پرستاران اصفهانی با استرس و فشار کاری قادر به پاسخگویی موجه به بیماران نیستند

یکی از معضلاتی که امروز سبب گلایه شهروندان اصفهانی شده، درباره کیفیت خدمت‌رسانی به آنها در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی است که یکی از عوامل مهمی که توسط مردم مورد تأکید قرار گرفته، بحث کمبود پرستار در این بیمارستان‌ها است.

پرستاران اصفهانی با استرس و فشار کاری قادر به پاسخگویی موجه به بیماران نیستند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، بعد از اجرای طرح تحول سلامت و اقدامات مثبتی که در این زمینه در حوزه بهداشت و درمان انجام شد، انتظارات از مسئولان حوزه‌های سلامت بیش از گذشته شده است.
یکی از معضلات مهمی که در مراجعه شهروندان به بیمارستان‌های دولتی گزارش شده، کمبود پرستار در ایستگاه‌های پرستاری است.
البته این موضوع تازگی ندارد و در طول سال‌های گذشته بارها توسط فعالان رسانه‌ای حوزه سلامت مورد نقد و بررسی قرار گرفته اما معضلاتی که امروز سبب گلایه شهروندان شده، درباره کیفیت خدمت‌رسانی به آنها در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی است که یکی از عوامل مهمی که توسط مردم مورد تأکید قرار گرفته، بحث کمبود پرستار در این بیمارستان‌ها است.
عدم کیفیت در خدمت‌رسانی به دلیل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها
مهدی عروجی یکی از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان شریعتی اصفهان به خبرنگار تسنیم می‌گوید که من حدود 4 ساعتی است که همسرم را در بخش اورژانس بیمارستان بستری کردم اما به‌قدری مراجعه‌کننده در این بیمارستان زیاد است که برای تعویض سرم همسرم چندین بار به ایستگاه پرستاری مراجعه کردم و آنها به دلیل ازدیاد مراجعه‌کننده، نتوانستند ‌خدمت مناسبی را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه زمانی که یک شخص به‌عنوان بیمار به بیمارستان و اورژانس مراجعه می‌کند انتظار دریافت خدمات و توجه از سوی پرسنل بیمارستانی را دارد و با توجه به وضعیت جسمی و روحی خود قادر به چشم‌پوشی از عدم توجه پرستاران نیست، گفت: در کشور سالانه تعداد بالایی فارغ‌التحصیل پرستاری از دانشگاه‌های خارج می‌شود، چرا از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی بهتر و باکیفیت‌تر در بیمارستان‌ها استفاده نمی‌شود.
در ادامه بررسی این سوژه به سراغ زهرا منتظرالقائم، پرستار یکی از بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رفتیم که او به خبرنگار تسنیم می‌گوید: شیفت‌های کاری در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود نیرو زیاد بود و به همین دلیل مرخصی‌ها ما نیز کاهش پیدا کرده است.
تعداد بیماران به پرستاران در اصفهان با استانداردهای حرفه‌ای همخوانی ندارد
وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع من و همکاران به دلیل مراجعه بالای بیماران به این بیمارستان نمی‌توانیم پاسخگوی درست نیاز آنها باشیم، افزود: ساعت بالای کاری، مراجعه بیماران و انتظاراتی که از ما می‌شود، سبب شده توان خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان کم شود.
منتظرالقائم معتقد است که دانشگاه علوم پزشکی هر سال تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل رشته پرستاری دارد و شاید بتوان با یک ساختار نظام‌مند این افراد را در بیمارستان‌ها به کار گرفت.
لیلا مشیری نیز پرستار بخش اورژانس یکی دیگر از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به خبرنگار تسنیم گفت: در بخش اورژانس بیمارستان در طول شبانه‌روز مراجعه‌کنندگان زیادی پذیرش می‌شود و در برخی از ساعات کمبود پرستار در این بخش سبب گلایه مردم می‌شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه تعداد بیماران به پرستاران در اصفهان با استانداردهای حرفه‌ای همخوانی ندارد و دچار معضل کمبود پرستار هستیم، افزود: ساعات کار و شیفت پرستاران به حدی زیاد است که موجب خستگی مفرط برای آنان شده است.
70 درصدپرستاران اصفهان در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشغول‌اند
در ادامه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون معضل کمبود پرستار سوال کردیم که وی بدون اعلام رقم کمبود نیروی پرستاری به دانشجویان پرستاری استان اطمینان داد برای به‌کارگیری آنها مشکلی وجود ندارد.
غلامرضا اصغری افزود: از 6 هزار پرستار اصفهانی حدود 70 درصد آنها در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشغول فعالیت هستند. در شاخصه تراکم پرستار و ماما به ازای هر 1000 نفر جمعیت 1.4 پرستار و ماما داریم که متأسفانه از بسیاری کشورها عقب هستیم.
به گزارش تسنیم، کمبود پرستار در ایستگاه‌های پرستاری و انتظار شهروندان برای دریافت خدمات باکیفیت در بخش اورژانس و بیمارستانی باید زنگ هشداری برای ضربه به اعتبار اجرای طرح تحول سلامت در استان باشد که با توجه به موفقیت‌های اعلام شده از سوی مسئولان اجرایی این طرح در اصفهان، رفع این معضل دور از انتظار نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار