شعر در هیئت خود می تواند یک فرهنگ کامل را به نسل های بعدی و مخاطبان منتقل کند

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان گفت:محتشم کاشانی با شعر خود صحنه واقعه کربلا را با هنر والای خود بسیار سوزناک، رسا و جامع، به تصویر کشیده که هر شنونده را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا شعر در هیئت خود می تواند یک فرهنگ کامل را به نسل های بعدی و مخاطبان منتقل کند.

شعر در هیئت خود می تواند یک فرهنگ کامل را به نسل های بعدی و مخاطبان منتقل کند

علی اکبر محمودی در محفل شعر کریم اهل بیت(ع) با اشاره به جایگاه شعر در دین مبین اسلام اظهار کرد: یکی از اصلی ترین موضوعات در مقوله هنر اسلامی، توجّه به ویژگی های هنرمند است چراکه هنری او، آیینه و تجلّی اندیشه ها و آرمان ها و کمال مطلوب مورد نظر هنرمند است و به همین دلیل است که کلام الهی در تبیین موضوعات مربوط به «شعر» بر اصلی ترین ویژگی های شاعر و یا هنرمند تأکید دارد.

وی افزود: نکته جالب توجه ان است که در قرآن کریم از میان همه رشته‌ها و موضوعات هنری، درباره شعر و شاعری اظهارنظر شده است.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تصریح کرد: پیش از اسلام در سرزمین حجاز و عربستان هنر شاعری و ادبیات عرب در اوج خود بود، تا جایی که مردم اغلب اشعار زمان جاهلیت را به دلیل اهمیت زیادی که برای آن‌ها داشت حفظ بودند و در تاریخ آمده برخی افراد خانه خود را فروخته و پول آن را به شاعری می‌دادند تا رجزی را در قالب شعر به نام آن‌ها بنویسد، تا در جنگ‌ها آن را بخوانند .

وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با این پیشینه ادبیات عرب، برخی از مردم بر این باور بودند که کلام پیامبر(ص) یا همان آیات قرآن اشعاری است که زاده خیال بافی ایشان است و آیات شیطانی هستند از همین رو به پیامبر(ص) می‌گفتند تو کلمات را جادو می‌کنی و ساحر هستی، در حالی که آیات پایانی این سوره حقانیت گفتار رسول خدا(ص) را در مقابل تهمت‌های دیگران اثبات می‌کند .

محمودی اضافه کرد: خداوند در این آیات قرآن را از شعر خیالبافانه و دروغ مبَرا دانسته و خط و مشی رسول اکرم(ص) را از راه شعرا جدا می‌داند و باید به این مهم توجه داشت که به طور کلی قرآن شعری را که دور از تعقل و همراه با خیال‌بافی، دروغ و در مسیر شیطان است را نفی می‌کند و شعری که در راه ایمان به خدا و اهل بیت(ع) بوده و صدق گفتار دارد را خوب می‌داند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه شعر شاعران متعهد در وصف معصومین از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، عنوان کرد: جایگاه شعر شاعران متعهد در وصف معصومین به خاطر تأثیر گذاری عمیق و وسیع در مخاطب و ماندگاری بیشتر زبان شعر و هنر در حافظه انسان ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به طور مثال شعر محتشم کاشانی در وصف صحنه عاشورا به هیچ وجه قابل مقایسه با کارهای هنری دیگر نیست.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان بیان کرد: محتشم کاشانی با شعر خود صحنه واقعه کربلا را با هنر والای خود بسیار سوزناک، رسا و جامع، به تصویر کشیده که هر شنونده را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا شعر در هیئت خود می تواند یک فرهنگ کامل را به نسل های بعدی و مخاطبان منتقل کند .

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که باید مورد توجه شاعران جوان قرار گیرد مسئله معصوم‌شناسی یا امام‌شناسی در شعر است؛ درست است که هرکس باید با توانایی‌های خودش شعر بسراید اما برای شاعران مذهبی ضرورت داردکه سیره ائمه(ع) را مطالعه کنند و با معرفت به این ذوات مقدسه(ع) شعر بسرایند .

محمودی اذعان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها در دیدارها و فرمایشاتشان، راجع به مبحث کیفیت و ماهیت شعر و آثار ادبی، اشاره‌های فراوانی نسبت به دقت در غنای علمی و کیفی آثار داشته‌اند لذا باید توجه داشت که پرداختن شاعران به مباحث ارزشی با محتوای غنی انسانی و دینی و مضمون یابی‌ها و مضمون آفرینی‌ها، از ویژگی‌های اصلی شعر و هنر اسلامی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد .

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند شاعران بیشتر به شخصیت، صفات، کرامت‌ها و زندگی ائمه اطهار (ع) بپردارند ایشان فرمودند مدح و مصیبت ائمه (علیهم‌السلام) بخش مهمی از شعر دینی است، اما در این بخش باید سخنان معقول، منطقی و برخاسته از نگاه و سلیقه‌ی درست به‌ کار برده شود و از برداشت‌های عامیانه و سطحی، و بیان مسائل جعلی و توهمی پرهیز شود لذا این مهم نیز همواره باید مورد توجه شاعران کشور بخصوص نسل جوان ما قرار گیرد.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تاکید کرد: مقام معظم رهبری طرح مسائل غلط و خلاف آموزه های دینی و قرآنی را در شعر آیینی جایز نمی دانند و بر این دقیقه پای می فشارند که شعر اصیل دینی باید متکی و مستند به معارف حقه‌ الهیه باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی شعر آئینی را به مسائل امروز جهان اسلام گره زده است، گفت: امروز گروه‌های تکفیری از جمله داعش سعی دارند چهره خشنی از دین و ائمه اطهار(ع) به جهانیان ارائه دهند و اسلام را دینی خشونت طلب و خردستیز معرفی کنند، لذا باید از همه ظرفیت‌های شعر آیینی برای مقابله با چنین ذهنیت های غلط استفاده کرد لذا باید با استفاده از زبان فاخر و تاثیرگذار شعر، جهل ستیزی و اندیشه مداری دین اسلام را به نمایش گذاشته و ارزش هایی همچون صلح، آزادی ، عدالت، مردم داری و ... که ریشه در آموزه های دینی و قرآنی دارد را با خلق آثار فاخر برای جهانیان به نمایش گذاشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار