روایتی از اصفهانی‌ها و اعتمادی که به توانمندی معلولان دارند

پویشی مردمی" سهم من از بهشت" با رویکرد حمایت از اشتغال‌زایی و توانمندسازی معلولان و با هدف خرید و تجهیز ساختمان توانبخشی معلولان اصفهانی، از دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم شهر اصفهان است.

روایتی از اصفهانی‌ها و اعتمادی که به توانمندی معلولان دارند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، خیلی وقت‌‌ها ذهن خود را معلول می‌کنیم شاید به خاطر اینکه حس راحت‌تری نسبت به سایر مسائل پیدا می‌کنیم و قدر خیلی از چیزها را نمی‌دانیم اما در این میان دوستان زیادی در اطراف ما زندگی می‌کنند که از نظر پزشکی معلول نامیده می‌شوند؛ اما به قدری توانمند هستند که باید روزی به سازمان ملل رفت و اعلام کرد واژه "معلول" یا کلا از لغات پاک شود یا لااقل برای این افراد توانمند استفاده نشود.
افرادی که آن‌قدر خود را باور دارند که واژه کمرنگ "معلولیت" را هیچ وقت نمی‌بینند و به راهشان با اقتدار ادامه می‌دهند، از این دسته افراد در جامعه کم نداریم، افرادی که به قدری قوی هستند و خوب کار می‌کنند که هر کدام حرفی برای گفتن دارند.
فقط اعتماد کنیم
ما هم سعی می‌کنیم در این مطلب کمتر از واژه معلول برای این افراد استفاده و به‌جای آن از "افراد توانمند" نام ببریم شاید همین مطلب، سهم و نماینده کوچکی در درک جامعه از توانمندی این افراد باشد، افرادی که شاید اگر مسئولان و حتی جامعه به آن‌ها توجه منطقی و "اعتماد" که حرف اول را می‌زند داشت، آن‌ها خیلی بهتر توانایی خود را نشان می‌دادند.
متاسفانه باید گفت برخی نگرش‌ها و پیش داوری‌ها بیش از مشکلات جسمی مانع بروز توانمندی و پیشرفت "افراد توانمند" در جامعه شده است که می‌توان از "بی‌اعتمادی" به عنوان بارزترین مانع بر سر راه حضور فعال آن‌ها در اجتماع یاد کرد که در پی آن ممکن است ناکامی‌هایی را در زندگی اجتماعی و شغلی و در زندگی خصوصی برای این افراد به بار بیاورد.
خبرگزاری تسنیم پیش از این نیز با چنین افرادی گفت‌وگو داشته زهرا شومالی نابینای مطلقی که تابلو فرش می‌بافت و اسماعیل رفاهی نابینای مطلقی که به سایر نابینایان کامپیوتر و اینترنت آموزش می‌داد.
انجمن خیریه کودکان بهشت برای اعتماد آستین بالا زدند
اما در میان واژه‌های اعتماد و اعتمادسازی یک خبرخوب شنیدیم و آن خبر این بود که یک نهاد مردمی برای افرادی که معلول خانوده می‌شود و قرار شد ما آن‌ها را در اینجا "افراد توانمند" بنامیم ، آستین‌ بالا زده و "اعتماد" را معنا کرده است.
انجمن خیریه کودکان بهشت که یک انجمن غیردولتی، غیرانتفاعی و داوطلبانه فعال در اصفهان با هدف حمایت از معلولین جسمی حرکتی و ذهنی در حال خدمت رسانی به این عزیزان است.
این انجمن با پویش مردمی سهم من از بهشت با رویکرد حمایت از اشتغال‌زایی و توانمندسازی معلولان و با هدف خرید و تجهیز ساختمان توانبخشی معلولان اصفهانی، از دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم شهر اصفهان دعوت به همکاری کرد.
انجمن خیریه کودکان بهشت وارد بحث تغییر نگرش شده و تاکنون به گفته مدیر این انجمن، برنامه تغییر نگرش به نسبت خوب پیش رفته و شاهد تغییر نگرشی 50 درصدی مردم و مسئولان شده‌اند.
اشتغال‌زایی و کسب درآمد
بنفشه خاموشیان برای آینده و اشتغال‌زایی این افراد توانمند وارد بحث حرفه آموزی شده‌ تا آن‌ها در جهت یک حرفه‌ که توانایی دارند آموزش دیده و پرورش پیدا کنند تا در آینده بتوانند به صورت مستقل زندگی کنند.
برای آموزش محلی خریداری و مجوز فنی حرفه‌ای نیز درخواست شده تا فرزندان 15 سال به بالا در 7 رشته فعالیت خود را آغاز کنند، این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود. سال 94 مرکز حرفه آموزی آغاز به کار کرد و 83 نفر معلول جسمی حرکتی دختر و پسر آموزش دیدند. قرار شده بازارچه‌ای نیز در نظر گرفته شده که تولیدات کودکان معلول به فروش برسد.
انجمن خیریه کودکان بهشت به تازگی وارد بحث‌های خدمات توان‌بخشی و خدمات مشاوره‌ای کودکان و خانواده‌ها شده‌، 450 عضو ذهنی و جسمی را زیرپوشش قرار داده، در حالی که مجوز این انجمن استانی است اما هنوز وارد فعالیت‌های استانی نشده‌ و از نقاط دور شهر اصفهان مراجعه کننده و عضو دارند.
به گفته مدیر انجمن هزینه خریداری ساختمان برای اشتغال‌زایی حدود 800 میلیون تومان است و حدود 150 میلیون تومان نیز برای بازسازی نیاز است که در مجموع حدود یک میلیارد هزینه دارد البته ما در حال حاضر به دنبال تأمین 800 میلیون تومان برای خریداری هستیم که تا کنون حدود 300 میلیون تومان از سوی خیران تأمین‌شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار