تابلوهای بدقواره سیمای اصفهان را می خراشند

با گذری در خیابان‌ها و نگاهی به در و دیوار شهر درمی‌یابید که هر کس به میل و سلیقه خود در هر ابعاد و رنگی که دوست داشته‌، در و دیوار این شهر را با تبلیغات رنگارنگ به زشتی آراسته است.

تابلوهای بدقواره سیمای اصفهان را می خراشند

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به مقوله زیبایی شهر توجه به حقوق شهروندی برای پذیرفتگی نیازهای روحی، روانی و جسمی شهروندان در محیط‌های شهری است که در دنیای امروز با تغییر سبک زندگی این مقوله اهمیت بیشتری از قبل در حوزه شهرسازی دارد.

زیبایی شهر، تغییرپذیری نسبی و متاثر از عقاید، مدل‌های فرهنگی، سبک زندگی و سلیقه‌های معقول است اما تابلوهایی از گوشه و کنار سرک می کشند که دیدگان هر رهگذر را آماج گیجی و تصاویر ناهمگون می کنند و شکل و شمایل بسیاری از این نمادها با فرهنگ اصفهان جور نیست.

شهری که خوب طراحی شده باشد به شهروندان خود انبساط خاطر می‌دهد و آنها را به محیط شهر علاقه‌مند می‌کند و به واسطه همین علاقه‌مندی در نگهداری شهر کوشا می‌شوند. طراحی شهر و رنگ و نگارها باید با خواسته‌های شهروندان هماهنگ و برای آنها قابل قبول باشد .

در مورد نقش فضاهای شهری در زیبایی شهری نظرات متفاوتی مطرح می‌شود همانند این نظر که فضاهای شهری باید مطابق و هماهنگ با ایده شهروندان طراحی و زیباسازی شود .

البته زیباسازی منظر و گرافیک شهری یک کار تیمی است و باید همه مردم و مدیران و کارشناسان در آن همکاری داشته باشند، تا شهر به سلامت بصری برسد.

یک استاد گرافیک در اصفهان با اشاره به اینکه اولین بحث سالم کردن منظر شهر پالوده کردن آن است، اظهار می کند: یعنی باید عناصر اضافی حذف و علف های هرز هرس شوند هر چیزی در جای صحیح خود قرار گیرد.

میرمقتدایی بر این باور است که رسیدن به منظر شهری سالم بدون داشتن دید علمی که با مشورت مدیران شهری با مشاوران متخصص گرافیک محیطی پدید می آید میسر نیست.

این استاد گرافیک ادامه می دهد: در بازار اصفهان که وارد شویم بدون استفاده از هیچ تابلویی فضای بازار را حس می کنیم، در گذشته بازارهای قدیمی معرف محصولات خود بود ودرآن تابلویی وجود نداشت.

وی اضافه می کند: باید ببینیم چرا تابلوها چند متری شده و باز معرف مشاغل ما راهنمای خوبی برای توسعه کسب و کار نیست.

میرمقتدایی با بیان این مطلب که در قدیم لنگ نصب شده در حمام تابلوی حمام بوده است، تصریح می کند: امروزه تابلوها بزرگتر شده ولی مغازه ها دیده نمی شوند زیرا از فلسفه شرقی و نمادها و المانهای زیبای آن به خوبی در گرافیک شهری بهره نگرفته است.

وی اظهارمی کند: باید الگوهای گذشته در گرافیک شهری کنار گذاشته شوند و گرافیک محیطی شرقی و سنتی خود را احیاء کنیم زیرا گرافیکی که با علم روز رشد نکند، بیمار است.

توجه ویژه به ساماندهی تبلیغات شهری ضروری است

ساماندهی تابلوهای شهری در کنار زیباسازی شهری امری مهم است و به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان باید نسبت به ساماندهی تابلوهای شهری توجه داشته باشیم .

عبدالرسول جان‌نثاری با بیان اینکه با توجه به اقدامات ارزنده سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، بودجه‌ خوبی به بخش زیباسازی شهرداری اصفهان اختصاص داده شده است، می گوید: این اقدام زمینه‌ساز انجام اقدامات خوبی در سطح شهر و زیبای بصری اصفهان بیش از گذشته خواهد شد.


وی ساماندهی تابلوهای شهری در کنار زیباسازی شهری را نیز امری مهم خوانده و اضافه می کند: باید توجه داشت که در گذشته نسبت به ساماندهی تابلوهای شهری غافل بوده‌ایم و از این پس باید به این امر توجه داشته باشیم.

جان‌نثاری با اشاره به اینکه تابلوهای بزرگ و ناهمگون در سطح شهر اصفهان سیمای این شهر را مخدوش ساخته است، تاکید می کند: باید توجه داشت که هر کس در اندازه توان خود شهر را اشغال کرده و نباید این رویکرد ادامه داشته باشد.

وی استفاده از سیاست‌های تشویقی برای ساماندهی فضای شهر و زیباسازی آن را امری ضروری دانسته و خاطرنشان می کند: برای بحث زیباسازی باید به مقوله مشارکت مردمی اهمیت ویژه بدهیم و مردم برای قسمت‌های مشرف به گذر نماد خوبی انجام می‌دهند و برای سایر وجوه با یک پلاستر ساده کارشان را رها می‌کنند.

تابلوهای شهری نصب شده در شهر هیچ تناسبی با هم ندارند

تابلوهای تبلیغاتی با اندازههای غیر معقول و غیر متجانس، بدون تناسب و شکل درست و حسابی، صرفا برای کسب درآمد در جای جای این شهر قد علم کرده اند. متاسفانه به جای اینکه این ابزار تبلیغات، وسیله ای برای زیباسازی شهر باشد، خود باعث ایجاد بحرانی برای آن شده است.

در واقع تنها دستاورد این تابلوهای ناهمگون و بدقواره که با سایز های مختلف بر در و دیوار این شهر نصب شده، آشفتگی بصری است.

رییس اداره گرافیک شهری شهرداری اصفهان در خصوص قوانین و ضوابط نصب تابلوهای تبلیغاتی شهر، می گوید: در شهر ما هیچ تناسبی بین تابلوهای نصب شده نیست و هر کدام با عناوین و اندازه های مختلف نصب شده و انگار که هیچ ساماندهی در این باره وجود ندارد.

احمدرضا آقابابایی در گفتگو با خبرنگار " ایمنا " تاکید می کند: طبق قوانین، ساماندهی تابلوهای شهری به شهرداری ها سپرده شده است و بر همین اساس طی سنوات گذشته مصوباتی از شورای اسلامی شهر اخذ کرده ایم.

وی ادامه می دهد: کلیه اصناف مطلع هستند که با توجه به مکاتباتی که با واحدهای صنفی انجام شده، باید ضوابط تعریف شده در این رابطه را رعایت کنند و تابلوهای یکنواخت و زیبایی را در رابطه با صنف خودشان داشته باشند اما متأسفانه در این بخش سلیقه ای برخورد می شود.

رییس اداره گرافیک شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تکنولوژی های جدید و رقابت ها باعث مخدوش شدن چهره شهر شده است، اظهارمی کند: نمایی که توسط شهرداری مورد تایید قرار می گیرد، باید پیش بینی محل نصب تابلو شده باشد اما متأسفانه این امر بعد از این اتفاقات شکل می گیرد و مغازه ها به فکر نصب تابلو می افتند و این تابلوهای جدید چهره نماها را نیز مخدوش می کند.

وی تصریح می کند: البته نظارت میدانی در این رابطه وجود دارد و مدیریت کنترل و نظارت در شهرداری مناطق ۱۵ گانه مسئولیت این امر را به عهده دارند.

آقابابایی ادامه می دهد: متاسفانه تابلوهایی که در شهر نصب می شوند به صورت موقت است که این تابلوهای موقت یا به درختان و یا به اطراف مغازه آویزان می شوند و این جزء عوامل مخدوش کننده سیمای شهری و اقدامی غیر قانونی است.


به گفته وی، قراردادن تابلو بر روی پشت بام مغازه ها ممنوع است و تابلوهای ال ای دی که عمود به ساختمان نصب می شوند و چشم شهروندان را اذیت می کند نیز ممنوع است و قطعاً اصناف از این موضوع اطلاع دارند اما متأسفانه به درستی قوانین را رعایت نمی کنند.

رییس اداره گرافیک شهری شهرداری اصفهان در خصوص نحوه برخورد با واحدهای متخلف اعلام می کند: طبق ضوابطی که برای شهرداری اصفهان تعیین شده است این نهاد با اخذ مجوزهای لازم از دیگر نهادهای ذیربط می تواند برخورد کند و تابلو را باز کند، اما قبل از آن طی چند مرحله اخطار می دهد و اگر باز هم از قانون سرپیچی شد نسبت به جمع آوری تابلو اقدام می کند.

وی خاطرنشان می کند: در بحث تابلوهای صنفی متخصصانی داریم که نسبت به طراحی و اجرای ساختمان اقدام می کنند، اگر ساختمان تجاری است حتماً قبل از آن پیش بینی تابلوهای مورد نیاز را در جانمایی نمای ساختمان داشته باشند، اصناف که مبادرت به راه اندازی صنفی می کنند قبل از هر اقدام و ذهنیتی به شهرداری منطقه مراجعه نموده و با ضوابط شهرداری آشنا شوند، مجوز بگیرند و سپس نسبت به ساخت تابلو اقدام کنند.

آقابابایی با اشاره به اینکه این اقدامات سیمای شهراصفهان را زیباتر می کند، تاکید می کند: رنگ آمیزی جداول و مشخص کردن نوع رنگ، بهسازی و زیباسازی بیلبوردهای سطح شهر با استفاده از سازه های حجمی، جمع آوری پارچه ها و بنرهای غیر مجاز از سطح شهر، مبلمان ویژه کودکان، نصب تصاویر شهدا در سطح شهر از جمله اقدامات شهرداری در راستای زیباسازی شهراست.

مبارزه با آلودگی‌های تصویری یکی از مطالبات قانونی تمام شهروندان محسوب می‌شود، چراکه مظاهر ناپسند و غیرقابل قبولی که تبلیغات نابسامان شهری به‌وجود می‌آورد با روان شهروندان بازی می‌کند و باید پذیرفت که در تبلیغات شهری مشکلات زیربنایی وجود دارد .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار