به جای سبزه، سلامت خانواده را به هم گره بزنیم

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان گفت: هر یک از شهرهای مخلف ایران دارای آداب و رسومی منحصر به فرد هستند و که در بین آن ها آداب و آئین های نوروزی از جایگاه خاص و ویژه برخوردار هستند، ولی امسال به ناچار و به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم چاره ای جز حذف رسوم مذکور نداشتند.

احمد فتحی آداب و رسوم کهن را از جمله عناصر مهم فرهنگی جوامع مختلف دانست و اظهار کرد:
هر یک از شهرهای مخلف ایران دارای آداب و رسومی منحصر به فرد هستند و که در بین آن ها آداب و آئین های نوروزی از جایگاه خاص و ویژه برخوردار هستند، ولی امسال به ناچار و به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم چاره ای جز حذف رسوم مذکور نداشتند.
وی با اشاره به اقدامات یکی از سازمان های مردم نهاد شهرستان لنجان برای ثبت آیین شنبه گردش در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، افزود: از جمله آیین‌هایی که از دیرباز در شهرهای مختلف شهرستان لنجان رواج داشته و هنوز گرد فراموشی بر آن ننشسته است، رسم شنبه گردش بوده که در آن شهروندان در نخستین شنبه سال بار سفری یک روزه را بسته و به همراه خانواده به دامان طبیعت رفته و مدت زمانی هرچند کوتاه را در دشت و بیشه‌زارهای این شهرستان ساحلی سپری می‌کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: مردم شهرستان لنجان با درک بحران شیوع ویروس کرونا رسوم کهن خود همچون دید و بازدید نوروزی، یادی از گذشتگان در پنجشنبه آخر سال، شنبه گردش و ... پرهیز کردند و همراه با راهکارهای عملی مسئولان خصوصا مدیران شهری، با رعایت مباحث بهداشتی و ماندن در منازل به گونه ای عمل کردند که زنجیره انتقال شیوع ویروس کرونا قطع شود.
وی ادامه داد: سیزده به در نیز یکی دیگر از آداب و رسوم مردم ایران و من جمله شهرستان لنجان است که مردم در این روز به دامان طبیعت رفته و در هوای آزاد و کنار خانواده سپری می‌کنند.
فتحی ازدحام جمعیت در آیین سیزده به در را یکی از عوامل خطرساز جهت شیوع ویروس کرونا دانست و اضافه کرد: از گذشتگان نقل است که مردم دیار لنجان در سیزدهمین روز نوروز با انداختن سنگ و کلوخ انداختن در آب رودخانه این شعر را می‌خوانند:غم برو شادی بیا /محنت برو روزی بیا و معتقد هستند این مسئله باعث کاهش غم و غصه خواهد شد.
وی عنوان کرد: مردم شهرستان لنجان این بار نیز کما فی السابق با درک موضوع در خانه می مانند و خود را با بازی های دورهمی، مطالعه و دیگر سرگرمی ها مشغول می کنند تا عیش کرونا را تبدیل به عزا کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار