حق‌الناس نباید در بورس عرضه شود

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه منابع شستا متعلق به کارگران است و این حق‌الناس نباید در بورس برای عموم عرضه شود، گفت: ما دارای سرمایه بین نسلی هستیم که باید این دارایی را به بهترین نحو ارتقا دهیم و تهدیدهای متصور شده برای آن را از بین ببریم.

«محمد رضوانی‌فر» امروز (سه‌شنبه) در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه منابع حاصل از عرضه‌های اولیه شامل دو بخش می‌شود، گفت: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده محسوب می‌شود بنابراین منابع حاصل از عرضه اولیه شستا متعلق به این سازمان است.
رضوانی‌فر اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی متناسب با برنامه‌هایی مانند ارتقاء کمی و کیفیت خدمات درمانی، خدمات ارائه به بازنشسته‌ها، مستمری بگیرها و کارگران که در دستور کار دارد از منابع حاصل از عرضه اولیه استفاده خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه محل مصارف منابع هم برحسب مصوبات تعیین شده، طبق اموری است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده است، گفت: این عرضه به توسعه آن بخش از برنامه‌های عمرانی، اصلاح پرتفوی و سرمایه‌گذاری مجدد کمک خواهد کرد و منابع حاصله هیچ ارتباطی به دولت ندارد.
مشارکت دو میلیونی سهامداران در عرضه اولیه شستا
وی افزود: برای عرضه اولیه ساز و کار و آیین نامه‌های مشخصی تعیین شده که طبق آن هشت درصد از این عرضه اولیه برای عموم مردم و دو درصد دیگر هم شامل صندوق های سرمایه گذاری می شود.
رضوانی فر افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته در عرضه اولیه فردا شاهد مشارکت بیش از دو میلیون نفر از سهامداران حاضر در بورس خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی و هیات مدیره برنامه‌هایی جهت تخصیص بخشی از منابع کنونی و آینده را به صندوق‌های بازنشستگان و کارگران دارد که این برنامه‌ها طراحی شده و در آینده اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه از ۱۸۸ شرکت مدیریتی شستا ۸۲ شرکت در چند وقت گذشته بورسی شدند، گفت: بیش از ۳۵ درصد از عرضه‌های اولیه سال گذشته در بازار سرمایه شامل شستا بوده که در سال جاری هم در حال انجام برنامه‌ریزی های لازم برای عرضه شرکت‌های دیگر مانند هلدینگ سیمان، ذغال پرورده طبس و ملارد شیر در بورس هستیم.
رضوانی فر خاطرنشان کرد: رایتل از جمله شرکت‌های بزرگی است که طبق برنامه ریزی شده صورت گرفته در آینده نه چندان دور در بورس عرضه خواهد شد.
خبرهای خوب برای کارگران و بازنشستگان
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه در جلسه ای که با هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی داشتیم تصمیماتی اتخاذ شده تا بخشی از سهام به مرور زمان در اختیار کارگران و بازنشستگان قرار بگیرد، گفت: میزان درصد سهام، نحوه واگذاری و نحوه تقسیط آن از اختیارات سازمان تامین اجتماعی است که به زودی خبرهای خوبی در این خصوص منتشر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در مورد عرضه شستا هیات مدیره سازمان و هیات امنا متعهد به عرضه ۱۲ درصد از سهام این شرکت بودند که ۱۰ درصد آن فردا عرضه می شود، افزود: از این ۱۰ درصد، هشت درصد به عموم مردم تعلق می گیرد و دو درصد دیگر متعلق به صندوق های سرمایه گذاری است، دو درصد باقیمانده هم در آینده متناسب با شرایط بازار عرضه خواهد شد.
رضوانی فر به بودجه‌ای که برای امسال در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: از آذر سال گذشته تدوین بودجه ۱۸۷ شرکت مدیریتی را شروع کرده‌ایم و تقریبا حدود یک ماه و نیم زودتر از سال‌های گذشته یعنی در اسفند ماه بودجه شرکت ها را ابلاغ کردیم.
عملکرد متفاوت شستا در سال ۹۸
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص جهش تولید گفت: با وجود اینکه به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد از رشد مقداری در تولید و فروش شرکت‌ها را شاهد بودیم اما با توجه به شعار مطرح شده برای سال ۹۹ بودجه برخی شرکت ها را با این نگاه اصلاح کردیم و تغییراتی در این زمینه ایجاد شد.
وی اظهار داشت: به صورت کلی چیزی حدود ۷۰ درصد از رشد فروش شرکت ها محقق شد که به صورت تجمیعی در سال ۹۸ درمقایسه با سال ۹۷، شاهد رشد حدود ۱۷۰ درصدی از سود خالص در این شرکت بودیم.
به گفته وی، عملکرد شرکت شستا در سال ۹۸ به مراتب متفاوت با سال های گذشته بوده است.
رضوانی‌فر با بیان اینکه عرضه زیرمجموعه های این شرکت زمینه اصلاح پرتفوی را فراهم می‌کند، افزود: ما در سال گذشته با هشت عرضه اولیه از هلدینگ صدر تامین همراه بودیم که در واقع معدنی و فلزی بودند و آخرین عرضه سیمان ساوه بود که انجام شد.
رضوانی‌فر بیان کرد: شرکت های دارویی، دارو پخش، ره آورد تامین و کپسول ژلاتین این ها مجموعه هایی بودند که سال گذشته بورسی شدند.
برنامه های پیش رو در شستا
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سامان دهی شرکت ها از جمله برنامه های اساسی است که شستا در حال انجام است، گفت: این اقدام به نوعی اصلاح پرتفوی تلقی می شود و ما برنامه ساماندهی در شستا را در ادغام، انحلال، بورسی کردن و خرید سهام جدید در نظر گرفته ایم.
وی با تاکید بر اینکه عرضه اولیه از جمله اقداماتی است که برای اصلاح پرتفوی و برای بهینه سازی پرتفوی انجام داده می شود، افزود: زمانی که گفته می شود ۳۵ درصد از عرضه های اولیه در سال گذشته انجام شده است به معنای پیشرو بودن ما در این اقدام بوده است.
وی اظهار داشت: مقوله ادغام از جمله اقداماتی خوب اقتصادی است که برای اصلاح پرتفوی برای کاهش هزینه ها، ارتقای تولید و بهبود عملکرد به کار گرفته می شود، سال گذشته موفق به ادغام شیمی تکس در شیمی باف، اسالم درچوکا و فیبر در چوب خزر بودیم که این برنامه کماکان ادامه دارد.
رضوانی فر خاطرنشان کرد: برخی از مجموعه هایی را که بنا به دلایلی از توجیه چندانی برای سرمایه گذاری برخوردار نبودند را واگذار کردیم که در این زمینه سال گذشته دو تا از شرکت های پروژه ای واگذار و در بخش دیگری هم انحلال صورت گرفت.
دارایی شستا باید شفاف باشد
وی با تاکید بر اینکه دارایی‌های شستا باید در ساختار شفاف قرار بگیرد تا پاسخگویی نسبت به این شفافیت افزایش یابد، اظهار داشت: باید تصمیم بگیریم نسبت به حفظ و ارتقای این دارایی بین نسلی اقدام کنیم یا اینکه این دارایی را در گوشه‌ای بگذاریم تا بعضا تصمیمات سیاسی و غیراصولی برای این دارایی‌ها اتخاذ شود.
مدیرعامل شستا با بیان اینکه این دارایی بین نسلی باید به شفاف‌ترین شکل ممکن اداره شود و بازدهی اقتصادی آن افزایش یابد، گفت: نباید اجازه دهیم فرصت سرمایه‌گذاری در بورس از دست برود، اگر نتوانیم برای این دارایی ارزش افزوده ایجاد کنیم معنی آن مرگ است.
رضوانی‌فر با اشاره به منابع حاصل از عرضه این سهام گفت: منابع حاصله قرار نیست به کسی به غیر از کارگران برسد و به طور قطع این منابع برای تامین اجتماعی است و باید صرف توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی شود.
مدیرعامل شستا با بیان اینکه عرضه سهام باعث می‌شود تا ارزش این دارایی واقعی شود و منابع حاصله از آن هم به ارتقای شفافیت مجموعه کمک کند. در این میان نگرانی وجود دارد که این منابع چگونه باید استفاده شود که به طور قطع به خود بدنه سازمان تامین اجتماعی می‌رسد و ذینفعان این مجموعه مالک این درآمدها هستند.
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا سازوکاری اتخاذ نشد که سهام فقط بین کارگران عرضه شود، گفت: این موضوع مسائل حقوقی به دنبال دارد چرا که این دارایی یک مال مشاع است در این خصوص بیمه شدگان قبلی و نیز افرادی که در حال حاضر حق بیمه می‌پردازند به عنوان صاحب دارایی محسوب می شوند.
رضوانی‌فر با بیان اینکه فردا تمام سهامی که عرضه می‌شود متعلق به نماد تامین اجتماعی است، اظهار داشت: درآمد حاصله صرف ارتقای کیفیت و کمیت خدمات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران خواهد شد و قطعا این عرضه به اصلاح پرتفوی مجموعه و سرمایه‌گذاری‌های مجدد کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار