افزایش نظارت های بهداشتی بر مراکز عرضه مواد غذایی

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که نظارت ها بر واحدهای عرضه کننده مواد خوراکی و غذایی در سال های ۹۵ و ۹۶ نسبت به گذشته تشدید یافته است، افزود: در حال حاضر بازرسین می توانند با در دسترس بودن دستگاههای ارزیاب ، در همان محل مواد مورد نظر را نمونه برداری و آزمایش کنند.

افزایش نظارت های بهداشتی بر مراکز عرضه مواد غذایی


به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری خود در خصوص نظارت بر واحدهای عرضه کننده زولبیا و بامیه و حلیم و آش در ماه مبارک رمضان گفت: در این راستا تلاش بر این است که فرهنگ عمومی مردم و فروشندگان مجاز این مواد خوراکی در خصوص رعایت موارد بهداشتی ارتقا یابد و مردم خود نیز نظام خودکنترلی داشته باشند.
قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر این که نظارت ها به دو صورت سیستماتیک و مقطعی است، افزود: حل مشکلات به صورت سیستماتیک است به طور مثال در حال حاضر که سرانه مصرف نمک در کشور ما از حد استاندارد مجاز، بالاتر است به صورت سیستماتیک میزان نمک مصرفی را در مواد خوراکی مثل نان کاهش می دهیم.
حریچی افزود: مثلا در مورد نان، باید کیفیت آرد مصرفی به منظور کاهش استفاده در میزان نمک مصرفی بالاتر رود و یا اینکه نانواها وقت بیشتری برای خمیر نان خود بگذارند.
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که نظارت ها بر واحدهای عرضه کننده مواد خوراکی و غذایی در سال های ۹۵ و ۹۶ نسبت به گذشته تشدید یافته است، افزود: در حال حاضر بازرسین می توانند با دردسترس بودن دستگاههای ارزیاب که در اختیار دارند در همان محل مواد مورد نظر را نمونه برداری و آزمایش کنند.
حریرچی با اشاره به این که بخشی از نظارت ها توسط صنف صورت می گیرد، افزود: نظارت بر مراکز غیر مجاز عرضه مواد خوراکی مثل حلیم و آش کمی مشکل است و باید این مراکز غیر مجاز که بعضا می تواند در کنار خیابان به توزیع آش و حلیم بپردازند را به مراکز مجاز برد و بهتر است از مراکز مجاز عرضه مواد خوراکی و غذایی خریداری شود.
وی افزود: در حال حاضر ۷۴ درصد نانوایی ها مطابق با استاندارد تعیین شده پخت می کنند و موارد مطرح شده در استاندارد را رعایت می کنند.
حریرچی در خصوص درمان و حمایت وزارت بهداشت از درمان کودک بیماری که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی تصویرش خبر ساز شده بود، گفت: درمان برخی از بیماری های نادر و صعب العلاج بسیار پر هزینه است و برای این کودک حمایت نظام بهداشتی و درمانی و حمایت انجمن های خیریه در حوزه سلامت وجود دارد.
وی افزود: همه کارهای درمانی وی به صورت رایگان انجام شده، فقط آنها برای ارسال نمونه به آزمایشگاه آلمان و ایاب و ذهاب، هزینه ای متقبل شده اند که به دستور وزیر بهداشت آن هزینه هم به خانواده وی مسترد شد و همچنین انجمن های خیریه و NGO ها نیز حمایت خود را در مورد درمان و هزینه های آن اعلام کردند
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر گمانه‌زنی‌های فضای مجازی در خصوص احتمال تصدی پست وزارت بهداشت توسط خود، این اظهارات را شایعه فضای مجازی دانست و گفت: افرادی که برای وزارت مطرح می‌شوند صرفا گمانه‌زنی است و شخص رییس جمهور تاثیرات اصلی را خواهد گذاشت و توصیه می‌کنم به این موارد توجه نشود؛ زیرا نه با من و نه با کسی در خصوص پست وزارت صحبت نشده است.
حریرچی با اشاره به رضایت‌مندی مردم از عملکرد وزیر بهداشت فعلی گفت: با توجه به استقبال افکار عمومی، اصرار بر این است که خود دکتر هاشمی این پست را تقبل کنند. حتی خیلی از گروه‌ها تلاش می‌کنند که خود دکتر هاشمی قبول کنند و ادامه بدهند.
قائم مقام وزیر بهداشت درباره ادامه یافتن طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم نیز گفت: این گروه تمام تلاش خود را برای ارتقای طرح تحول و ادامه آن انجام خواهد داد و با توجه به حمایت رییس جمهور و معاون اول از طرح تحول سلامت، این طرح در دولت بعدی نیز ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره ادامه یافتن طرح تحول سلامت با همین شکل فعلی یا اصلاحات محتمل در این طرح تاکید کرد: هیچ طرحی نمی‌تواند در کشوری انجام شود و بدون اشکال باشد؛ بنابراین باید اشکالات آن برطرف شود.
حریرچی در خصوص آمادگی برای شب های احیا، گفت: باید محل ها و مکان هایی که برگزار کننده این مراسم هستند توصیه های بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و از بروز حوادث احتمالی مثل بروز آتش سوزی نیز پیشگیری کنند.
وی در ادامه در مورد توریسم درمانی و توسعه آن با تاکید بر این که توریسم درمانی باعث رشد اقتصادی می شود، گفت:مراجعات زیادی از شیعیان کشورهای حوزه خلیج فارس به بیمارستان های کشور بویژه مشهد شده است که رقم قابل توجهی است اما ایده آل نبوده و باید تلاش کرد تا این میزان مراجعات بیشتر شود.
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این که توریسم درمانی موجب رونق سایر بخش ها می شود، افزود: البته توریسم درمانی تا زمانی خوب است که به سلامت و روند درمان مردم کشور آسیبی وارد نشود چراکه اولویت اول ما سلامت مردم ایران است و هر اقدامی که مانع رسیدگی به سلامت و درمان مردم شود مناسب نخواهد بود.
حریرچی در پایان ضمن اشاره به استانداردهای درمانی بالا در کشور افزود: نظارت بر توریسم درمانی کمی مشکل است و برخی مراکز ممکن است خدمات درمانی کم کیفیت به توریسم ارائه دهند که هم به ضرر آن مرکز خواهد بود و از طرفی کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد ...

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار