پیشگیری از سرطان با اهدای خون

قلب در هر ضربان، خون را در داخل رگ های ما به جریان انداخته و به مصرف سلول ها می رساند.

پیشگیری از سرطان با اهدای خون

قلب در هر ضربان، خون را در داخل رگ های ما به جریان انداخته و به مصرف سلول ها می رساند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، تحقیقات نشان می دهد اهدای منظم خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی و همچنین سرطان را کاهش می دهد.

همه می‌دانند که اهدای خون برای نیازمندان به خون، بسیار اهمیت دارد اما پژوهش‌های فزآینده دانشمندان نشان داده است که این سودمندی می‌تواند دوطرفه باشد .

امروز درباره موضوع درباره اهدای خون و فواید آن گفتگویی را با «دکتر شریفی- فوق تخصص گوارش و کبد بالغین و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

یکی از کارهایی که در ماه مبارک رمضان به عنوان نذر انجام می شود، اهدای خون است؛ اهدای خون چه فوایدی دارد؟

اهدای خون به معنای اهدای زندگی است، یعنی فردی که در شرایط اضطراری نیازمند خون است، به او تزریق شود و این منبعی جزء اهدا کنندگان خون ندارد.

فردی که خون اهدا می کند، آن خون تبدیل به فرآورده های خونی می شود که بر حسب نیاز به بیماران تزریق می شود و فرد را از شرایط اضطراری و مرگ خارج می کند.

این اقدام بسیار ارزشمند است و البته اکثر مردم در این ماه مبارک اقدام به اهدای خون می کنند.

اما اینکه اهدای خون برای فرد اهدا کننده چه فوایدی دارد، باید گفت فواید آن بسیار زیاد است از جمله اینکه شانس بروز حملات قلبی در این افراد کاهش پیدا می کند و علت آن کاهش چسبندگی گلبول های قرمز و کاهش غلظت خون است.

اهدای خون در کاهش فرایند کلسترول بدن تأثیر گذار است و باعث می شود در دراز مدت گرفتگی و تصلب عروق و شراین بدن کاهش پیدا کند.

بررسی ها نشان داده افرادی که بین ۴۰ تا ۶۰ سال بوده اند و سالانه ۲ تا ۳ بار خون اهدا کرده اند، کمتر دچار سکته های مغزی شده اند.

به دلیل اینکه آهن ماده ای اکسیدان برای بدن محسوب می شود و شانس سرطان ها را زیاد می کند، دریافته اند اهدای خون شانس ابتلا به سرطان ها را در بدن کاهش داده و خود به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده است.

افرادی که کبد چرب و غلظت خون دارند اگر سالانه ۳ بار خون اهدا کنند، بهبود می یابند.

چرا بعضی افراد پس از اهدای خون دچار ضعف شدید می شوند؟

دلیل اینکه اکثر افراد پس از اهدای خون دچار ضعف می شوند، مصرف کم مایعات است لذا توصیه می شود مایعات فراوان بنوشند، پس از اهدای خون تا یک ساعت از بستر خود جدا نشوند و اجازه ندهند بدن آنها کم آب شود.

آیا حجامت بر اهدای خون ارجحیت دارد؟

حجامت در دین اسلام توصیه شده ولی ترویج فرهنگ حجامت برای افراد سالم فرهنگ اهدای خون را تحت شعاع خود قرار می دهد.

ما توصیه می کنیم افراد سالم به جای حجامت خون اهدا کنند تا آن خون برای فرد دیگری استفاده شود.

آیات عظام هم بر ارجحیت اهدای خون بر حجامت تاکید دارند.

از نظر پزشکی عناصر خونی در هر لحظه در حال حرکت هستند و اینکه گفته می شود حجامت خون های کثیف بدن را خارج می کند، منشأ علمی ندارد.

چه افرادی می توانند خون اهدا کنند؟

بعضی افراد خون اهدا می کنند تا خون آنها به مصرف دیگر افراد برسد، همه افرادی که بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارند و از سلامت جسمانی برخوردار هستند و داروهای خاصی استفاده نمی کنند، می توانند خون اهدا کنند به شرطی که در هنگام خون دادن فشار خون نرمالی داشته باشند.

اگر فردی در گذشته اعتیاد به مصرف مواد مخدر یا تماس های جنسی مشکوک داشته، باید پزشک را مطلع کند.

خون بعضی از افراد به درد اهدا نمی خورد و به همین دلیل مرکز برای گرفتن خون هزینه دریافت می کنند چون لوازم مصرفی هزینه دارد.

آیا خون دهی مکرر می تواند باعث کم خونی شود؟

خانم هایی که در سن باروری هستند، می توانند به علت قائدگی مستعد کم خونی باشند، بنابراین خانم ها اگر در سن باروری کاندید اهدای خون هستند باید از اینکه کم خونی و فقر آهن ندارند، مطمئن شوند.

در رابطه با آقایان ما فقر آهن نداریم و اگر باشد امری غیر معمول و به معنای وجود زخم در دستگاه گوارش است.

اگر فردی ۳ بار در طول یکسال خون اهدا کند مستعد کم خونی است اما بیش از ۳ بار در سال اهدای خون اهدای باید با مشاوره پزشک انجام شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار