وجود پنبه و پشم در حلیم از شایعه تا واقعیت/ بازرسی ها 24 ساعته انجام می شود

در پی انتشار خبر وجود پنبه در حلیم، مسوولان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صحت این موضوع را تکذیب کردند.

وجود پنبه و پشم در حلیم از شایعه تا واقعیت/ بازرسی ها 24 ساعته انجام می شود

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، فیلمی که در فضای مجازی گشت شائبه های بسیاری را مبنی بر وجود پنبه در حلیم یک حلیم فروشی ایجاد کرد. روزگاری که حلیم پای ثابت سفره های افطاری مان بود آرام آرام می رود که به دست فراموشی سپرده شود. د ر پی انتشار این فیلم در فضای مجازی ایمنا به برر سی صحت و سقم این موضوع پرداخت.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: تمامی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در ایام ماه مبارک رمضان با بنری متحدالشکل که روی ان مجوز رسمی از اتحادیه و وزارت بهداشت درج شده اقدام به فعالیت و پخت و فروش حلیم و آش می‌کنند و هیچ گونه نگرانی از بابت خرید برای مردم وجود ندارد.

مهدی رفیعی در ادامه افزود: دید و بازدید و بازرسی ها از مراکز تولید انواع آش و حلیم به صورت شبانه روزی انجام می شود و تا کنون به تخلفی از وجود پنبه و یا پشم گوسفند در حلیم و آش برخورد نکرده ایم.

وی با اشاره به تحت نظارت بودن مراکز توزیع غذا گفت: ممکن است به تخلف هایی مانند نداشتن روپوش برخورد کرده باشیم ولی تاکنون موارد مبنی بر وجود پنبه در حلیم مشاهده نشده و صحت ندارد.

وی افزود: لازم به ذکر است که همه غذاهای سنتی فقط باید از رستوران ها ومراکز توزیع دارای مجوز بهداشت و مجوز صنف مربوطه تهیه شوند زیرا این اماکن به شدت تحت نظارت صنف و بهداشت هستند و در صورت بروز کوچکترین تخلف بلافاصله پیگرد های قانونی انجام می گیرد.

رفیعی تاکید کرد: بازرسان ما شبانه روز فعال هستند و به این واحدها سرکشی می کنند. اگر موردی باشد گزارش خواهند کرد.

تاکنون گزارشی از وجود پنبه در حلیم در اصفهان گزارش نشده است

همچنین معاونت غذا و داروی اصفهان صحت این موضوع را تکذیب کرده و اعلام کرد تاکنون نامه و گزارشی از این دست تخلفات به آنها ابلاغ نشده است.

وجود پنبه در حلیم یک شایعه و دروغ محض است

رئیس اتحادیه کبابی و بریانی اصفهان با تکذیب شایعه وجود پنبه و پشم در حلیم به خبرنگار ایمنا ، گفت: خوشبختانه اداره بهداشت نیز این شایعه را رد کرده و موردی از این تخلف در اصفهان مشاهده نشده است.

احمدرضا اخوان ارجمند در خصوص شایعه وجود پنبه و پشم در حلیم که طی چند روز گذشته فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است، اظهار داشت: به جرات تاکید می کنم که چنین موضوعی صحت ندارد چرا که اگر پنبه را زیر آب بگیریم این شکلی نمی شود.

وی با بیان اینکه گوشت گردن پخته، سفید می شود، تاکید کرد: اگر به فرض مثال آشپزی در حلیم خود پنبه بریزد این غذا در پخت از بین می رود و قابل ارائه به مشتری نیست.

رئیس اتحادیه کبابی و بریانی اصفهان با تاکید بر اینکه تنها وجود گوشت در حلیم باعث "کش‌دار" شدن این غذا می شود، گفت: از سویی برخی عنوان کردند که پشم در حلیم وجود دارد اما موضوع نیز صحت ندارد و اگر در غذا محتویاتی همچون پنبه و یا پشم ریخته شود، حلیم به اصلاح آشپزها "نمی گیرد" و از بین می رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه پیش تر شایعه وجود سیرابی در حلیم مطرح شد، تصریح کرد: اگر در حلیم سیرابی استفاده شود بوی بد آن در غذا مشخص است؛ بنابراین این موضوع نیز از سوی ما تکذیب می شود.

اخوان ارجمد با تاکید بر اینکه نظارت ویژه ای بر عملکرد حدود ۵۰۰ واحد صنفی آش و حلیم در اصفهان داریم، گفت: علاوه بر ۱۳ بازرس ناظر اتحادیه، بازرسی اصناف، بازرسی صنعت، معدن و تجارت و همچنین بازرسی اداره کل بهداشت بر واحدهای پخت آش و حلیم در اصفهان نظارت دارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فلیم و شایعه وجود پنبه و پشم در حلیم که توسط یکی از شهروندان در فضای مجازی مطرح شده تنها موجب تضعیف فعالان این صنف می شود، تصریح کرد: خوشبختانه اداره بهداشت نیز این شایعه را رد کرده و موردی از این تخلف در اصفهان مشاهده نشده است.

رییس اتحادیه حلیم فروشان کشور: نگرانی از بابت خرید حلیم برای مردم وجود ندارد

این درحالیست که حسین محمدی، رییس اتحادیه حلیم فروشان کشور هم در خبری وجود پنبه و پشم در حلیم را خلاف واقع عنوان کرد و گفت: چند روزی است که در فضای مجازی کلیپی مبنی بر وجود پنبه و الیاف در حلیم منتشر شده که کاملا خلاف واقع بوده و به نوعی توهین به شعور مردم ایران است چرا که وجود هر گونه الیاف اعم از پشم، پنبه مو یا الیاف صنعتی به طور کامل و واضح در غذا مشخص و قابل تشخیص است.

وی افزود: تمامی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در ایام ماه مبارک رمضان با بنری متحدالشکل که روی ان مجوز رسمی از اتحادیه و وزارت بهداشت درج شده اقدام به فعالیت و پخت و فروش حلیم و آش می‌کنند و هیچ گونه نگرانی از بابت خرید برای مردم وجود ندارد و بنده به عنوان رئیس اتحادیه اعلام می دارم که من تمام مسئولیت صحت نداشتن این شایعه را به پشتوانه ۴۰ هزار واحد این صنف در سراسر ایران کاملا پذیرا هستم.

محمدی تاکید کرد: این نوع شایعات برای تخریب غذای سنتی ایران صورت می‌گیرد و بیشتر به دنبال ترغیب مردم برای استفاده از غذاهای فست فودی و پاستاها هستند که برای سلامت و جان مردم مضر است اما مردم ما هوشیار هستند و درست انتخاب می کنند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار