اختصاص ۱۳ میلیارد ریال، اعتبار ملی جهت اجرای پروژه های آبخیزداری در لنجان

فرماندار شهرستان لنجان گفت:به منظورمقابله با اثرات چنین رخدادهایی در سطح شهرستان مبلغ سیزده میلیارد ریال، از محل اعتبارات ملی جهت اجرای پروژه های آبخیزداری به شهرستان لنجان تخصیص داده شد است.

اختصاص ۱۳ میلیارد ریال، اعتبار ملی جهت اجرای پروژه های آبخیزداری در لنجان

سید محسن سجاد در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنجان اظهار کرد: ایران سرزمینی کم‌آب با معدود رودخانه‌های محلی بوده که با رشد جمعیت و افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات روبه‌رو است لذا با توجه به وضعیت اقلیمی و منابع آب کشور این مسئله حکایت از محدویت جدی منابع آبی دارد چراکه ۸۵ درصد مساحت کشور جزو مناطق خشک، نیمه خشک و بیابانی است که عمده مراکز و قطب‌های جمعیتی از جمله کلان شهرهای کشور که منابع تامین آب آنها متکی به منابع زیرزمینی است را در برمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار یک مفهوم تک بعدی نبوده، بلکه دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی است، افزود: با توجه به کاهش باردندگی در کشور و خشکسالی‌های متوالی سالیان اخیر، در حال حاضر منابع آب زیرزمینی کشور به وضعیت بحرانی رسیده است و باید گفت کلید توسعه پایدار در راستای اجرا و اثر بخشی برنامه‌های مدیریت آب در کشور تنها با تعامل و همراهی دوسویه مردم و مسئولان محقق خواهد شد.
فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه ۶۰ کیلومتر از این رودخانه زاینده‌رود از دل شهرستان لنجان عبور می‌کند، تصریح کرد: ۳۰ کیلومتر از حوزه رودخانه زاینده‌رود به صورت دائمی و ۳۰ کیلومتر دیگر به صورت فصلی است، اما رشد بیش از حد تقاضا و افزایش بی‌رویه مصرف آب در دهه‌های اخیر موجب افزایش شده که رودخانه زاینده‌رود که دارای قدمت فراوانی بوده، امروز به یک رودخانه فصلی تبدیل شود و می‌کند.
وی یاداور شد: در حال حاضر شهرستان لنجان مدخل توزیع و محل آبرسانی به بیش پنج میلیون نفر در استان اصفهان را به عهده دارد که این خود از اهمیت بالایی برخوردار است.
سجاد در ادامه بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم و اصولی برای جلوگیری از ورود آلایندگی‌ها به رودخانه زاینده رود تاکید و تصریح کرد: با توجه به آلودگی‌های روز افزون محیط زیست بخصوص آلودگی آب و منابع آبی و اثرات مخرب آن بر سلامت انسان و محیط به کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از ورود آلودگی به منابع آبی و پالایش آن لازم و ضروری است.
وی لزوم شناسایی منابع آلاینده آب در رودخانه زاینده‌رود را ضروری دانست و متذکر شد: در خصوص ریختن پساب‌ها و منابع آلاینده در رودخانه باید تصمیمات جدی اتخاذ شده و برخوردهای لازم با متخلفان انجام شود.
وی با اشاره به بحران آب در کشور و به تبع آن در استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آب و در راستای حفاظت و کنترل منابع، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در شهرستان لنجان امری ضروری بوده که باید اکیپ گشت و بازرسی به صورت مستمر بازرسی‌های خود را انجام و گزارش حفر چاه‌های غیرمجاز را به فرمانداری انتقال دهند.
فرماندار شهرستان لنجان اذعان کرد: از ۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده در شهرستان تعداد ۱۴۸ حلقه چاه غیرمجاز در حریم رودخانه بوده که این نشان دهنده خلاء دفتر نمایندگی منابع آب طی سال‌های گذشته در این شهرستان بوده است که با پیگیری انجام گرفته توسط فرمانداری این دفتر در شهرستان مستقر شده است و در سال گذشته بالغ بر ۹۰ حلقه چاه غیر مجاز به منظور حفاظت از منابع آب و تقسیم درست منابع زیر زمینی مسدود شده است.
وی با اشاره به مصوبات گذشته شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنجان، نصب شمارشگرهای هوشمند آب و برق چاه‌های مجاز شهرستان لنجان را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و عنوان کرد: کمیته‌های برخورد با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز منابع آب با جدیت کار خود را ادامه دهند تا با ارائه گزارش این کمیته‌ها سوخت و همچنین نهاده‌های کشاورزی به دارندگان چاه‌های غیرمجاز تحویل نشود و در پایان شاهد انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان باشیم.
سجاد در ادامه با اشاره به پدیده تغییراقلیم وتاثیر آن بر افزایش متوسط دما وایجاد بارشهای ناگهانی وسیل آسا در سال های اخیر گفت: به منظورمقابله با اثرات چنین رخدادهایی در سطح شهرستان مبلغ سیزده میلیارد ریال، از محل اعتبارات ملی جهت اجرای پروژه های آبخیزداری به شهرستان لنجان تخصیص داده شد است.
وی بیان کرد: کشور ایران عمدتاً دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک با بارندگی متوسط حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال و پراکنش نامناسب توأم با سیل است و شهرستان لنجان با داشتن متوسط بارندگی حدود۱۶۰ میلیمتر نیز همین شرایط را داراست، بنابراین در صورتی که بتوان روان¬آب حاصل از همین مقدار بارندگی را کنترل و به نحو مطلوب هدایت و برنامه-ریزی کرد، می¬توان سالانه بخشی از ۱۸۷ میلیون مترمکعب روان¬آب حاصل از بارندگی سالانه شهرستان را جذب نمود.
فرماندار شهرستان لنجان یاداور شد: هدف از اجرای این پروژه ها حفاظت آب و خاک، کاهش فرسایش و رسوب، جلوگیری از بروز سیلاب، کنترل و نفوذ روان¬آب در زمین، کاهش خطرات سیل و تغذیه قنوات، چشمه ها، چاه ها و کاهش اثرات خشکسالی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار