۱۳ هزار فرزند نیازمند در استان اصفهان حامی ندارند

طرح‌های «اکرام ایتام» و «محسنین» از جمله طرح‌هایی هستند که کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا می‌کند.

۱۳ هزار فرزند نیازمند در استان اصفهان حامی ندارند

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، طرح «اکرام ایتام» مختص کودکانی است که پدر خود را از دست داده‌اند و طرح «محسنین» مربوط به کودکانی است که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند و یا آنکه پدرشان در قید حیات است اما به دلیل بیماری قادر به تامین معاش خانواده نیست .

تشخیص نیازمند بودن این خانواده‌ها توسط کارشناسان کمیته امداد انجام می‌شود .

به منظور اطلاع هر چه بیشتر از نحوه اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین در اصفهان گفت‌وگویی را با حمیدرضا شیران مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید :

شناسایی افراد نیازمند را خودتان انجام می‌دهید یا مردم نیازمند خودشان مراجعه می‌کنند؟

در استان اصفهان حدود ۱۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و حداقل خدماتی که یک خانواده نیاز دارد از جمله تحصیل، درمان، جهیزیه و دیگر موارد مورد نیاز را به آنها ارائه می‌کند، البته مهمترین رویکرد کمیته امداد امام خمینی (ره) توانمندسازی افراد تحت پوشش است .

شناسایی افراد نیازمند هم به هر دو صورت اتفاق می‌افتد، اما به طور معمول در شهرهای کوچک ما شناسایی می‌کنیم و در شهرهای بزرگ خانواده‌ها خودشان به ادارات کمیته امداد مراجعه می‌کنند .

طرح اکرام ایتام و محسنین شامل چه مواردی می‌شود؟

ما برای حدود ۲۷هزار فرزند در طرح اکرام ایتام و محسنین شناسنامه‌هایی را تهیه کرده‌ایم تا مختصری از شرح حال فرزند و اطلاعات فردی او را در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم در صورت تمایل یکی از این فرزندان را به عنوان فرزند معنوی خودشان انتخاب کنند .

در این طرح فرزند در خانه خود زندگی می‌کند اما تحت حمایت حامی به صورت نقدی یا کالایی قرار می‌گیرد .

گاهی افراد می‌توانند فقط ماهیانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کمک کنند و در مقابل افرادی هم هستند که حتی جهیزیه فرزند را تأمین می‌کنند .

واژه محسنین به چه افرادی اطلاق می‌شود؟

ایتام فرزندانی هستند که از نعمت پدر بی‌بهره هستند اما محسنین فرزندانی هستند که پدر دارند اما به دلیل داشتن بیماری صعب‌العلاج توان برطرف کردن نیازهای مالی فرزندان را ندارند .

ما حدود ۴هزار سرپرست با بیماری‌های صعب‌العلاج و زمین‌گیر داریم که تمام فرزندان آنها تحت پوشش ما هستند همچنین فرزندان طلاق که تحت سرپرستی مادر قرار دارند .

در طرح محسنین محدودیت سنی وجود دارد؟

حمایت کمیته امداد از فرزندان پسر از بدو تولد تا دانشگاه و از فرزندان دختر از بدو تولد تا زمان ازدواج است .

در طرح «محسنین»، فرد خیّر می¬تواند حامی تعدادی از این کودکان شود، فرد حامی باید ماهانه حداقل ۲۰ هزار تومان به حساب هر یک از کودکان تحت حمایت خود واریز کند .

وی پس از سه ماه پرداخت متوالی می¬تواند با هماهنگی کمیته امداد کودک تحت حمایت خود را ملاقات کند، ضمن اینکه هر ۶ ماه یک بار نیز توسط کمیته امداد صورت¬حساب پرداختی¬¬ها برای فرد حامی ارسال می¬شود .

افرادی که دوست دارند در این طرح شرکت کنند، چگونه می‌توانند اقدام کنند؟

در استان اصفهان ۳۷ اداره کمیته امداد وجود دارد که از این تعداد ۵ اداره در شهر اصفهان قرار گرفته و مردم و خیّرین می‌توانند برای شرکت در طرح محسنین به این ادارات مراجعه کنند .

اداره مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان واقع در خیابان فردوسی، پایگاه جذب حامی دایر شده و ۵ اداره دیگر هم آماده جذب حامی هستند .

همچنین در ایام ماه مبارک رمضان اکثر شب‌ها که مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود، پایگاه‌های جذب حامی در مجاورت مساجد با هماهنگی هیأت امنای مساجد دایر می‌شود .

راه‌های ارتباطی ساده‌تر هم وجود دارد؟

بله، اگر مردم نوع‌دوست و خیّران وارد سایت اینترنتی mohsenin.ir شوند و مشخصات خود را همراه با مشخصات فرزند مورد حمایت وارد کنند، با آنها تماس گرفته می‌شود و روند جذب فرزند انجام می‌گیرد .

در بخش صدقات، می‌توانیم صدقه‌ها را سهم‌بندی کنیم اما در بخش اکرام نمی‌توان در کمک‌ها تغییر داد .

هر فرزند در بخش ایتام ممکن است چند حامی داشته باشد و البته کمک‌های نقدی به حساب خود فرزند واریز می‌شود .

اینگونه نیست که چون این فرزندان نیازمند هستند از نظر فرهنگی و علمی در سطح پایین باشند، چرا که ما در میان این فرزندان فرد نخبه علمی داریم که در مقطع تحصیلی دکتری مشغول تحصیل است و البته نیاز به حمایت دارد، این دانشجوی نخبه در یکی از دانشگاه‌های دولتی در حال تحصیل است .

طرحی بین کمیته امداد و خانه‌های بهداشت روستایی برای رسیدگی به نیازمندان ساکن در روستا وجود دارد؟

بله، این طرح با هماهنگی وزارت بهداشت در حال انجام است و هر کودکی که زیر ۵ سال سن داشته باشد و دچار سوء‌تغذیه باشد، اگر شبکه بهداشت خانواده در روستا فرد مورد نظر را شناسایی و معرفی کند، ما سبد کالا به ازای ۷۵ هزارتومان برای هر فرزند را ارائه می‌کنیم .

البته لزومی ندارد آن فرزند تحت پوشش باشد، هرفرزندی که دچار سوء‌تغذیه باشد در این طرح قرار می‌گیرد و در استان اصفهان ما ۶ هزار کودک را از این طریق حمایت می‌کنیم .

شما اعلام کردید ۲۷ هزار فرزند نیازمند تحت حمایت دارید، تاکنون چه تعدادی از آنها حمایت شده‌اند؟

از این تعداد کمتر از ۸ هزار فرزند یتیم هستند و مابقی فرزندانی هستند که سرپرستان آنها بیماری صعب‌العلاج دارند یا فرزندان طلاق هستند .

همه فرزندان یتیم کمیته امداد اصفهان با سرانه حدود ۱۴۰ هزار تومان حامی دارند و البته امکان دارد این سرانه توسط چند حامی ارائه شود اما در بخش محسنین ۳ هزار فرزند حامی دارند و مابقی نیاز به حمایت دارند .

۱۳ هزار فرزند نیازمند در استان اصفهان حامی ندارند، غالب این فرزندان استعدادهای بالایی دارند، افرادی که نخبه علمی هستند و با حمایتی کوچک می‌توانند برای آینده شهر و کشورمان تأثیرگذار باشند .

مردم چگونه می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای حمایت از این افراد پرداخت کنند؟

خیران استان برای یاری نیازمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های توشه برکت در دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را اهدا کنند و در صورت عدم حضور می‌توانند با استفاده از روش‌های نوین برای سهولت در کمک‌رسانی به نیازمندان از طریق تلفن همراه خود از طریق درگاه ussd و شماره‌گیری #۰۳۱*۸۸۷۷* و یا شماره‌حساب ۲۴۰۱۱۱۳۰۹۱۴۰۷۲ و شماره کارت مجازی ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۰۰۰۲۵۰۹ نزد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نام کمیته امداد اقدام کنند .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار