چگونه از چشم در برابر خطرات رایانه محافظت کنیم؟

دکتر نیما کوشا، جراح و متخصص چشم و فلوشيپ قرنيه‌ درباره یکی از مشکلات بینایی مربوط به کار با رایانه و تبلت و نیز راهکارهای پیشگیری از آن توصیه‌های لازم را بیان می کند

چگونه از چشم در برابر خطرات رایانه محافظت کنیم؟

دکتر نیما کوشا، جراح و متخصص چشم و فلوشيپ قرنيه‌ درباره یکی از مشکلات بینایی مربوط به کار با رایانه و تبلت و نیز راهکارهای پیشگیری از آن توصیه‌های لازم را بدین ترتیب عنوان می‌کند:


شکایات مربوط به استفاده زیاد از کامپیوتر
ناراحتی‌ها و مشکلات سیستم بینایی مربوط به کار با وســـایل الکترونیکی و هوشـــمند از قبیل کامپیوتر، تبلت و موبایل که به طور کلی Computer vision syndrome نامیده می‌شود و با افزایش روز افزون استفاده از این وسایل‌، شیوع بالاترى پيدا می‌كند. بسیاری از افراد از احساس ناراحتی در چشم‌های خود حین استفاده طولانی از وسایل دیجیتال شکایت دارند. شایع‌ترین این شکایات و علائم عبارت‌اند از:
درد چشم، سردرد، سوزش چشم، تاری دید، احساس خشکی چشم، درد گردن و شانه
ایجاد این ‌علائم می‌تواند ناشی از نور نامناسب اتاق یا محل کار، ایجاد هاله بر روی مانیتور در حال استفاده، فاصله نامناسب مانیتور تا چشم‌ها، وضعیت نامناسب نشستن، عیوب انکساری اصلاح نشده چشم‌ها و مجموعه‌ای
از موارد ذکر شده باشد. هرچه میزان استفاده از این وسایل در طول شبانه روز بیشتر باشد، علائم نیز معمولا بیشتر و شدیدتر است.

اختلالات بینایی حین استفاده از کامپیوتر
عیوب انکساری اصلاح نشده چشم‌ها، به خصوص دوربینی و آستیگماتیسم، وجود انحراف در چشم‌ها و عدم توانایی در هماهنگ کردن حرکات چشم‌ها با‌ هم و همچنین پیرچشمی می‌تواند علت ایجاد مشکلات بینایی حین استفاده از کامپیوتر باشد. اولین اقدام در مواجهه با این مشکلات، معاینه کامل چشم‌پزشکی برای تعیین بینایی، اصلاح عیوب انکساری و تشخیص انحراف چشم‌ها و تشخیص وجود خشکی چشم و... است. در صورت وجود هرگونه مشکل در معاینه در مرحله اول می‌بایست این عیوب اصلاح شوند.

راهکارها
موقعیت صفحه مانیتور: صفحه مانیتور حدود 15 تا 20 درجه یا حدود 15-10سانتيمتر پایین‌تر از سطح چشم‌ها باشد. همچنین می‌بایست حدود 28-20 اینچ (70-50 سانتیمتر) از چشم‌ها فاصله داشته باشد.
نور: موقعیت صفحه کامپیوتر باید به گونه‌اى باشد که باعث ایجاد انعکاس نور محیط (نور پنجره یا چراغ‌ها) نشود تا از بازتاب نور و ایجاد هاله در تصویر جلوگیری شود. بهتر است نور چراغ روی میز (چراغ مطالعه) کاهش یابد.
استفاده از فیلتر: در صورتی که راهکارهای فوق برای کاهش انعکاس یا ایجاد هاله اطراف تصاویر موثر نباشد، از فیلترهای مخصوص برای کاهش انعکاس بر روی مانیتور استفاده کنید.
استراحت بین کار با کامپیوتر‌: در مواقعی که کار طولانی با کامپیوتر دارید، حتما به چشمان خود استراحت دهید.
قانون 20-20-20: طی هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر به مدت 20 ثانيه به جسمی در فاصله دور(20 فوت یا شش متری) نگاه کنید. به طور کلی پس از هر دو ساعت کار با کامپیوتر نیاز به 15 دقیقه استراحت دارید.
پلک زدن‌: حین کار با کامپیوتر و یا تبلت، خیره شدن به صفحه مانیتور از تعداد دفعات پلک زدن کاسته می‌شود و این باعث ایجاد خشکی چشم می‌شود. پلک زدن حین کار با کامپیوتر و تبلت باعث پخش اشک چشم بر روی سطح قرنیه شده و رطوبت لازم برای چشم را تامین می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار