شفافیت و برنامه‌محوری در خدمت توسعه شهر زاینده رود

رئیس شورای اسلامی شهر زاینده رود گفت: تجدید حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بافت قدیمی، فرسوده و نامناسب شهری، دستیابی به شهری مشارکت‌مدار و پایدار و بازیابی بهینه هویت و ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و معماریِ ایرانی‌– اسلامی و ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان و گردشگران، چشم انداز تعریف شده در مدیریت شهری زاینده رود بوده است چراکه یکی ازمهمترین چالش های مدیریت شهری زاینده رود ارائه خدمات شایسته به شهروندان ساکن در بافت ای فرسوده شهر است.

سال ۹۸ اگرچه برای مدیریت شهری در تمام کشور به سختی گذشت اما آنطور نبود که تماماً بتواند سد راه توسعه در شهرها شود . شورای اسلامی شهر زاینده رود در سالی که گذشت نهضت بزرگی را آغاز کرد و از آموزش تا عمران نقش اثرگذار خود را نشان داد.

طی سالیان اخیر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه همه جانبه شهرهای ایران راه سختی را پیش پای تصمیم‌گیران شهر گذاشته و تحقق این مهم توجه ویژه‌ای را به‌ویژه در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی می‌طلبد. از طرفی شهر زاینده رود از موهبت درآمدی شهرهای بزرگ بی‌بهره بوده اما نمی‌توان این امر را بهانه‌ای برای جا ماندن از توسعه در شهر دانست . متن پیش‌رو گفت‌وگوی ما با محمد محسنی رئیس شورای اسلامی شهر زاینده رود است که در آن به اقدامات انجام شده در سال ۹۸ توسط شورای شهر زاینده رود اشاره شده است :

مهمترین چالش‌های پیشروی شورای اسلامی شهر زاینده رود در دوره‌پنجم‌ چه بوده است؟

نداشتن منبع درآمد‌کافی به دلیل تورم، گرانی و کاهش چشکگیر ساخت وسازها درسطح شهر یکی از چالش های پیش روی شهرداری وشورای شهرزاینده رود به شمار می آید که با تلاش وکوشش فراوان درصدد جبران کمبود مباحث مالی شهرداری هستیم. یکی دیگرازمشکلات و چالش های پیش روی مدیریت شهری توسعه شهر و عدم فرهنگ سازی هم از طرف مسئولان و هم از سوی شهروندان بزرگوار درخصوص پیوند محلات شهر با یکدیگر و عدم مطرح نمودن محله گرایی خواسته ها بوده و به نظر حقیر تا زمانیکه این فرهنگ اصلاح نشود و بحث محله گرایی در شهر زاینده رود مطرح باشد نمی توان انتظار پیشرفت شهر را داشته باشیم، چراکه اتحا،انسجام و وحدت رمز موفقیت هر شهر در رسیدن به توسعه در حوزه های مختلف می باشد.

مشکلات پیش روی توسعه شهری زاینده رود را در کدام بخش‌ها می‌دانید؟

شهرزاینده رود به دلیل همجواری با حریم های مختلف همچون رودخانه زاینده رود،خطوط انتقال گاز،جاده اصفهان_ شهرکرد،خطوط انتقال برق فشارقوی و واقع شدن در کنار صنایع بزرگی مانند ذوب آهن،صنایع دفاع وشهرک صعنتی فولاد به طورکامل درمحدودیت قرارگرفته واین مسئله شهرداری ومردم شهررادچارمشکلات بزرگی کرده است.
طرح جامع شهر زاینده رود که قبلاً ه تصویب رسیده بود، متأسفانه مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشت و شهروندان در این خصوص دچار مشکلات متعددی شده بودند که با پیگیری های شورای شهر و شهردار محترم طرح تفضیلی و انتخاب مشاور در دستور کار قرار گرفت.

یکی دیگر از مشکلات شهر زاینده رود مهاجرت شهروندان ضلع جنوب شهر بوده که متأسفانه محل سکونت خود را رها کرده و این مسئله سبب شده عدم پیشرفت این محلات رقم خورده و به یک چالش نیز مبدل شود.

آلایندگی های ناشی از فعالیت صنایع بزرگ و متوسط که باعث الودگی آب وهوای منطقه نیزشده است یکی دیگر از چالش های پیش روی شهر زاینده رود به شمار می آید که به عنوان یک مطالبه نیز از سوی شهروندان همواره مطرح بوده و اعضاء شورای شهر در حد توان خود به دنبال احقاق حق شهروندان دراین مورد بوده و هستند.

بافت های فرسوده به عنوان یکی از چالش های مهم مدیریت شهر به شمار می اید برنامه شورای اسللامی شهر زاینده رود برای احیای بافت فرسوده شهری‌ چیست؟

تجدید حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بافت قدیمی، فرسوده و نامناسب شهری، دستیابی به شهری مشارکت‌مدار و پایدار و بازیابی بهینه هویت و ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و معماریِ ایرانی‌- اسلامی و ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان و گردشگران، چشم انداز تعریف شده در مدیریت شهری زاینده رود بوده است چراکه یکی ازمهمترین چالش های مدیریت شهری زاینده رود ارائه خدمات شایسته به شهروندان ساکن در بافت ای فرسوده شهر بوده از این رو شهرداری زاینده رود با توجه به اهمیت احیاء اینگونه بافت ها طرح‌های تشویقی قابل توجهی را با رویکرد مشارکت دهی مردم و صاحبان املاک ارائه کرده تا شهروندان بتوانند بافت فرسوده را نوسازی کند . باید توجه داشت که امروزه رویکرد از نوسازی و درجاسازی به بازآفرینی و ارتقا منزلت در بافت‌های فرسوده و بد مسکن تغییر کرده از این رو شهرداری در کنار تمام مشکلات مالی برنامه های قابل توجهی را در راستای ایجاد سرانه‌های محله و ایجاد پروژه محرک توسعه در نظر گرفته است تا در نهایت با بازسازی و ارتقای سطح زندگی مردم شاهد کاهش آسیب های اجتماعی دراین محلات باشیم.

یکی از خواسته های شهروندان زاینده رود بهره مندی از آب شرب تصفیه شده است، آیا مشکلات پیش روی طرح آبرسانی درمحلات پنجگانه شهرزاینده رود ازتصفیه خانه مرتفع شده است؟

بله، انتقال خط لوله آب تصفیه شده ازتصفیه خانه محله باباشیخعلی به محلات ضلع جنوبی شهر با پیگیری ورایزنی های فراوان از طریق اداره آبفای لنجان، شورای شهر و شهردارزاینده انجام گرفته است واکنون محلات ضلع جنوبی شهر نیزدارای آب شرب سالم هستند. تقویت فشار آب دو محله ضلع شمال شهر یکی دیگر از مطالبات شهروندان به شمار می آمد که این موضوع نیز از جمله دغدغه های اعضاء شورا و شهردار شهر زاینده رود بوده و باید از نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی و مدیر اداره آبفای شهرستان که از جمله مدیران جهادی و انقلابی این شهرستان هستند تشکر کرد که این مهم نیز به مرحله اجرا رسیده است.

شهر زاینده رود به دلیل عبور رودخانه زاینده رود از دل شهر همواره میزبان گردشگران بوده برنامه های مدیریت شهری برای توسعه گردشگری در این شهر چه بوده است؟

بی‌شک برنامه‌ریزی و انجام اقدامات عمرانی و فرهنگی در بافت ناکارآمد شهری به خصوص محورهای گردشگری و ابنیه‌های تاریخی، فرهنگی و گذرهایی که دارای هویت و قدمت بوده، علاوه بر رفع مسائل اجتماعی به موازات احیای کالبدی مؤثر، بر روند توسعه صنعت گردشگری نیز تأثیرگذار است . از این رو مدیریت شهری زاینده رود به دنبال آن بوده تا با تسهیل دسترسی مالکان، سازندگان و سرمایه گذاران و دست‌اندرکاران بتوانند پس از اخذ مجوزهای لازم با استفاده از حمایت‌ها، ارائه الگوها و مدل‌ها طرح های گردشگری خود را به مرحله اجرا برسانند.در این میان تقویت مشارکت های ساکنان بومی شهرزاینده رود در اجرای طرح های بوم گردی، اقامتگاهی به صورت ویژه پیگیری شده است، همچنین شهر زاینده رود ظرفیت بسیار خوب و مناسبی را برای ایجاد مجموعه های تفریحی_گردشگری،باغ رستوران،باشگاه سوارکاری داشته که برخی شهروندان نیز در این خصوص وارد میدان شده اند که قطعا با تبلیغات گسترده ای که باید در خصوص معرفی اینگونه اماکن گردشگری انجام گیرد در آینده ای نچندان دور شاهد جذب گردشگر داخلی وخارجی خواهیم بود.

مهمترین مصوبات شورای اسلامی شهر زاینده رود در مدت گذشته چه بوده است؟

تصویب فاز دوم اجرای فاضلاب شهری در شهر زاینده رود یکی از مصوبات مهم به شمار می آید که با پیگیری های صورت گرفته توسط اعضاأ شورا و شهرداری مبلغ 160 میلیاردريال جهت تکمیل پروژه بودجه تخصیص داده شده و 80 درصد روند اجرایی پروژه نیز تکمیل و ادامه آن نیز در حال اجرا است تا در سال های آینده شهروندان شاهد بروز مشکلات فاضلاب شهری در شهر نباشند.

مهمترین برنامه های مدیریت شهری زاینده رود در خصوص ارائه هرچه بیشتر خدمات شهری چیست؟

ایجادکارگاه های مزاحم شهری درخارج از معابر اصلی شهربرای افزایش آرامش وآسایش ساکنین و همچنین مبحث دامدارهای شهر در راستای اشتغال زایی، شروع بکارمجموعه رفاهی بین شهری درزاینده رود که بیش از150میلیاردریال توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری خواهد شد و در حال اجرا است،پیگیری احداث میدان ورودی شهرازسمت چمگردان سه راهی قایقرانی که در حال اجرا می باشد.

خرید و تملک10هکتاراز زمین آرامستان_ساخت غسالخانه، پیگیری تخصیص و تأمین اعتبار دولتی جهت ساخت کتابخانه شهر،تلاش و پیگیری درخصوص تأمین اعتبار دولتی برای تکمیل پروژه دبستان ارشاد، ترمیم، ساخت و راه اندازی اداره پست شهر،زیرسازی چمن مصنوعی که درآینده نزدیک چمن آن نصب می شود و مشارکت و تعامل با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخصوص مسکن مهر و برنامه ریزی برای مجموعه گردشگری از جمله برنامه های پیش بینی شده به شمار می آیند.

ارزیابی شما از فعالیت شورای اسلامی شهر زاینده رود چگونه است، و آیا به نظر شما شورای دوره پنجم موفق به پاسخگویی مطالبات شهروندان بوده است؟

شهر ساحلی زاینده رود از 5 محله تشکیل شده و طی ماه های اخیر نیز با پیگیری متعدد و تلاش جهادی اعضاء شورای اسلامی و شهردار زاینده رود و حمایت مسئولان ارشد شهرستان لنجان و نگاه ویژه فرمانده قرارگاه صنایع دفاع، شهرک شهید نامجو به شهر زاینده رود الحاق شد.

شهر زاینده به دلیل پراکندگی و وسعت بعد از زرین شهر از نظر وسعت دومین شهر لنجان به شمار می آید که در دل خود جمعیتی بالغ بر 13 هزار نفر را جای داده و به دلیل توپوگرافی محلات این شهر با چالش های متعددی روبه رو بوده اما با تلاش های صورت گرفته می توان گفت با وجود درخواست ها و مطالبات بالا شورای شهر موفق شده است طی مدت گذشته حدود80 درصد پاسخگوی خواسته های شهروندان درخصوص مباحث شهری باشد.

نباید این مهم را نیز به دست فراموشی سپرد که شورای دوره پنجم شهر زاینده رود در زمان آغاز فعالیت خود با حجم سنگینی از مطالبات کارگی مواجه بود چراکه شش ماه حقوق پرسنل به صورت معوقه پرداخته نشده بود و با تلاش های فراوان ورایزنی های انجام شده و باهمکاری شهرداری درراستای اقتصادمقاومتی توانستیم حقوق کارکنان رابروزرسانی کنیم.

درآخر آینده شهر زاینده رود راچگونه میبینید؟

باوجودمحدودیتهای فراوان من برای شهرم آینده خوبی رامیبینم وتمام دغدغه من توسعه وپایداری شهرزاینده رودباکمک ومشارکت مردم در همه زمینه های مختلف فرهنگی، عمرانی و اجتماعی می باشد.تمام مواردی که خدمتتان عرض کردم از ابتدای شروع کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای عزیز و بزرگوار درراستای اقتصاد مقاومتی می باشد.

گفت و گو: حدیث رعیتی


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار