جادوی قصه گویی درارتباط سالم نسل قدیم و جدید

اولین باری که خانم نفیسی را دیدم، ایشان در برنامه‌ای در حال بازگو کردن یک قصه قرآنی بودند. لحن خوش و آرامش ایشان مرا جذب خودش کرد. آرامشی که در کلامشان وجود داشت، مرا از دنیای شلوغ و پر دغدغه‌ام برای دقایقی دور کرد.

جادوی قصه گویی درارتباط سالم نسل قدیم و جدید

پونه پارسا (مربی در مرکز روزانه سالمندان رنگین‌کمان سپید)/اصفهان امروز: اولین باری که خانم نفیسی را دیدم، ایشان در برنامه‌ای در حال بازگو کردن یک قصه قرآنی بودند. لحن خوش و آرامش ایشان مرا جذب خودش کرد. آرامشی که در کلامشان وجود داشت، مرا از دنیای شلوغ و پر دغدغه‌ام برای دقایقی دور کرد.

بعدها به‌موجب آشنایی بیشتر با خانم نفیسی پی بردم که رابطه‌شان با نوه‌های خود بسیار جالب است. نوه‌های که باوجود بازی‌ها و سرگرمی‌های جذاب مجازی، کمتر به بازی‌های سنتی و شنیدن داستان‌ها و افسانه‌ها دل می‌دادند، اما صبر و حوصله و ذهن خلاق این مادربزرگ آن‌ها را جذب خودکرده است.

ایشان برای ارتباط بین دو نسل راه گشایی کردند. این ارتباط بین دو نسل، مادربزرگ را سرحال و خلاق‌تر می‌کند و هم باعث انتقال کوله باری از تجربه به نسل جدید می‌شود. جوان‌ها و نوجوانانی که با قصه، بیشتر از نصیحت و شعار ارتباط برقرار می‌کنند و این بهترین راه غیرمستقیم آموزش است.

در صحبت با خانم نفیسی این را یافتم که دانستن ضرب‌المثل‌ها و داستان‌های قدیمی می‌تواند به فهماندن و رساندن پیام مطالب سخت و پیچیده بسیار کمک کند.

این روزها همه ما بسیار زیاد درگیر فضای مجازی شده‌ایم، با تمام فواید و سرعتی که این دنیا در انتقال پیام‌ها دارد، اما باعث شده تا از دنیای داستان و قصه و مثل‌ها و حکایات و البته دورهمی های ساده و مؤثر سال‌های قبل فاصله بگیریم.

داستان‌هایی که از زبان مادربزرگ‌ها می‌توان شنید و علاوه بر سرگرمی و سفر به دنیای خیال، درد دل‌ها و نکات آموزشی و تربیتی فراوانی را هم آموخت.

دورهم جمع شدن خانواده (جوان‌های دیروز و امروز) و قصه‌گویی و خواندن شعر توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عاملی باشد برای ارتباط مفید و مؤثر بین نسلی، ارتباطی که باوجود فضاهای مجازی و سرگرمی‌های مدرن دیگر این روزها کم‌کم رو به فراموشی رفته است.

شاید بهتر است به یاد بیاوریم که نوه‌ها از کوچک و بزرگ به دور مادربزرگ می‌نشستند و سراپا گوش می‌شدند از برای شنیدن داستان و افسانه‌ای جالب دیگر و همین راهی می‌شد برای اینکه پدربزرگ و مادربزرگ هم احساس خوشی داشته باشند در ارتباط باحال و هوای تروتازه جوانی.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار