صفوی: احیای زاینده رود با قول‌های یک طرفه ميسر نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اجراي طرح های مصوب تاسیسات انتقال آب جزء بدهی‌های دولت به فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود، اگر این بدهی‌ها وصول شود می‌توان به جریان دائمی آب در فلات مرکزی ایران امیدوار بود.

صفوی: احیای زاینده رود با قول‌های یک طرفه ميسر نیست

حمیدرضا صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: موضوع آب در اصفهان یک موضوع دو سویه است که بخشي از آن تامین آب و بخش دیگر مصرف آب است؛ هر قول و قراری در زمینه جاری بودن دائمی آب در زاینده رود، حفظ محیط زیست و گاوخونی مطرح می‌شود باید هر دو جنبه را با یکدیگر در نظر گرفت زيرا مدیریت یک سویه آب امكان ندارد.

وی افزود: بخش عمده‌اي از مدیریت تامین آب به دولت و سیاست گذاری‌های دولت مردان باز می‌گردد، اما یک طرف دیگر بحث مصرف آب مطرح می‌شود که جوامع شهری و روستایی، بخش صنعت و نهایتا بخش کشاورزی هستند، بنابراین هیچ قول یک طرفه ای را نمی‌توان در خصوص زاینده رود داد و هرآنچه در خصوص اين رودخانه مطرح می‌شود باید دو طرفه باشد، یعنی قول تامین باید همراه با برنامه ریزی صحیح در مصرف آب در بخش های مختلف به ويژه بخش کشاورزی باشد.

دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: دولت آقای روحانی، وزارت نیرو و آب منطقه‌ای اصفهان می‌توانند قول بدهند و تا جایی که می‌توانند منابع آب برنامه ریزی شده را به فلات مرکزی انتقال دهند، اما در مورد اینکه آیا مصرف آب منطقی است یا خیر، ذينفعان و مصرف کنندگان آب باید قول بدهند. در این میان یک واسط میان مردم و دولت وجود دارد به نام سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد که مي‌توانند ميان مردم و دولت اعتماد سازي كنند.

صفوی تاکید کرد: در اصنافی مثل کشاورزان این موضوع بهتر دیده می‌شود، امروز بین کشاورزان و دولت ارتباطات موثر و مفیدی برقرار شده است و اگر این برقراری اعتماد را بین صنعت و مصرف شرب هم ببینیم این آشتی بین مدیریت تامین و مصرف آب بهتر انجام خواهد شد.

این متخصص مديريت منابع آب تصریح کرد: اتفاقی که در 40 سال گذشته رخ داده و موجب كاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است را نمی‌توان یک شبه حل کرد، بلکه باید ابتدا شتاب بحران را گرفت و به مرور آن را مدیریت و نهایتا حل كرد. در حال حاضر بیلان آب‌های زیرزمینی در اغلب آبخوان‌های حوضه زاینده رود منفی است و عمق دسترسی به این آب‌ها بیشتر و بیشتر شده و کیفیت آن‌ها نیز نازل‌تر شده است.

صفوی تاکید کرد: حل موضوع آب در منطقه مرکزی ایران و به خصوص اصفهان نیازمند تصمیم و اندیشه‌های پایدار و دراز مدت است؛ دولت باید به صورت جدی تری در این زمینه وارد عمل شود؛ مانند آنچه برای دریاچه ارومیه انجام داد، که درابتدا سیر کاهش آب دریاچه متوقف و سپس اقدامات احيا آغاز شد.

وی اضافه کرد: اگر آنچه برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم رخ داد برای زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی در نظر دولت باشد، احیای زاینده رود امکان پذیر است؛ در کنار احیای زاینده رود باید مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز ارتقا پیدا کند؛ ابتدا باید جلوی بارگذاری‌های جدید روی رودخانه گرفته شود و مصوبه شورای عالی آب باید به طور کامل اجرایی شود، چرا که تا امروز همچنان چند بند از مصوبه 9 ماده‌ای اجرایی نشده است، همچنین اعتبارات دولتی مورد نیاز نیز باید تخصیص داده شود.

صفوی اضافه كرد: بخشی از اجرای تاسیسات انتقال آب به تعویق افتاده که جزء بدهی‌های دولت به فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود، مثل سد تونل سوم کوهرنگ و هم‌چنین انتقال آب از بهشت آباد، اگر این بدهی‌ها وصول شود می‌توان به جریان دائمی آب در فلات مرکزی ایران امیدوار بود.

وي با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در کاهش مصرف آب و همچنین کاهش بحران آبی در زاینده رود می‌تواند از جمله گام‌های اساسی برای احیا رودخانه باشد، ادامه داد: اگر بتوانیم بحران آب زاینده رود را کاهش دهیم کسری آب بهبود خواهد یافت و تالاب گاوخونی نیز به سمت احیا حرکت خواهد کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: امروز برخی از طرح‌های خروج آب از حوضه پیش از موعد اجراي طرح‌های ورودی آب انجام شده که مدیریت این طرح‌های انتقال حوضه ای می‌تواند احیای زاینده رود را قطعی و جریان دائمی را در رودخانه ایجاد كند.

صفوي با اشاره به اینکه احیای زاینده رود سخت اما شدنی است، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در 40 سال رخ داده و همراه با مهاجرت‌هایی که به فلات مرکزی ایران شده و مصرف آب را افزايش داده در یک دوره دراز مدت 10 تا 15 ساله قابل ‌ترمیم است و این در گرو عزم جدی دولت و همکاری تمام ذینفعان در حوضه زاینده رود است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار