مواد ضدعفونی کننده نباید به صورت غلیظ استفاده شود

یک متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه مواد ضدعفونی کننده نباید به صورت غلیظ استفاده شود، گفت: اگر دستورالعمل‌های استفاده از این مواد به درستی رعایت شود، حتی افراد دارای اختلالات تنفسی هم با مشکل مواجه نخواهند شد.

رسول سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده از ترکیب رقیق وایتکس و آب برای ضدعفونی کردن محیط منزل و محل کار مؤثر است و باید محلول ضدعفونی کننده و آب براساس دستورالعمل های اعلام شده ترکیب شود تا عارضه‌ای برای افراد ایجاد نکند.
وی افزود: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم دارند باید از این محلول‌ها دور باشند، اما بطور کلی هم وقتی در منزل از این محلول استفاده می‌شود باید در و پنجره منازل باز باشد و یا هواکش برای تهویه هوا استفاده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سطوح باید با استفاده از دستمال آغشته شده انجام شود و نباید محلول به طور مستقیم بر روی سطوح ریخته شود.
وی با بیان اینکه اگر دستورالعمل‌های استفاده از این مواد به درستی رعایت شود حتی افراد دارای اختلالات تنفسی هم با مشکل مواجه نخواهند شد، تصریح کرد: اگر شخصی بعد از استفاده از این محلول دچار اختلال تنفسی مانند تنگی نفس یا سرفه شد، توصیه می‌شود به هوای آزاد و تازه برود، اما اگر همچنان تنگی نفس ادامه داشت از اسپری سالبوتامول (آبی) که بعد از استفاده در عرض دو یا سه دقیقه راه‌های تنفس را گشاد می‌کند و تنفس را راحت‌تر می‌کند، استفاده کند. این اسپری باید از داروخانه‌ها تهیه شود و به صورت دو یا سه پاف اسپری شود تا تنگی نفس برطرف شود.
این متخصص داروسازی بالینی ادامه داد: اگر بعد از استفاده از هوای آزاد و اسپری سالبوتامول، علائم تنگی نفس برطرف نشد و نفس‌ها تند، کوتاه و کم‌عمق بود باید با اورژانس تماس گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: استفاده از اسپری تنفسی به مقدار دو یا سه پاف برای افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در بعضی از موارد ممکن است تپش قلب رخ دهد که مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.
سلطانی با بیان اینکه مواد ضدعفونی کننده نباید به صورت غلیظ استفاده شود، افزود: یک سی‌سی از مواد ضدعفونی کننده باید با ترکیب آب، به محلول صد سی‌سی برسد و محلول یک درصد تهیه شود و مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه، جایگزین وایتکس برای تمیز کردن لوازم الکترونیکی می‌تواند الکل ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد، گفت: باید هر مقدار مشخص از الکل را با یک سوم آن مقدار آب رقیق کرد.
این متخصص داروسازی بالینی خاطرنشان کرد: استفاده زیاد از فرآورده‌های ضدعفونی کننده دست می‌تواند باعث خشکی پوست شود که این خشکی اگر ادامه‌دار باشد منجر به ترک‌های پوستی می‌شود و حتی می‌تواند دچار التهاب و خارش پوست دست شود، اما توصیه می‌شود در صورت نیاز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده شود.
سلطانی گفت: این محلول‌ها نباید زیاد استفاده شود و فقط دست ها آغشته شود، همچنین در کنار این محلول‌ها باید از فرآورده‌های مرطوب کننده و گلیسرین استفاده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار