دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز  در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت:مهم ترین علل سوزش  دست و پا شامل موارد زیر است:

دیابت: شایع‌ترین علت گزگز و سوزش دست و پا دیابت است. در واقع، در حدود ۳۰ درصد از تمام موارد، دیابت علت گزگز و سوزش دست و پا است. همچنین دیابت می‌تواند موجب نوروپاتی دیابتی شود و پاها، ساق پاها، بازوها، دستگاه گوارش، ران، باسن، و حتی سر را نیز مبتلا کند.

کمبود ویتامین: ویتامین E، B1، B6، B12  و نیاسین برای عملکرد صحیح اعصاب ضروری هستند. برای مثال، کمبودB12 می‌تواند  منجر به کم‌خونی حاد (آنمی) شود که از علل مهم نوروپاتی محیطی است. با این وجود، مصرف بیش از حد ویتامین B6 نیز می‌تواند موجب گزگز دست و پا شود.

فشار: پوشیدن کفش تنگ و یا نشستن بر روی پاها می‌تواند موجب بی‌حسی و یا گزگز پاها شود. این نوع از بی‌حسی که علت مشخصی دارد، با حذف عامل فشار، بهتر می‌شود و مشکل دیگری را ایجاد نمی‌کند.

سایر علت‌های گزگز و سوزش دست و پا

عدم جریان خون به دست و پا

گازگرفتن حیوانات

گزش حشرات، کنه، کک و عنکبوت

کمبود ویتامین B12 یا ویتامین‌های دیگر

آسیب عصبی به علت سرب، الکل، تنباکو و یا شیمی درمانی

ام. اس

تشنج

سکته

کم‌کاری غده تیروئید

پدیده رینود (باریک شدن رگهای خونی، معمولاً در دست‌ها و پاها)

این متخصص طب فیزیکی روش های برطرف کردن بی حسی در دست و پا را شامل موارد زیر دانست:

کمپرس گرم

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که بر روی منطقه بی‌حس شده کمپرس گرم بگذارید. این کار به افزایش جریان خون در منطقه بی‌حس کمک می‌کند. علاوه بر این، عضلات و اعصاب آن ناحیه را ریلکس خواهد کرد.

استفاده از لیف حمام

یک لیف حمام را در آب گرم فرو کنید با فشار دادن، آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را بر روی منطقه آسیب دیده به مدت ۵ تا ۷ دقیقه قرار دهید.

این عمل را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که بی‌حسی آن ناحیه از بین برود.

همچنین می‌توانید از یک دوش آب گرم لذت ببرید و یا از یک پد گرماساز برای کاهش درد و ناراحتی استفاده کنید.

ماساژ

هنگامی که بی‌حسی رخ می‌دهد، ماساژدادن دست و پای خود، یکی دیگر از راه‌های آسان برای مقابله با این مشکل است. این کار با افزایش گردش خون باعث کاهش بی‌حسی آن ناحیه می‌شود. علاوه بر این، به تحریک اعصاب و عضلات کمک می‌کند، در نتیجه موجب بهبود عملکرد کلی آنها می‌شود.

برای این کار مقداری زیتون گرم، نارگیل و یا روغن خردل را در کف دست خود قرار دهید. آن را در منطقه بی‌حس بگذارید، سپس با حرکت دایره‌ای بوسیله انگشتان دست خود، منطقه بی‌حس را به مدت حداقل ۵۵ دقیقه محکم ماساژ دهید و در صورت نیاز این عمل را تکرار کنید.

بالا بردن دست یا پای بی‌حس

بلند کردن دست‌ها و پاها برای کاهش بی‌حسی ناشی از گردش خون ضعیف، مفید خواهد بود. این در حالی است که بالا بردن منطقه بی‌حس به مدت چند دقیقه به بهبود گردش خون کمک خواهد کرد. هنگامی که جریان خون در منطقه آسیب دیده به حالت عادی برگردد، بی‌حسی آن برطرف خواهد شد.