شب قدر؛ شب نزول قرآن، آمرزش گناهان و رقم خوردن تقدیر بندگان است

امام جمعه باغبادران گفت: شب قدر؛ شب نزول قرآن، آمرزش گناهان و رقم خوردن تقدیر بندگان است.

شب قدر؛ شب نزول قرآن، آمرزش گناهان و رقم خوردن تقدیر بندگان است

علیرضا فرهنگ در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) بارها ضمن تأکید بر جایگاه والای اهل‌بیت خود، آن را کشتی نجات و همانند قرآن هدایتگر امت خود نامیده بودند و این مهم را بارها و به مناسبت‌های گوناگون به مسلمانان گوشزد کردند تا زمانی که از قرآن و اهلبیت او پیروی کنند، هرگز گمراه نخواهند شد.

وی افزود: آن همه سفارش و تأکید پیامبر اکرم(ص) بدین سبب بود که خداوند متعال می‌خواست به وسیله اهل بیت پیامبر(ص)، دین خود را از انحراف، تحریف و اضمحلال صیانت کند و چراغ هدایت بندگان را درخشان نگه دارد اما زمانی که رسول خدا سر بر بالین خاک نهادند، با منطق حسبنا کتاب الله، ابتدا سنت و سخنان نبوی و سپس اهل بیت پیامبر (ص) را از صحنه جامعه کنار زدند.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: اما از آنجا که هنوز بسیاری از یاران رسول خدا، سخنان آن حضرت در باره اهل بیت را به یاد داشتند و جامعه فاصله زیادی با عصر نبوی نگرفته بود، فضای حاکم بر آن اجازه برخوردهای تندتری را نمی داد .

وی ادامه داد: تا این‌که سرانجام، دوران حاکمیت سه خلیفه نخست با شرایط داخلی نسبتا آرام سپری شد، اما سال‌های آخر خلافت خلیفه سوم با برخی اعتراض‌ها و تنش‌های داخلی همراه شد و این تنش‌ و درگیری‌ها با قتل عثمان، خلافت امام علی(ع) و جنگ‌های صفین، خوارج و نهروان به اوج خود رسید .


فرهنگ با اشاره به شهادت امیر مومنان علی(ع) اضافه کرد: بدون شک امام علی(ع) انسانی برگزیده و از بارزترین و کامل‌ترین مصادیق مؤمنان مخلص و صادق است. اهل سنت نیز معترفند که هیچ یک از یاران پیامبر (ص) از نظر فضایل به پای آن حضرت نمی‌رسند.

وی عنوان کرد: حتی بر اساس اعتراف دشمنان و مخالفان نیز، آن امام همام، قله‌نشین فضایل و مکارم اخلاقی است و بر همین اساس در زندگی آن برگزیده الهی نیز می‌توان امدادهای الهی را سراغ گرفت و بسیاری از حوادث و رخدادهای بظاهر طبیعی و معمول آن را با این نگاه و نگرش به تحلیل و تعلیل نشست .

امام جمعه باغبادران حضرت علی علیه السلام شهید عدالت بود، بیان کرد: تولد اسرار آمیز و بی‌سابقه امام علی(ع) در مقدس‌ترین مکان الهی (درون خانه خدا)، صدقه دادن وی در رکوع نماز و سرانجام ضربت‌خوردن وی در محراب مسجد کوفه، آن هم در بهترین زمان و بهترین حالت عبادت (ماه رمضان، سحرگاهان، در حال سجده) از جمله حوادثی است که در زندگی آن امام روی داده است و تقریبا همه مسلمانان بر آن اتفاق دارند .

وی خاطرنشان کرد: در نگاهی سطحی، به نظر می رسد سه نفر خارجی در اقدامی شخصی توطئه شهادت حضرت علی(ع)، معاویه و عمروعاص را پی ریزی کردند و حضرت هم به دست ابن ملجم کشته شد، ولی با ژرف نگری درمی یابیم که این توطئه از سوی گروه خوارج طراحی شده بود که به دست این سه نفر عملی گردید.

فرهنگ اذعان کرد: لاید توجه داشت بیش ترین روایات تاریخی بر این واقعیت تأکید دارند که گروهی از خوارج در مکّه گرد هم آمده، این توطئه را پایه ریزی کردند و این سه نفر داوطلب اجرای نقشه شدند و تاریخ نویسان نیز ضمن ثبت اجتماع این گروه در مکّه، تصریح کرده اند که اینان از خوارج بوده اند.


وی افزود: از سوی دیگر به نقل بیش تر تاریخ نگاران، ابن ملجم جزء همان نُه نفر خارجی است که از جنگ نهروان جان سالم به در بردند و خوارج کوفه وقتی از قصد ابن ملجم آگاه شدند، او را در این کار شوم یاری کردند .

امام جمعه باغبادارن در خصوص دلایل مصادف بودن شب‌های قدر با ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین تصریح کرد: وجود حضرت علی حقیقت شب قدر است و این شب بسیار با فضیلت است به طوری که اگر شهادت حضرت علی(ع) در زمان دیگری بود جای سؤال داشت .

وی با اشاره به مکان ولادت حضرت علی(ع) در کعبه و محل شهادت آن حضرت در مسجد کوفه به عنوان یکی از چهار مسجد مقدس در کل عالم تأکید کرد: این مسئله دلی بر شرافت آن حضرت است و مصادف شدن شهادت امام علی(ع) با شب‌های قدر از چند جهت باعث خیر و برکت است .

فرهنگ ادامه داد: باید توجه داشت که ایام شهادت اولیاء خدا به خودی خود فضای رحمت الهی را برای مؤمنان در پی دارد چرا که خداوند با خون این شهدا دینش را احیا کرده است

وی در خصوص فضائل شبَ‌های قدر گفت: این شب‌ها زمان خاص رحمت خداوند است به طوری که طبق کلام خداوند در این شب تا زمان طلوع فجر از هر سو سلام و رحمت می‌بارد لذا شهادت این امام همام باعث رقت قلب و گریه می‌شود که این موارد در قبولی دعاها بسیار مؤثر است چرا که بیشترین انکسار قلب در این ایام حاصل می‌شود .


امام جمعه باغبادران خاطرنشان کرد: در شب‌های قدر همه مؤمنان سعی می‌کنند به نحوی سیم دل را به خداوند وصل کنند که در این زمینه دل‌های شکسته شده در عزای امیرالمؤمنین(ع) زمینه‌ی راز و نیاز بهتر با خداوند را فراهم می‌کند از سوی دیگر اگر کمی تامل کنیم می‌توانیم شباهت شب قدر و قیامت را احساس کنیم.

وی افزود: شب قدر مانند روز قیامت است که سرنوشت آدم‌ها مشخص می‌شود، تمام گذشته انسان محاسبه و برای آینده برنامه‌ریزی می‌شود، با این تفاوت که عذاب در کار نیست و آبروی کسی نمی‌رود و پس از آن فرصت بازگشت هم وجود دارد، اما رحمت خدا از سر و روی عالم می‌بارد از سوی دیگر اگر کمی تامل کنیم می‌توانیم شباهت شب قدر و قیامت را احساس کنیم.

فرهنگ تصریح کرد: خدای مهربان شبهای قدر را برای جبران همه کاستی‌های ما قرار داده است، برای بخشش هیچ گناهی ناامید نباشیم و برای رسیدن به هر حاجتی امیدوار باشیم و در دعا به کم قانع نشویم و باید گفت خدا هرچه را صلاح نباشد بدهد بهترش را خواهد داد، و هیچ دعایی دور ریخته نمی‌شود و اگر توانستیم فقط خود «او» را از او بخواهیم .

وی عنوان کرد: برای اندیشیدن درباره امیرالمومنین(ع) و رنج‌های او اختصاص دهیم و سعی کنیم لحظه‌ای آن شخصیت مظلوم و محبوب پیامبر اعظم(ص) را از نظر دور نکنیم، رنج‌هایش را ذکر کنیم، غمش را در دل بپرورانیم، دور خانه‌اش پروانه‌وار بگردیم و تمام شب قدر را کنار فرزندان داغدار او عبادت کنیم و لحظه لحظه شب قدر را پاس بداریم و از ابتدای شب خود را در محضر حضرت ولی عصر(ع) و در بارش رحمت خدا ببینیم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار