از پخت نان زیرزمینی بدون مجوز تا توزیع نان غیربهداشتی در فروشگاه‌های شهرضا

پخت نان‌ در زیرزمین و پارکینگ برخی خانه‌ها بدون هماهنگی و نظارت بهداشت در شهرضا و توزیع آن در فروشگاه‌های موادغذایی شهرستان به معضل تبدیل شده است.

از پخت نان زیرزمینی بدون مجوز تا توزیع نان غیربهداشتی در فروشگاه‌های شهرضا

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، نان یکی از نیازهای مهم بشر است و از این رو مصرف روزانه نان در سبد غذایی مردم مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته و به‌همین دلیل، تولید بهداشتی و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
براساس آمار، سرانه مصرف نان به عنوان قوت غالب مردم در کشور حدود 320 گرم در روز و معادل 117 کیلوگرم در سال برای هر فرد است و به عبارتی می‌توان گفت یکی از خریدهای روزانه هر خانواده ایرانی به شمار می‌رود.
مردم یا از روی ناچاری و یا کمبود وقت به‌جای خرید نان از نانوایی مجبور به خرید این آن از سوپرمارکت‌ها شدند اما درواقع این نان‌ها مشخص نیست چه سیری برای رسیدن بر سرسفره‌های مردم طی می‌کنند.
لزوم اجرایی شدن بسته‌بندی نان به‌صورت بهداشتی در شهرضا
رئیس مرکز بهداشت شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه بسته‌بندی نان باید در شهرضا اجرایی شود، اظهارداشت: باید بازدید مشترکی از طرف شبکه بهداشت، اصناف، اتحادیه نانوایان و اماکن از سوپرمارکت‌ها انجام و نان‌های بدون بسته‌بندی جمع آوری و نان‌های بسته‌بندی با برچسب در این شهرستان جایگزین شود.
سید حجت‌الله موسوی با اشاره به عرضه نان در سوپرمارکت‌های سطح شهر، گفت: نان باید در سوپرمارکت‌ها به‌صورت بسته‌بندی بهداشتی با برچسب ارائه شود و جلوی افراد متخلفی را که بدون برچسب و لِیبل نان توزیع می‌کنند را گرفت.
وی با تأکید بر اینکه نان‌های بدون برچسب و بسته‌بندی باید در اسرع وقت از فروشگاه‌های موادغذایی شهرضا جمع‌آوری شود، افزود: برخی از نان‌ها در زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها پخته و به‌صورت غیربهداشتی در سوپرمارکت و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرضا تصریح کرد: معلوم نیست در پخت این نان‌ها از چه نوع آردی استفاده شده، از طرفی دیگر اداره بهداشت هیچ‌گونه نظارتی بر این مسئله ندارد و مردم بدون در نظر گرفتن نکات بهداشت و سلامت این نان‌ها را خرید و مصرف می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به میزان مصرف نمک در نان‌های شهرضا، گفت: در شهرضا مصرف نمک در نان‌ها در حدود 1.8 دهم درصد است بوده که بسیار بالااست درحالی‌که باید در یک درصد ثابت بماند.
افزودنی‌های خانگی نان‌ها سرطان زاست
رئیس اتحادیه نانوایان شهرضا هم به خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه افزودنی‌هایی که در منازل به نان‌ها زده می‌شود بسیار ضرر دارد و سرطان زاست، گفت: آسیاب‌هایی که در شهرضا وجود داشته مخصوص آرد بومی نیست و چنین آسیابی 20 میلیارد تومان هزینه دارد.
غلامرضا آقاسی افزود: مردم نان داغ را در کیسه‌های پلاستیکی به‌صورت داغ قرار می‌دهند، این نایلون‌ها دارای موادشیمیایی هستند که سلامت نان را به خطر می‌اندازند.
وی همچنین گفت: برای تولید یک نان با کیفیت باید زنجیره غذایی سالمی از مزرعه تا آسیاب و آردسازی گذرانده شود تا نان با کیفیت به‌دست مردم برسد اما مردم نانوا را در کیفیت نان مقصر می‌دانند.
رئیس اتحادیه نانوایان شهرضا با اشاره به اینکه در شهر و روستاهای شهرضا نان خانگی پخته و در سوپرهای موادغذایی توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: از همان ابتدا نامه نوشتیم و نسبت به توزیع نان‌های بدون بسته‌بندی بهداشتی هشدار دادیم اما به‌دلیل حمایت از ایجاد اشتغال، جدی گرفته نشد.
وی بیان کرد: پخت نان در تنورهای گازی به‌دلیل حرارت مستقیم ضرر دارد به‌همین دلیل براساس دستورالعمل جدید حق صدور هیچ مجوزی برای نان خانگی نداریم مگر اینکه از دستگاه حرارت غیرمستقیم استفاده شود که آن‌هم هزینه بالایی دارد.
آقاسی با بیان اینکه عرضه نان در سوپرهای موادغذایی چندین سال دغدغه اتحادیه و اتاق اصناف است، تصریح کرد: اتحادیه، نانوایان محلی را برای اعضای اتحادیه آماده کرده تا نان به‌صورت بسته‌بندی و بهداشتی و دارای برچسب به‌دست مردم برسد.
وی با بیان اینکه با کنترل مستمر نانوایی‌های مجاز شهر امکان بروز تخلفات کمتر می‌شود، گفت: نان‌هایی که بدون بسته‌بندی و کد بهداشتی هستند، دور از چشم کارشناسان بهداشتی تهیه شده و افراد تولید‌کننده هم کارت بهداشت سلامت ندارند.
رئیس اتحادیه نانوایان شهرضا تفزود: امکان آلوده یا بیات بودن نان‌های عرضه شده در سوپرمارکت‌ها، بیشتر از سایر نان‌هاست.
امکان آلوده بودن نان‌های سوپرمارکت‌ها
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا به خبرنگار تسنیم، گفت: خرید نان‌هایی که خارج از مغازه و در معرض نور آفتاب قرار دارند توصیه نمی‌شود و بهتر است از خرید نان‌هایی که بسته‌بندی آنها به گونه‌ای است که امکان ورود هوا و میکروارگانیسم‌های موجود در فضا به داخل آن وجود دارد هم، پرهیز شود.
فرزاده رجایی افزود: امکان کپک‌زدن، آلوده یا بیات‌بودن این نان‌ها بیشتر از سایر نان‌هاست، با این حال همه نان‌ها باید در بسته‌بندی‌هایی که دست‌کم تاریخ تولید دارند، عرضه و خریداری شوند.
وی با اشاره به اینکه نان‌های بسته بندی باید داخل مغازه و در شرایط خشک و خنک نگهداری شوند تا کپک نزنند، بیات نشوند و دورریز آنها هم بالا نرود، تصریح کرد: نان‌هایی که بدون مجوزهای بهداشتی لازم، تهیه می‌شوند و در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، محل تهیه آنها مشخص نیست بنابراین بازرسی، پایش و کنترل محصول از طرف کارشناسان غذا هم انجام نمی‌شود.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا بیان کرد: به شهروندان توصیه می‌شود، برای خرید نان در درجه نخست از نانوایی‌های موجود در شهر اقدام کنند و در صورت دسترسی نداشتن موقت به نانوایی، فقط از نان‌های بسته بندی شده دارای مجوزهای بهداشتی و سایر مشخصات لازم از جمله تاریخ تولید و انقضا استفاده کنند.
پرهیز از خرید نان‌های بدون شناسنامه در سوپرمارکت‌ها
رئیس اتاق اصناف شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: فروش نان‌های بسته‌بندی شده بدون نام و نشان درسوپرمارکت‌ها برای نانوایان تبدیل به یک معضل شده در حالی که این نان‌ها علامت استاندارد و کد بهداشتی و هویت مشخصی ندارند.
ابراهیم سبزواری افزود: مردم از خرید نان‌های بدون شناسنامه در سوپرمارکت‌ها پرهیز کنند، چون احتمال وجود عوامل خطرزای میکروبی مانند کپک و مخمر در این نان‌ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه باید تمام نان‌های عرضه شده در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها دارای مجوزهای بهداشتی باشند، خاطرنشان کرد: محصولات دارای مجوزهای بهداشتی از جمله پروانه ساخت از وزارت بهداشت یا شناسه نظارت بهداشتی کارگاهی، امکان کنترل، پایش و بازرسی را از طرف کارشناسان شبکه بهداشت دارند.
رئیس اتاق اصناف شهرضا با تأکید بر اینکه عرضه نان در فروشگاه‌های مواد غذایی منوط به عرضه و فروش نان‌های دارای مجوز بهداشتی است، گفت: چندین بازرس از اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت بر نانوایان نظارت می‌کنند.
وی بیان کرد: شرکت تعاونی نانوایان بیش از یک میلیارد و500 میلیون تومان برای ایجاد یک ساختمان برای پخت نان و توزیع به‌صورت بسته‌بندی و بهداشتی هزینه کرده است.
سبزواری با بیان اینکه باید با نان‌های بدون نام و نشان در سوپرمارکت‌ها مقابله کرد تا مردم خود را ملزم به خرید نان بسته‌بندی کنند، گفت: در منازل افزودنی‌های غیرمجاز به نان‌ها می‌زنند و ما مجبور هستیم نمونه را به آزمایشگاه‌های اصفهان ارسال کنیم که 2 تا 3 هفته پاسخ آن زمان می‌برد.
وی با بیان اینکه برای نظارت بیشتر بر نانوایان شهرستان نیاز به ایجاد آزمایشگاه کیفی نان در شهرضا است، افزود: یکی از دلایل بی‌کیفیتی نان‌های خانگی که در فروشگاه‌های مواد غذایی توزیع می‌شود‌، استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز بوده که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.
طبخ و توزیع نان خانگی در شهرضا ساماندهی می‌شود
فرماندار شهرضا به خبرنگار تسنیم در این شهرستان گفت: بیش از 2 سال است درباره جمع‌آوری نان‌های بدون بسته‌بندی بهداشتی در فروشگاه‌های موادغذایی صحبت می‌شود اما اقدامی انجام نشده است.
محسن گلابی با بیان اینکه نانوایی‌های خانگی می‌توانند نان خوب ارائه کنند، افزود: به‌زودی با تشکیل کارگروه آردونان باید برای نان‌های توزیع شده در سوپرمارکت‌ها برنامه‌ریزی شود تا نان‌ها شناسنامه‌دار شوند.
وی اظهارداشت: اگر شهروندی از یک واحد صنفی نانوایی شکایتی داشته باشد این مسئله قابل پیگیری است اما اگر از یک واحد طبخ نان خانگی بدون مجوز شکایتی شود، هیچ ارگانی پاسخگو نخواهد بود.
فرماندار شهرضا بیان کرد: یکی از امکانات مناسبی که در این شهرستان وجود دارد، آزمایشگاه صنایع غذایی دانشگاه آزاد شهرضا است که در صورت ارتقای امکانات و اختیارات آن می‌تواند بخش زیادی از مشکلات شهرستان را در این زمینه برطرف کند.
وی با بیان اینکه شهرستان شهرضا یکی از مهمترین شهرستان‌های جنوب استان اصفهان است، تصریح کرد: شهرضا با توجه به استقرار در مسیر شاه‌راه شمال - جنوب کشور امکان ارائه خدمات مختلف در سطحی فراتر از محدوده استحفاظی خود را دارد، به‌همین دلیل با تأسیس آزمایشگاه صنایع غذایی در این شهرستان نیز امکان خدمت‌رسانی بیشتر در این زمینه به این مردم و مناطق اطراف فراهم می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار