استفاده از سامانه صدور شناسنامه تحت وب مردم می‌توانند بدون توجه به محل صدور شناسنامه خود از خدمات سجلی خود استفاده کنند و اجرای این طرح سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه مراجعه‌کنندگان شده است، از طرفی با انجام این خدمت به مردم در این شهرستان، طرح رضایت‌مندی ارباب رجوع را نیز به همراه داشته است .

وی با اشاره به اینکه زنگ پیر شدن جمعیت در ایران نواخته شده است، اظهار کرد: از زمانی که مقام معظم رهبری چالش‌های پیش روی جمعیت در کشور را به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم و کلان کشور عنوان کردند، توجه به این نکته مورد توجه بسیاری از مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم گیری قرار گرفت .


رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنجان متذکر شد: مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند ما اگر چنانچه با این شیوه‌ای که امروز داریم حرکت می‌کنیم پیش برویم، در آینده‌ ی نه چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست و ایشان برای تشویق مردم و مسئولان جهت ایجاد سیاست‌های افزایش جمعیت فرمودند: مسئله جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله‌ی بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل برود .

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که امروز جمعیت ایران همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه به‌دنبال کاهش مداوم و مستمر باروری، تغییرات اساسی و مهمی را در ساختار سنی خود تجربه می‌کند که این تغییرات دارای ملاحظات اقتصادی، اجتماعی مهمی از نظر سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی است .

اسماعیلی با اشاره به شرایط تغییر نام گفت : در گذشته تغییرات نام توسط محاکم قضایی انجام شده و با حکم قضات تصمیم به تغییر یا عدم تغییر نام گرفته می‌شد اما طی چندین سال گذشته بخشی از این روند به ثبت‌احوال برون‌سپاری شده است به صورتی که برای تغییر اسامی بد به خوب و مناسب و تغییر اسامی فاقد معنی و مغایر با ارزش‌های دینی و عرفی و تکرار شده در خانواده اقدام شده و با تصمیم کمیته ثبت‌احوال، تغییر انجام می‌شود .

وی تاکید کرد: اما در خصوص نام خانوادگی، نام‌های خانوادگی بیش از سه کلمه، نام مطلق مکان و یا دو شهر و استان، القاب و مناصب، نام ایل و عشایر، عدد، پسوند محل و عناوین مغایر با ارزش‌ها قابل حذف و تغییر خواهند بود و در چرخه زمانی مناسبی انجام می‌شود و انتظار می‌رود، افراد به نام و نام خانوادگی نگاه تنوع‌طلبانه نداشته و بی‌دلیل اقدام به تغییر نام و نام خانوادگی نکنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار