ایمن نبودن مجتمع‌های تجاری تخت جمشید و شکری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مجتمع‌های تجاری تخت جمشید و شکری با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در قالب بدنه سازی چهارباغ ایمنی لازم را ندارد و نیازمند بازسازی است.

ایمن نبودن مجتمع‌های تجاری تخت جمشید و شکری

معا ون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مجتمع‌های تجاری تخت جمشید و شکری با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در قالب بدنه سازی چهارباغ ایمنی لازم را ندارد و نیازمند بازسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید جمال‌الدین صمصام شریعت ظهر دوشنبه در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت ارائه گزارش عملکرد یک ساله این معاونت برگزار شد، با اشاره به اینکه معاونت شهرسازی به دیل ارتباط مستقم با شهروندان از حساسیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: همه سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های این معاونت شهرداری ارتباط مستقیم با مردم دارند و از این رو همه فعالیت‌های این افراد زیر ذربین مردم قرار دارد و باید توجه ویژه به آن صورت پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا دیروز ۹۴۰ پروانه ساختمانی صادر کرده‌ایم، ابراز داشت: این تعداد پروانه برای متراژ ۷۵۷ هزار و ۲۱۴ متر مربع در اصفهان صادر شده است که به نسبت در سطح سایر کلانشهرها آمار خوبی بوده است و نسبت به سال گذشته به لحاظ تعداد کمتر و به لحاظ متراژ بیشتر بود.

شهرسازی الکترونیک به همه مناطق شهرداری اصفهان تسری یافت

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون شهرسازی الکترونیک به همه مناطق شهرداری گانه اصفهان تسری پیدا کرده است، افزود: بخش جمع سپاری این پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث شهرسازی الکترونیک شهر نما دیده شده است، افزود: همچنین در این طرح صدور پروانه، نظارت مهندسان و .. به صورت الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

صمصام شریعت همچنین از تصویب سند بازآفرینی شهری اصفهان سخن به میان آورد و گفت: این سند در راستای احیای بافت‌های فرسوده تدوین شده و طی یک ماه آینده رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به تالیف کتب متعدد در حوزه شهرسازی شهرداری اصفهان ابراز داشت: برای نخستین بار در این معاونت کتاب تالیف شد و این در حالی است که در سال‌های گذشته شهرداری تنها اسپانسر این کتاب‌ها بوده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این کتاب‌ها بسیاری از فناوری‌های روز شهرسازی بومی سازی شده است، افزود: مباحث زیست محیطی نیز در این کتب به خوبی دیده شده است.

بیش از ۸۰۰ مغایرت در طرح تفضیلی شهر اصفهان در کمیسیون ماده پنج مطرح شد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه طرح تفضیلی شهر اصفهان که سال ۹۴ و پس از ۱۵ سال ارائه شده بود اشکالات متعددی بود و معاونت شهرسازی این اشکالات را متذکر شده است، ابراز داشت: این اشکالات به استاندار و اداره راه و شهرسازی ارائه شد و مسئولان بر این باور بودند که اول طرح ابلاغ شود و بعد اشکالات آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد مغایرت‌های بررسی شده در طرح تفضیلی شهر اصفهان بسیار زیاد است، اضافه کرد: این مغایرت‌ها به کمیسیون ماده پنج گزارش شده است که تعدادی پاسخ داده شده و حدود ۴۰۰ مورد آن هنوز پاسخ داده نشده است.

صمصام شریعت با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بیش از ۳۱۱مورد از مغایرت‌های طرح تفضیلی شهر اصفهان در کمیسیون ماده پنج مطرح شده است، افزود: می‌توان گفت در مجموع بیش از ۸۰۰ مغایرت تاکنون شناسایی و گزارش شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ مورد از این مغایرت‌هایی که پاسخ داده نشده است بیش از یک سال است که در صف بررسی هستند و اداره کل راه‌ و شهرسازی و استانداری باید این پرونده ها را تعیین تکلیف کند.

طرح جامع و تفضیلی در دنیا منسوخ شده است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح جامع و تفضیلی در دنیا منسوخ شده است، افزود: این طرح در دیگر کشورها به عنوان طرح توسعه و عمران و طرح‌های استراتژیک در دست اجراست و در کشور ما هنوز طرح تفصیلی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه کارفرمای طرح جامع و تفصیلی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این در حالی است که از ۱۷ سال گذشته تاکنون این طرح به شهرداری کلانشهرها با هزینه های زیادی تحمیل شد.

صمصام شریعت با بیان اینکه شهرداری فقط پول طرح تفضیلی را پرداخت کرده است، ابراز داشت: این در حالی است که شهرداری هیچ‌گونه امکان اعمال نظری در این طرح ندارد و چه بهتر که اداره راه و شهرسازی از این به بعد این طرح‌ها را عهده‌دار شود.

در طرح تفضیلی مباحث اقتصاد شهری دیده نشده است

وی با بیان اینکه در طرح تفضیلی مباحث اقتصاد شهری که یکی از ارکان اصلی است دیده نشده است، گفت: تنها در مناطق یک و سه شهر اصفهان تعدادی میدان‌چه پیش‌بینی کرده بودند که در صورتی که این طرح اجرایی می‌شد بیش از یک هزار میلیارد تومان برای شهرداری در بخش آزادسازی هزینه داشت.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه کاربری‌های فضای سبز و پارکینگ در طرح تفضیلی بعضاً جانمایی مناسبی را ندارد، افزود: این فضاها در برخی از موارد در محل منازل مسکونی شهروندان دیده شده است که امکان تحقق آن بسیار کم است.

صمصمام شریعت در ادامه با بیان اینکه در هسته مرکزی شهر اصفهان در حال پوسیده و وفرسوده شدن هستند، گفت: از این رو باید قسمت مرکزی با شهرسازی روز تطبیق پیدا کند و قابل استفاده شود.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته جذابیت به هسته مرکزی شهر اصفهان برگشته است، اظهار داشت: در بخش تاریخی تخفیفاتی را در نظر گرفتیم و در بخش های غیر تاریخی نیز ارتفاع سازی را مورد توجه قرار دادیم.

۴۵۰ هکتار از مساحت اصفهان برای طرح‌های ویژ ه تخصیص یافت

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در شهر اصفهان گسترده ۴۵۰ هکتاری برای اجرای طرح‌های ویژه در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: همچنین برای میدان چه‌ها نیز ۵۰ هکتار مساحت را در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مساحت حریم شهر اصفهان ۳۴ هزار هکتار و مساحت محدوده شهر اصفهان نیز ۲۱ هزار هکتار است، تصریح کرد: جمعیتی که برای افق ۱۴۰۴ شهر اصفهان دیده شده است دو میلیون و یک صد هزار نفر است که به این جمعیت نزدیک شده‌ایم.

صمصام شریعت در ادامه با اشاره به اینکه برای شهر اصفهان ۱۵ منطقه پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: در طرح بازآفرینی شهر اصفهان نیز هفت هزار و ۵۰۰ هکتار کاربری مسکونی اعم از موجود و توسعه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح کلانشهر اصفهان ۷۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد، افزود: برای شهر اصفهان ۳۶۰ هکتار فضای آموزشی، ۱۸۸ هکتار فضای ورزشی، ۵۰ هکتار پارکینگ، یک هزار و ۱۰۰ هکتار فضای سبز عمومی و ۳۰۰ هکتار باغات و اراضی کشاورزی داخل محدوده پیش‌بینی شده است که البته اراضی داخل محدوده اصلا معنایی ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: همچنین برای شبکه معابر اصلی و فرعی شهر اصفهان نیز ۲۵ هزار هکتار اراضی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ماده واحده املاک واقع در طرح‌های دولتی‌ها مصوب سال ۱۳۶۸ است و اصلاحیه آن در خصوص اولویت بالای ۱۰ سال به اولویت بالای پنج سال کاهش یافته است، افزود: کلیت این ماده واحده مصوب شورای نگهبان است و از این رو املاکی که در کاربری دستگاه‌های دولتی هستند باید از دستگاه مربوطه قبل از صدور پروانه استعلام شود.

کاهش تخلفات ساخت و ساز و مراجعات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اصفهان

صمصام شریعت اضافه کرد: بر این اساس دستگاه‌های مربوطه وظیفه دارند پس از ۱۸ ماه پس از اعلام ابلاغ، کاربری‌های خود را آزادسازی کند و در غیر این صورت اولویت خود را در دو حوزه زیر پنج سال و بالای پنج سال اعلام کنند که در صورتی که شرایط بالای پنج سال اعلام شود مالکی که در طرح تغییر کاربری اراضی دستگاه‌های دولتی هستند مالکیت خود را به دست می‌اورند و این در حالی است که کاربری به قوت خودش باقی خواهد بود.

وی در خصوص آمار ماده ۱۰۰ نیز ابراز داشت: تخلفات ساختمانی کاهش یافته است و زمان رسیدگی به تخلفات نیز با توجه به راه‌اندازی سیستم الکترونیکی شهرسازی در بازه زمانی کوتاهی بررسی و نتیجه به مالکان اعلام خواهد شد.

تقلید از نمای ساختمان‌های تاریخی کار درستی نیست

معاون معماری و شهر سازی شهرداری اصفهان در بخش پرسش و پاسخ و در خصوص تنوع ایجاد شده در سبک و نمای ساخت و ساز در شهر اصفهان و مغایرت آن با معماری تاریخی اصفهان اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که معماری هر دوره مربوط به همان دوره است و ما نباید در این زمینه تقلید و کپی برداری داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تقلید از نمای ساختمان‌های تاریخی کار درستی نیست، اضافه کرد: معماری ما باید معماری بومی خودمان باشد اما تقلیدی نباشد.

صمصام شریعت در خصوص مجموعه شش هکتاری جنوب میدان امام (ره) اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که در این بخش دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند و شهرداری نیز در خصوص تملک اراضی اقدام کرد و شهرداری در این زمینه سرویس‌های بهداشتی جدید را در دستور کار دارد.

مجتمع‌های تجاری تخت جمشید و شکری ایمنی لازم را ندارند

وی همچنین با اشاره به فرسوده بودن تعدادی از مجتمع‌های تجاری چهارباغ از جمله مجتمع تخت جمشید و مجتمع تجاری شکری، ابراز داشت: این مجتمع‌ها ایمنی لازم را ندارند و به دلیل بالا بودن قیمت سرقفلی‌ها شهرداری امکان خریداری این اماکن در حوزه بدنه سازی چهارباغ را ندارد و هنوز این مجتمع‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بدنه سازی چهارباغ متوقف نشده است، افزود: در بخش غربی نیز هنوز اقدامی صورت نگرفته است ضمن اینکه دو ساختمان و هتل جهان در این بخش ثبت ملی میراث شد و امکان تخریب آنها وجود ندارد.

وی در خصوص پیاده‌رو سازی چهارباغ نیز اضافه کرد: این پروژه با همکاری اداره میراث فرهنگی در حال انجام است و باید توجه داشته باشیم که تردد خودروهای برقی، خودروی اهالی و خودروهای امداد و زباله در این خیابان مجاز است.

صمصام شریعت در ادامه محدود میدان امام علی (ع) را ۳۳ هکتار عنوان کرد و گفت: اکثر آزادسازی‌ها انجام شده است و کاربری‌های مورد نیاز نیز در این طرح در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه دولتخانه صفوی در اطراف میدان امام (ره) تعریف شده است، افزود: دولتخانه سلجوقیه نیز در اطراف میدان امام علی (ع) احیا خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار