راه چاره؛ شهرها هستند

بنجامین باربر، سیاست‫مدار، تئوریسین و نویسنده آمریکایی، عمده‌ شهرت خود را مدیون سه کتاب موفقش است. پرسر و صداترین کتاب او، «جهاد مقابل مک‌وورلد» در سال 1995 منتشر شد.

راه چاره؛ شهرها هستند

اصفهان امروز:

مترجم: روزبه فرزان

اشپیگل: بنجامین باربر، سیاست‫مدار، تئوریسین و نویسنده آمریکایی، عمده‌ شهرت خود را مدیون سه کتاب موفقش است. پرسر و صداترین کتاب او، «جهاد مقابل مک‌وورلد» در سال 1995 منتشر شد. کتاب‌ پرفروش بعدی او در سال 2004 با نام «دموکراسی توانمند» منتشر شد که در حقیقت، بازنویسی کتابی با همین نام از خود او بود. سومین کتاب موفق او هم در سال 2013 با عنوان «اگر شهردارها» منتشر شد. در ایران به کتاب «اگر شهردارها» که با عنوان «اگر شهردارها جهان را اداره کنند» هم شهرت یافت، کمتر پرداخته شده است. در این کتاب، شهرداری تصویر شده که حل مشکلات زمان ما و سیستم‌های شهرمان را مقدم بر اولویت‌های دولت‌ می‌داند.

بنجامین باربر در نوشته‌های خود، مروج حل عملگرایانه مسایل در سطح محلی است. او در 24 آوریل امسال درگذشت، ولی در آثار خود، بسیاری از مشکلات زمان حال حاضر را پیش‫تر از وقوع پیش‫بینی کرد.

نوشته زیر مصاحبه بنجامین باربر با مجله اشپیگل است، با عنوان «راه چاره، شهرها هستند». بنجامین باربر، مشاور ارشد بیل کلینتون و اندیشمند سیاسی 74 ساله به اهمیت شهردارها در جهان ما معتقد است.

اشپیگل: آقای باربر، شما معتقدید که شهرداران کلان‌شهرها، قهرمانان و حلال مشکلات جهان امروز هستند. آیا شما کلاوس ‌فورورایت را می‫شناسید؟

باربر: بله خیلی خوب می‫شناسمش. شما در آلمان، شهرداران عالی با سوابق درخشان دارید، اولاف شولز، شهردار هامبورگ یا وولفانگ شوستر در اشتوتگارد. این‫ها، آدم‫هایی هستند که من به آن‌ها، لقب «بچه محل‌های شهری» را دادم.

اشپیگل: چرا به آن‌ها بیشتر از سایر سیاستمداران اعتماد دارید؟

باربر: دموکراسی در شکل دولت- ملت آن در یک دوگانگی قرار دارد. از یک سو، مشکلات معاصر ما مانند تخریب محیط‫زیست، مهاجرت، تروریسم و جنگ‌ها، فراملی هستند و از سوی دیگر، مواجهه ما با این مشکلات، از طریق مدل‎های جزئی‎نگر دولت صورت می‫گیرد که عمرشان به 400 سال می‫رسد. در حقیقت ما سعی می‫کنیم با مبانی قرن هفدهمی، مشکلات قرن بیست و یکم را حل کنیم. این، یک نوع زمان‫پریشی است.

اشپیگل: راه چاره شما چیست؟

باربر: راه چاره، شهرها هستند. سیستم‌های شهری بر پاهای عملگرایانه حل مشکلات بنا شده‌اند، نه بر دوش ایدئولوژی‌ها. اتوبوس‌ها باید روان و سریع حرکت کنند، زباله‎ها باید جداسازی شوند، ما به سیستم فاضلاب و مدرسه نیاز داریم و مسائلی از این دست. در کلان‫شهرها، حجم وسیعی از توانایی‌ها و قابلیت‌های نهادین، تکنولوژیک و اجتماعی وجود دارد. من مروج رویکردی تلفیقی از این قابلیت‌ها هستم. اشاره به این نکته لازم است که چنین تجربه تاریخی عظیمی در این شهرها وجود دارد.

اشپیگل: منظور شما از از چنین تجربه‌ای چیست؟

باربر: رم بسیار قدیمی‌تر از ایتالیا است، اسکندریه بسیار کهن‌تر از مصر امروز است. در شهرها، تاریخ به دست انسان‌ها رقم خورده است، در میدان باستیل، در میدان تحریر و در میدان تیان‌مین. شهرهای یونان پیش از آنکه دولت‫شهر باشند، مهد دموکراسی بوده‌اند. در جهان امروز ما با مرحله دیگری از توسعه مواجه‫ایم: جهان‌شهرها، شهرهای جهانی.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار