نیاز به بیش از 100 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل مصلی اصفهان

مدیرعامل پروژه مصلی اصفهان گفت: اگر پول نباشد، حتی اگر 100 سال هم عمر کنم بعید می‌دانم پروژه به عمر بنده کفاف دهد؛ هزینه‌ها بسیار بالاست و نیاز به بودجه مناسب دارد.

نیاز به بیش از 100 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل مصلی اصفهان

مدیرعامل پروژه مصلی اصفهان گفت: اگر پول نباشد، حتی اگر 100 سال هم عمر کنم بعید می‌دانم پروژه به عمر بنده کفاف دهد؛ هزینه‌ها بسیار بالاست و نیاز به بودجه مناسب دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نصف جهان با این همه شاهکارهای معماری که سالیان دوری است که ساخته شده‌اند، هنوز در گیر و دار برخی پروژه‌های عمرانی است که حتی قابل مقایسه با بناهای عظیم خود نیستند، پروژه‌هایی که با گذشت سالیان بسیار هنوز شکل خرابه به خود دارند.

این موضوع برای نصف جهان با این سابقه تاریخی در ساخت بناها، زیبنده نیست؛ وقت آن نرسیده که کمی برخی مسؤولان به خود بیایند و فکری به حال و روز این بناها کنند، بناهایی که دیگر باید فکر جلوگیری از فرسوده شدن همین زیرساخت‌های باقی مانده از سال‌های قبلشان بود؛ مصلی بزرگ اصفهان یکی از همین پروژه‌هاست که آن‌قدر از شروع ساخت آن می‌گذرد که برای مردم ما هم امیدی به اتمام آن نمانده است.

ابراهیم پرچمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به روند تکمیلی پروژه مصلی اصفهان اظهار کرد: روند تکمیل پروژه مصلی به آرامی در حال پیش رفتن است، مشکل اصلی این مسیر هم مشخص است و آن چیزی جز مشکل بودجه نیست.

وی افزود: برای تکمیل طرح اصلی مصلی بیش از 100 میلیارد تومان نیاز است، یک ردیف بودجه دولتی داشتیم که در این دولت حذف شده است، یک سری بودجه‌های استانی به صورت سالیانه یک الی 2 میلیارد تومان به ما تخصیص یافته که برای این پروژه با این عظمت خیلی کم است، اما در حال تکمیل صحن اصلی هستیم که باعث می‌شود بدهی به وجود آید.

مدیرعامل پروژه مصلی اصفهان عنوان کرد: کار را متوقف نکرده‌ایم، اخیراً نیز 5 کمان اصلی که از سقف به گنبدهای بتنی متصل می‌شد نصب شده و در حال شیشه‌گذاری است، سیستم‌های کف‌خواب سرمایش و گرمایش فعال شده است، مردم در حال حاضر در رفاه نسبی هستند اما با این وضعیت نمی‌توان شاهد تکمیل مصلی به این زودی‌ها باشیم.

* به عمر من کفاف نمی‌دهد

وی با اشاره به زمان نسبی برآورد اتمام پروژه تصریح کرد: بدین سبب که مصلی شامل پروژه‌های مختلفی است در کل بین 24 الی 30 ماه زمان اتمام کار است، البته اگر پول باشد؛ اما اگر پول نباشد بعید می‌دانم به عمر بنده کفاف دهد، حتی اگر 100 سال هم عمر کنم به عمر من کفاف نمی‌دهد؛ هزینه‌های کار بسیار بالاست و نیاز به بودجه مناسب دارد.

نکته جالب در این رابطه مدت زمان آماده‌سازی این پروژه است که در سال 73 در حدود 8 سال برآورد شده بود اما تاکنون ادامه داشته و دارد.

پرچمی بیان داشت: همین کمان‌ها بالغ بر 2 میلیارد و نیم هزینه برداشته که مقداری از این پول را پرداخت کردیم و آمدند و آن را نصب کردند؛ در حال حاضر در حدود 4 الی 5 میلیارد تومان بدهی داریم.

وی اذعان داشت: با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و استاندار که صحبت کردیم قول‌هایی به ما دادند امیدواریم که عملی شود، چرا که حتی اگر نصف این قول‌ها هم عملی شود پروژه جهش خوبی خواهد داشت؛ استاندار قولی برای تأمین منابع تا پایان ماه مبارک رمضان را دادند و رئیس سازمان برنامه بودجه هم قول پیگیری تا دو ماه آینده را دادند.

مدیرعامل پروژه مصلی اصفهان با تأکید بر آسایش کنونی مردم در مصلی تأکید کرد: اگر روز جمعه به مصلی مراجعه کنید متوجه می‌شوید که بعد از نماز در حدود 500 نفر کف مصلی می‌خوابند و دلیل این امر سیستم گرمایش و سرمایش از کف است؛ مردم در این شرایط احساس آسایش می‌کنند و ما به خود اجازه نمی‌دهیم که به دلیل کمبود بودجه کار را در این شرایط متوقف کنیم.

* اولویت اول ادامه پروژه

وی خاطرنشان کرد: در صورت تأمین بودجه اولویت کار با ساخت دیوارهای پیرامون پروژه است تا مصلی را محصور کنیم، پروژه زمان‌بندی مشخصی دارد، می‌توان چند پروژه را هم‌زمان شروع کرد اما در صورتی که به ما پول برسد، اما اگر بودجه‌ای در حد یک پروژه تأمین بشود نمی‌توان هم‌زمان چند کار را پیش برد.

پرچمی گفت: از داخل دیوارهای اصلی تأسیسات و کانال‌های هواساز ما عبور می‌کند و در زمستان نیز سرما در داخل نفوذ نمی‌کند به دنبال این موضوع هستیم که به جای این چادرهایی که در حال حاضر نصب کردیم بتوانیم دیوارهای اصلی را کار کنیم؛ تاکنون کل سنگ کف پروژه را خریداری کردیم اما نمی‌توانیم کار کنیم تا نازک‌کاری داخل به اتمام برسد.

وی ادامه داد: این پروژه نیاز به کمک دارد و یک پروژه ماندگار فرا استانی است و بهتر است هر کسی در توان دارد از خیران و دیگر افرادی که می‌توانند کمک کنند تا این وضعیتی که بعد از 25 سال در شأن کشور ما نیست، بهبود یابد و اکنون که مدت زمانی است مردم اصفهان برای نماز جمعه در این مکان حضور پیدا کرده‌اند هر چه زودتر این پروژه با همت مسؤولان و خیران به اتمام برسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار