روزه داران برای رفع عطش شربت های طبیعی بنوشید

کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند، نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند.

روزه داران برای رفع عطش شربت های طبیعی بنوشید


به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، روزه داری در فصل گرما بدن را دچار کم آبی می کند، آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد.
فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای جبران آب بدن است که می توان از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ، انواع میوه های تابستانی و آب میوه های طبیعی و کم شیرین استفاده کرد .

امروز برای آگاهی بیشتر درباره نوشیدنی های مناسب فصل گرما و روزه داری گفتگویی را با «دکتر محمود بابائیان- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

آیا طبع افراد در فصل گرما می تواند به سمتی برود که باعث ایجاد عارضه شود؟

همه موجودات عالم دارای مزاجی هستند که بر اساس آنها اعمال و رفتاری را از خود نشان می دهند.

براساس نظر طب ایرانی ما ۴ مزاج اصلی داریم که شامل مزاج های گرم و تر، گرم و خشک، سردو تر و سردو خشک هستند.

مزاج پایه طی زمان بر اساس آب و هوا، محیط، نوشیدنی ها، فصل ها و مکان ها تغییر می کند از جمله فصل گرما که از نظر طب ایرانی گرم و خشک است.

بنابراین در این فصل حرارت بدن افرادی که دارای مزاج گرم و خشک یا گرم و تر هستند، افزایش پیدا می کند و دچار عوارض خشکی پوست مثل کهیرها، زخم های دهانی، خارش های بدن، بد خوابی، عطش و ضعف می شوند.

در افراد دارای مزاج گرم و خشک این عوارض شدیدتر می شود چون مزاج روزه گرم و هوا هم گرم است، بنابراین آثار آن شدید می شود.

از این رو باید اقداماتی را در هنگام افطار و سحر انجام داد تا بدن کمتر دچار عارضه شود.

راه حل چیست؟ آیا با تغذیه مناسب می توان این عوارض را کنترل کرد یا خیر؟

از دیدگاه طب ایرانی ۶ اصل ضروری برای زندگی کردن وجود دارد که شامل: آب و هوا، خوردنی ها، آشامیدنی ها، خواب و بیداری، فعالیت های بدنی، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد و بهداشت و روان است.

همه این جوانب باید با هم در نظر گرفته شود.

افرادی که خواب آرامی ندارند درجه حرارت بدن آنها بالا می رود، خیلی افردی که با یک استرس و تنش کوچک مشکل سازی می کنند شاید مهمترین علت آن بدخوابی باشد که امروزه بسیاری از افراد به آن گرفتار هستند.

آلودگی هوا عوارض حرارتی و خشکی را در افراد افزایش می دهد؛ ضمن اینکه فشار خون، خشم ها، ضعف ها، ناراحتی های گوارشی، تحریک پذیری و دیگر ناراحتی ها ناشی از آلودگی هوا است.

شادی ها و خشم های بیش از حد و دلشوره ها از دیگر عوارض آن به شمار می رود.

رژیم های سخت آسیب های شدیدی به افراد می زند و آنها در میانسالی با عوارض آن رو به رو می شوند.

تغذیه و نوشیدنی ها تا چه حد نقش دارد؟

آنچه تحت اختیار افراد است بر خلاف آب و هوا، نوشیدنی ها هستند.

در فصل گرما باید فضا به سمت تَری پیش رود، بنابراین باید به بدن کمک کنیم نه به مبارزه با طبع برویم!

می توان با رطوبت اضافه حرارت بدن را کنترل کرد، البته با حرارت پایه بدن نباید مبارزه کرد.

استفاده مستمر از غذاها و نوشیدنی های سرد خطرناک است به خصوص در فصل نامناسب، از این رو در برنامه تابستان باید از میوه ها و شربت های طبیعی زیاد استفاده کنیم.

نوشیدنی هایی مثل:سکنجبین، شربت لیمو، شربت بالنگ، شربت شاه توت، شربت آلو، شربت بِه لیمو، شربت نارنج، شربت بنفشه، شربت تمبر هندی که تهیه هر کدام فرمول خاص خود را دارد.

البته برخی از انواع شربت های ذکر شده در فروشگاه های عطاری ها و سوپر مارکت ها موجود است.

دستور تهیه یکی از این شربت ها را توضیح می دهید!

درباره سکنجبین ها باید گفت مخلوط سرکه و انگبین است که با عسل یا شکر درست می شود.

اگر افراد بخواهند با عسل درست کنند، دو لیوان سرکه انگور خوب، ۵ لیوان عسل و ۴ لیوان آب را روی حرارت ملایم قرار دهند تا آرام آرام پخته شود.

در تهیه انواع شربت، کف حاصل شده از آن باید گرفته شود چون در ماندگاری آنها تاثیر دارد.

وقتی حجم شربت به یک چهارم رسید، یک سکنجبین عسلی است که برای رفع عطش، باز کردن عروق و بیماران کبدی بسیار مناسب است.

اگر دو لیوان آب، دو لیوان شکر و یک لیوان سرکه انگوری را استفاده کنیم و روی حرارت ملایم بگذاریم تا به قوام برسد، سنکنجبین شکری به دست می آید.

اگر هنگام پخت کمی عرق نعناع اضافه شود، مزه آن نعنایی می شود که برای بیماران گوارشی مناسب است.

اگر به جای دو لیوان آب، آب میوه استفاده شود مثل آب سیب یا انار، سنکنجبینِ سیب یا انار درست شده است. در واقع می توان گفت هزار نوع شربت سکنجبین با خصوصیات مختلف داریم که می توان تهیه کرد.

برای خنک شدن بدن باید چه کارهایی انجام داد؟

استحمام با آب ملایم در کاهش عطش مؤثر است، رفتن به سمت سایه، استفاده از لباس سفیدکتانی، استفاده از لباس های گشاد برای حفظ آب بدن کمک می کند؛ اگر شادی و خشم به اندازه باشد عطش را کم می کند.

در این فصل افراد سعی کنند که تا ۵ بعداز ظهر در فضای خنک باشند و کارهای خود را بعد از این ساعت یا در هنگام صبح انجام دهند تا دچار عطش نشوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار