حضرت علی(ع) کشته افکار است نه افراد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: با بررسی ابعاد مظلومیت حضرت علی(ع) و ریشه‌یابی آن به این نتیجه می‌رسیم که مظلومیت علی(ع) یک حادثه در تاریخ نبود بلکه یک جریان بود.

حضرت علی(ع) کشته افکار است نه افراد

حجت الاسلام داود صائبی در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در گلزار شهدای زرین شهر اظهار کرد: وجود شب های قدر در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر اسلام(ص) است و باید توجه داشت که این شب برتر از هزار ماه بوده و در این شب فرشتگان به فرمان خداوند متعال فرود می آیند و تمام مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می کنند .

وی شب‌های قدر را فرصت خلوت انسان با معبود دانست و افزود: تقرب به ساحت حضرت حق به بندگی و در عین حال، سازندگی می‌رسد و از این جهت ما در ماه رمضان تمرین می‌کنیم تا بر اراده و شهوات خود مسلط باشیم و چون بر شهوات و اراده خود مسلط شدیم، می‌توانیم سعادت یا شقاوت خود را رقم بزنیم از این رو در باید گفت ماه رمضان ماهِ تعیین سرنوشت است زیرا از آغاز این ماه تمرین می‌کنیم و نتیجه این تمرین تسلط بر شهوات است .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: رمضان یک ماه استثنایی است که ابعاد آن و فهم آبعاد آن در درک بشر نبوده و ما تنها می توانیم شعاع هایی ازماه رمضان را فهم و کشف کنیم چرا که ماه رمضان ماه بندگی و پاکسازی روح و جسم از آلودگی های نفسانی وماه خودسازی قلب و نزدیکی به خدواند است و اصولا هر کاری که مهم، بزرگ و اساسی است و نسبت به آن کارکردهای ثمر بخشی انتظار می رود نیازمند آمادگی بیشتر واتصال محکمی دارد.


وی اضافه کرد: شب های قدر، شب های مهم و سرنوشت سازی است که در آن مردم با دعا، احیا، توبه و بازگشت، عمل به دستورات قرآن مجید و پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه قرار می دهند از این رو این شب ها فرصت بازبینی اعمال و رفتار آدمی است تا ضمن بررسی اعمال خود ببینیم از آنچه شایسته انسان است، تخطی نکرده باشیم.

صائبی پیدا کردن راه کمال را از برکات معنوی شب قدر دانست و ادامه داد: شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مشخص می‌شود از این رو شب قدر به عنوان شب رقم خوردن مقدرات یکساله انسان از اهمیت بالایی برخوردار است که درک آن سبب استفاده از برکات این شب می شود .

وی اضافه کرد: در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان علیه‌السلام مشرف می‌شوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض می‌کنند .


رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: توجه به اهمیت شب قدر موضوعی بسیار مهم است که درک نزول قرآن و رقم خوردن مقدرات انسان در شب قدر و استفاده از برکات این شب که برابر با هزار ماه عبادت است، می تواند انسان را به قله های کمال و تعالی برساند .

وی عنوان کرد: بهترین کار در ماه مبارک رمضان و به ویژه شب های قدر توبه است و توبه واقعی و نصوح سبب می شود تا انسان زمینه دریافت برکات را در خود ایجاد کند .

صائبی خاطرنشان کرد: دعا و مناجات و راز و نیاز با خدا از دیگر اعمال این شب ها است و در شب قدر که شب بازگشت از بیراهه به صراط مستقیم الهی است فرصتی فراهم می شود تا انسان خدا را صدا زده و با بهره گیری از دعا و مناجات، با خدا ارتباط برقرار کند .

وی اذعان کرد: استغفار در شب قدر مورد تأکید قرار گرفته است و اگر انسان از گناهانی که انجام داده واقعاً نادم و پشیمان شود، می تواند ظرفیت حرکت در مسیر الهی را در خود به وجود آورد از سوی دیگر تلاوت قرآن در این شب ها که زمان نزول قرآن است باید در رأس برنامه ها قرار گیرد و تلاوت این کتاب آسمانی که بهترین عهدنامه با پروردگار است اگر با تدبر و تأمل همراه باشد می تواند زمینه درک مفاهیم و معارف قرآن و عمل به این کتاب آسمانی را فراهم کند .


رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اگر آنگونه که ماه رمضان و آثار آن در دین اسلام آورده شده است برای بشر تببین و ارائه شود در انسان ایجاد شوق و فرح بخشی کرده و بشر در مواجه با سختی و تغییرها با توکل به خدا و درک این ماه احساس پناه و امنیت و رضایت مندی می کند .

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات حضرت علی(ع) گفت: سه عنصر اقتدار، مظلومیت و پیروزی در شخصیت، زندگی و شهادت حضرت علی(ع) جمع شده است و باید گفت اقتدار امیرالمومنین(ع) ازقدرت او در اراده پولادینش، عزم راسخش، اداره مشکل ترین عرصه های نظامی، هدایت ذهن ها و فکرها به سوی عالی ترین مفاهیم اسلامی و انسانی، تربیت انسان های بزرگ از قبیل مالک اشتر و عمار وابن عباس و محمدبن ابی بکر و دیگران و ایجاد یک جریان در تاریخ بشری مشهود است .

صائبی اظهار کرد: اقتدارمنطق، اقتدارفکر و سیاست،اقتدار حکومت و اقتدار بازوی شجاع بود، هیچ ضعفی از هیچ طرف، درشخصیت امیرالمومنین(ع)نیست، در عین حال یکی از مظلوم ترین چهره های تاریخ است و مظلومیت در همه بخش های زندگی اش وجود داشت .


وی افزود: حضرت علی(ع) در دوران نوجوانی مظلوم واقع شد، در دوران جوانی بعد از پیامبر(ص)، در دوران کهولت، خلافت و شهادت باز هم حضرت مظلوم بود و بعد از شهادت نیز تا سال های متمادی برسر منبرها از ایشان بدگویی کردند و به او نسبت های دروغ روا می دادند .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: عنصر سوم پیروزی حضرت علی(ع) است، حضرت در زمان حیات خود بر تمام تجربه های دشواری که بر او تحمیل شده بود، پیروز شد؛ جبهه های شکننده دشمن، نتوانست حضرت را به زانو درآورد ذا باید گفت حضرت علی(ع) کشته افکار است نه افراد.

وی با اشاره به اینکه مظلومیت حضرت علی(ع) بزرگترین بصیرت سیاسی است، ادامه داد: با نگاهی به دنیای اسلام در همه دنیا، می بینیم برخی افراد حتی اسلام را قبول ندارند، اما علی ابن ابی طالب را به عنوان یک چهره ی درخشان تاریخ قبول دارند، این همان روشن شدن آن جوهر تابناکی است که خدای متعال در مقابل آن مظلومیت به حضرت علی(ع) داد و با بررسی ابعاد مظلومیت حضرت علی(ع) و ریشه‌یابی آن به این نتیجه می‌رسیم که مظلومیت علی(ع) یک حادثه در تاریخ نبود بلکه یک جریان بود.


صائبی اضافه کرد: وجود امیرالمونین(ع) از همه جهات متعدد و در شرایط گوناگون برای همه نسل های بشر، یک درس جاودانه و فراموش نشدنی است، حضرت در عمل فردی و شخصی، محراب عبادت، مناجات، زهد و یاد خدا، مبارزه با نفس و شیطان بی نظیر است .

وی در ادامه عنوان کرد: بعد از جنگ نهروان و سرکوب خوارج فراریان خوارج، مکه را مرکز عملیات خود قرار داده بودند و سه تن از آنان به اسامی عبدالرحمن بن ملجم و برک بن عبدالله و عمرو بن بکر در یکی از شب‌ها گرد هم آمده و از گذشته مسلمین صحبت می‌کردند، در ضمن گفتگو به این نتیجه رسیدند که باعث این همه خونریزی و برادر کشی، معاویه و عمرو عاص و علی علیه السلام می‌باشند و اگر این سه نفر از میان برداشته شوند مسلمین به کلی آسوده شده و تکلیف خود را معین میی کنند، این سه نفر با هم پیمان بستند و آن را به سوگند مؤکد کردند که هر یک از آنها داوطلب کشتن یکی از این سه نفر باشد .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: عبدالرحمن بن ملجم متعهد قتل علی علیه السلام شد، عمرو بن بکر عهده‏ دار کشتن عمرو عاص شد، برک بن عبدالله نیز قتل معاویه را به گردن گرفت و هر یک شمشیر خود را با سم مهلک، زهر آلود نمودند تا ضربتشان مؤثر واقع گردد .


وی خاطرنشان کرد: نقشه این قرار داد به طور محرمانه و سری در مکه کشیده شد و برای این که هر سه نفر در یک موقع مقصود خود را انجام دهند شب نوزدهم ماه رمضان را که شب قدر بوده و مردم در مساجد تا صبح بیدار می‌مانند برای این منظور انتخاب کردند و هر یک از آنها برای انجام ماموریت خود به سوی مقصد روانه گردید، عمرو بن بکر برای کشتن عمرو عاص به مصر رفت و برک بن عبدالله جهت قتل معاویه رهسپار شام شد ابن ملجم نیز راه کوفه را پیش گرفت .

صائبی اذعان کرد: برک بن عبد الله در شام به مسجد رفت و در لیله نوزدهم در صف اول نماز ایستاد و چون معاویه سر بر سجده نهاد برک شمشیر خود را فرود آورد ولی در اثر دستپاچگی شمشیر او به جای فرق معاویه بر ران وی اصابت کرد و معاویه تنها زخم برداشت.

وی یاداور شد: عمرو بن بکر نیز در همان شب در مصر به مسجد رفت و در صف اول به نماز ایستاد اتفاقا در آن شب عمرو عاص را تب شدیدی رخ داده بود که از التهاب و رنج آن نتوانسته بود به مسجد برود و به پیشنهاد پسرش قاضی شهر را برای ادای نماز جماعت به مسجد فرستاده بود .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: پس از شروع نماز در رکعت اول که قاضی سر به سجده داشت عمرو بن بکر با یک ضربت شمشیر او را از پا در آورد، همهمه و جنجال در مسجد بلند شد و نماز نیمه تمام ماند و قاتل بدبخت دست بسته به چنگ مصریان افتاد، چون خواستند او را نزد عمرو عاص برند مردم وی را به عذابهای هولناک عمرو عاص تهدیدش می‌کردند عمرو بن بکر گفت مگر عمرو عاص کشته نشد؟ شمشیری که من بر او زده‏ام اگر وی از آهن هم باشد زنده نمی ‏ماند مردم گفتند آن کس که تو او را کشتی قاضی شهر است نه عمرو عاص .


وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین حوادث تاریخ مسلمانان که در راه تغییر مسیر اسلام روی داد ،شهادت حضرت علی علیه السّلام بود چراکه با شهادت آن بزرگوار، اسلام تنها نگهبان دلسوز و یگانه حامی واقعی خود را از دست داد و مسلمانان از برکت وجود پیشوایی محبوب، زمامداری عادل، امامی عالم، رهبری رؤوف و مهربان محروم شدند، و امواج بلایا و فتنه ها از هر سو آنها را احاطه کرد .

صائبی ادامه داد: ضربت «ابن ملجم مرادی» ضربتی بود که بر پیکر اسلام، عدالت، حرّیّت و فضیلت و بر پیکر تمام اهداف عالی انسانی وارد شد .

وی اضافه کرد: در آن شب هولناک زمانی که حضرت علی علیه السلام عزم خروج از خانه را کرد در این موقع چند مرغابی که هر شب در آن خانه در آشیانه خود می‌خفتند پیش پای امام جستند و در حال بال افشانی بانگ می دادند و گویا می‌خواستند از رفتن حضرت جلوگیری کنند .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: حضرت علی علیه السلام فرمودند این مرغ‏ ها آواز می‌ خوانند و پشت سر این آوازها نوحه و ناله‏ ها بلند خواهد شد! ام‌کلثوم از سخن ایشان پریشان شد و عرض کرد پس خوبست تنها به مسجد نروید، اما حضرتعلی علیه السلام فرمود اگر بلای زمینی باشد من به تنهائی بر دفع آن قادرم و اگر قضای آسمانی باشد که باید جاری شود .


وی خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه السلام زمانی که داخل مسجد وارد شدند خفتگان را از جمله ابن ملجم مرادی را بیدار کرد و سپس به محراب رفتند و به نماز صبح ایستادند و زمانی که به سجده رفتند عبدالرحمن بن ملجم با شمشیر زهر آلود در حالی که فریاد می‌زد لله الحکم لا لک یا علی ضربتی به سر مبارک آن حضرت فرود آورد و شمشیر او بر محلی که سابقا شمشیر عمرو بن عبدود بر آن خورده بود اصابت نمود و فرق مبارکش را تا پیشانی شکافت.

صائبی متذکر شد: خون از سر مبارک علی علیه السلام جاری شد و محاسن شریفش را رنگین کرد و در آن حال فرمودند بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله فزت و رب الکعبة، سوگند به پروردگار کعبه که رستگار شدم و سپس این آیه شریفه را تلاوت نمودند منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار